Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 144 av 144

Ämne: Saab-105 Florette från MBS RC-Models

  1. #141
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hej!

    Svårt att beskriva hur glad jag blev att det nu även finns en SK60 från MBS. Blir en spark i baken så jag kan börja röja i min lokal. Något måste jag försöka bygga. Viggen eller SK60.......

    Ser fram emot att läsa trådarna om byggena.

    Mvh
    Tobbe

  2. #142
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då gräver jag upp en väldigt gammal tråd

    Såg att det är flera som är på MBS J35 just nu, kikade lite på MBS hemsida. Håller på med en hobbylokal nu, blir eventuellt en till så småningom i källaren.

    En vacker dag skall man ge sig på att göra ett pinnabygge. Flyger idag bla 50mm EDF modeller så den biten är inget konstigt. Men som första pinnbygge. Är denna 105a eller j35an rekommenderad som nybörjarpinn-bygge? Tycker båda är väldigt läckra, och troligen kommer de flygas med buklandning på gräs och handstart.

    Har ingen erfarenhet av träbyggen, glasning eller spackel och slip eller ens vanlig stryk-på film sen tidigare. Så alla sådana verktyg skulle då få införskaffas. Jag är händig i övrigt och byggt flera designer och egna konstruktioner i andra material som foam och liknande tidigare.

    Detta är en tankeställarfråga för ev projekt som kommer formas i huvet framöver.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #143

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Då gräver jag upp en väldigt gammal tråd

    Såg att det är flera som är på MBS J35 just nu, kikade lite på MBS hemsida. Håller på med en hobbylokal nu, blir eventuellt en till så småningom i källaren.

    En vacker dag skall man ge sig på att göra ett pinnabygge. Flyger idag bla 50mm EDF modeller så den biten är inget konstigt. Men som första pinnbygge. Är denna 105a eller j35an rekommenderad som nybörjarpinn-bygge? Tycker båda är väldigt läckra, och troligen kommer de flygas med buklandning på gräs och handstart.

    Har ingen erfarenhet av träbyggen, glasning eller spackel och slip eller ens vanlig stryk-på film sen tidigare. Så alla sådana verktyg skulle då få införskaffas. Jag är händig i övrigt och byggt flera designer och egna konstruktioner i andra material som foam och liknande tidigare.

    Detta är en tankeställarfråga för ev projekt som kommer formas i huvet framöver.
    Hej Olof,

    Jag har byggt ett par exemplar av alla MBS modeller. Om jag rangordnar dem efter svårighetsgrad på själva bygget så är Draken den lättaste, 105:an näst lättast och Viggen den som kräver mest av byggaren av dessa tre.

    Eftersom du inte har byggt något pinnabygge tidigare så avundas jag dig lite. Du är på väg att upptäcka något som är direkt beroendeframkallande!
    Om du inte har tummen placerad på helt fel ställe på handen så kan du utan tvekan klara av att bygga en MBS Draken som din första byggsats. Bygginstruktionerna är väldigt utförliga och byggtekniken är hyfsat enkel. När det gäller vissa av byggmetoderna som man använder i bygget så rekommenderar jag dig att prova först på lite spillbitar innan du utför det på modellen. Jag tänker bland annat på det här med att väta balsan innan man bockar den. Jag tänker även på glasning av modellen.
    En annan stor fördel med MBS modeller är att Magnus finns alltid om man har kört fast helt och inte kommer vidare, då är det bara till att maila honom och han svarar väldigt snabbt.

    Så.....min rekommendation är att börja med MBS Draken, gå över till 105:an och sedan Viggen. Allt tre flyger helt klart underbart....och är otroligt roliga att bygga.......hmmm....om jag skulle börja bygga en ny Draken...eller en 105:a....eller kanske en Viggen...


    Göran

  4. #144
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för input

    Man har mer och fler intressen än vad man har tid och plats. Att ha en liten väg/plan på hur man skall börja på pinnabyggen när det är dax är gott att ha i huvet.

    Man är ju sugen
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Liknande ämnen

  1. Liten film från mig... Saab:ar och Surahammar..
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 06:50
  3. MBS R/C Models Saab 105 (SK60)
    Av Jonnie Bergsén i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 09:44
  4. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:52
  5. Organic 2.5sp från Vladimir Models
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •