Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tips på RTF Flygplan

  1. #1

    Standard Tips på RTF Flygplan

    Ska köpa mig ett elflygplan till brorsan när han fyller år och han vill helst ha en P51 Mustang.

    Har ni tips på nått RTF paket som är runt metern i spännvidd?

    Alternativt om ni kan tipsa om Flygplan där ni även länkar till passande el .

    Ska finnas i Sverige.

    Tackar

  2. #2

    Standard

    har han flygit förr? jag köpte mig ett cessna som första flygmodell, när jag skulle köpt en multiplex, men gillade inte att den bara var 3 kanalig, men är han helt grön rekomenderar jag myfly modellen som är en kopia, fast med fyra kanaler och finns i rtf för under 1500.

    har själv köpt mig ett sånt för att flyga fpv provade det idag och det flyger verkligen lugnt och stadigt. helskönt plan.

  3. #3

    Standard

    Har kikat på MyFLy och tänkte köpa en sådan men han gillar utseendet på Mustangen

    Han har inte flygit mycket och jag har försökt förklara att Mustangen är svårare att flyga med än tex MyFly men han är envis

  4. #4

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Cox musse är inget för en komplett nybörjare. Ska han börja med något som ser ut som ett riktigt flygplan, så måste han öva i simulator först. Kan man landa 10 ggr i rad i simulatorn på landningsbanan så kanske man får planet att överleva.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #6
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag beställde en sån här:

    http://www.webhallen.com/hushall/760...na_182_4ch_rtf

    Men fick en:

    http://www.webhallen.com/hushall/111..._bl_2.4ghz_rtf

    Den är extremt lätt att flyga, även när det blåser (jag hade ca 20 timmar i simulator innan jag testade). Och kärran är fyrkanalig, så man kan göra lite konster med den. Och så kan man braka rakt ner i backen rätt hårt, utan att planet tar skada. Kan ju vara en bra förstakärra. Men det finns säkert betydligt bättre.

    Dock så ska jag byta motor och sätta in nya accar. Man kan ju inte flyga mer än max 10 minuter. Och draget är väl ... tja ... inte så kraftfullt. Men jag har ju aldrig testat något annat, förutom kärrorna i simulator förståss.

    Men det finns säkert bättre. Ett tips bara.

    Polaren köpte fö. en oxå P-51 Mustang som förtakärra. Den överlevde inte mer än kanske 10 minuter. Själv köpte jag en SU-27 som förstakärra. Den överlevde i ca 10 sekunder. Så det är nog bra att man lär sig krypa, innan man lär sig gå. Dvs. börja med simulator, sedan en mer lättkörd kärra som Cessnan. Sen - om ni tycker att det är skoj och värt att satsa på - så kan ni ju köpa en mer svårflugen kärra. Det blir väldigt dyrt annars. Lixom.

  7. #7
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finna andra trevliga och snygga fighters.
    Kolla på exempelvis F4U Corsair http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6058
    Då får du ett paket där det finns mycket bra grejor som du kan använda vidare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Jag beställde en sån här:
    http://www.webhallen.com/hushall/760...na_182_4ch_rtf
    Men fick en:
    http://www.webhallen.com/hushall/111..._bl_2.4ghz_rtf

    Dock så ska jag byta motor och sätta in nya accar. Man kan ju inte flyga mer än max 10 minuter. Och draget är väl ... tja ... inte så kraftfullt.
    Men hallå, i din andra tråd säger du ju att du har en kärra med borstad motor och borstat reglage samt NiMh-ack...??
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Jag köpte ett F4U Corsair som första plan när det kom ut för några år sedan. Har kört mycket radiostyrt genom åren men mest båtar och bilar och en del mini-flyg som 2-kanal och 3-kanal. Corsair var mitt första "riktiga" flyg. Tränade i simulator varje kväll i några veckor tills jag kunde starta och landa ordentligt innan jag tog premiärturen. Det gick kanon! Har flugit med det i några år nu och inte mer än lyckats spräcka nosplasten lite! Det är en väldigt rolig kärra som går fort och är stark i motorn så man kan göra alla konster som man vill. Flyger ca 10-12min på ett 2200mah batteri.

    Sen rullade det på, har ett ton med prylar, många fler plan, full FPV utrustning och massor av tillhörande projekt..

    /Calle

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jocke, jo, jag har en borstmotor. Ser jag nu. Men batteriet är i alla fall ett gammalt Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V. :-)

  11. #11
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ska han börja med något som ser ut som ett riktigt flygplan, så måste han öva i simulator först. Kan man landa 10 ggr i rad i simulatorn på landningsbanan så kanske man får planet att överleva. m.v.h. //Fredrik
    Jag håller med ovan. Som alldeles purfärsk, kan jag med fräscht minne säga att man tjänar mycket på att köpa en simulator (ex. RealFligt G5.5). Börja med att öva landningar om och om igen. Landa, lätta, flyg en cirkel, landa, lätta flyg en cirkel, landa, lätta osv osv. Slå sedan på vind och busflyg så hårt du bara kan. Testa kärrans alla egenskaper. Stressa dig själv, så att manövrarna verkligen sitter i ryggmärgen. För när du flyger i verkligheten måste allt sitta. För hux flux hamnar du ändå i en situation som stressar dig. Det kommer en kastvind, motorn lägger av eller du gör en klantig manöver på låg höjd som du måste rädda. När du verkligen kan busflyga med vind och flyga på reflex, tar du ut kärran och testar i verkligheten. Jag hade som sagt ca 20 timmar i simulator innan jag testade mina vingar. Trots det har jag hållit på att kracha kärran en gång, på samanlagt ca 60 minuter "verklig" flygning. Och vid tre tillfällen har motorn lagt av mitt i flygningen, så att jag har tvingats "nödlanda". Det har dock gått bra. Än så länge. Men man tjänar, som någon klok tidigare sagt, endel pengar på att öva i simulator. Om man nu inte har någon som man kan köra dubbelkommando med. Förståss...

    Busflygning i RealFlight med en kärra som liknar min (youtube)

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. Förlorat FPV-flygplan
    Av Rasmuser i forum FPV Allmänt
    Svar: 150
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:26
  3. Tips på flygplan?
    Av mappup i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 14:22
  4. KK styrkort i flygplan?
    Av pernstig i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 10:35
  5. Tips På ett ny börjar metanol flygplan
    Av Lorentz i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •