Hej åter igen vänder jag mig till er för att få lite hjälp när det gäller lyftkraften.
Snart, nästa vecka ska jag ut och utföra mitt experiment, mitt projekt i skolan.

Kort: Jag har två flygplan, likadana kroppar men enda skillnaden är att ena flygplanet har en platt vinge och det andra flygplanet har en välvd vinge.

Om det blir som tänkt så ska den välvda vingen generera en större lyftkraft, men dock ha en lägre hastighet, acceleration pga. motståndet som den välvda vingen ger upphov till.

Jag vet ett sätt, hur man beräknar ett flygplans lyftkraft men vet inte om jag missförstått.
Så lyder den:
Ludwig Prandtl’s överslagsberäkning (beräkning av hur mycket luft som accelereras genom vingen i varje ögonblick) som lyder följande: (3.14 * b^2 * c * 1.25 / 4)
(b = spännvid & c = medelvingkorda).

Nu kan man beräkna lyftkraften genom att ta fram F = mg och sedan dividera tyngdkraften med Ludwig Prandtls överslagsberäkning.
Är detta korrekt?

Jag undrar ifall det finns något annat sätt att beräkna lyftkraften, eftersom att Ludwig Prandtls överslagsberäkning inte tar vara på höjden, som är välvningen i mitt fall.
Eftersom att vingen har exakt samma längd och bredd, förutom höjden som skiljs åt.

Tack, en desperat student! HJÄLP!