Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 144

Ämne: Saab-105 Florette från MBS RC-Models

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard Saab-105 Florette från MBS RC-Models

    Så var det dags för ett nytt prototyp bygge från MBS RC-Models!

    Den här gången är det Saab 105 Florette eller som vi brukar säga i normalt...Sk-60:an.

    Som de tidigare modellerna från MBS RC-Models så är denna i skala 1:12. Det gör att modellen är liten...väldigt liten...ganska söt faktiskt.

    Spännvidden är 792 mm och längden är 900 mm. Målvikten är 800 gram. Det roliga med den här modellen är att den har två EDF paket.

    Här är en videosnutt med flygning. Ljuset är lite mystiskt beroende på att kameran inte ville riktigt samarbeta.

    http://www.mbs-rcmodels.se/video/saab105-2.wmv

    Men man ser klart och tydligt vilken härligt välflygande lite modell det är.




    Som alla de andra modellerna från MBS RC-Models så bygger man den i en sådan här jigg. Det är en 30 cm linjal som ligger på bordet. Rena rama peanut modellen.



    Batterihyllan är installerad. Som vanligt när det gäller Magnus modeller så är passformen i toppklass och allt är CNC fräst.



    Lite fler delar har kommit på plats. Det mesta är av 3 mm balsa förutom de tunna "öronen" som syns på en del av spanten. De är gjorda av 2 mm plywood av fin kvalité.



    Jag skall använda två av de här tillsammans med HET Typhoon 240-15 motorer. Fartreglagen är på väg till min verkstad så det kommer bild på dem med.



    Två fläktar som sagt...50 mm i diameter. Passformen mellan fläkthusen och spantet är perfekt. Ett försiktigt tag med sandpapper och sedan gled husen på plats. Några droppar CA och sedan sitter de som berget.



    Spantet tillbaka i jiggen. Som ni ser så är det trångt i kärran. Men den är ju som sagt inte så stor.


    Göran

  2. #2
    seejays avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Tekn.avd. Malmö Aviation / Braathen Technical

    Standard

    Magnus rules!!!

    Vänligen
    Seejay

  3. #3

    Standard

    Härligt med lätt attack.

    Vad skall det vara för setup i den förutom fläktar och motorer?

    Jonas

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Mästerbyggaren igång igen med nytt projekt
    och som vanligt med nåt utöver det vanliga
    bruset...

    Ja se denne Sweeper....!

    MVH Kent

  5. #5

    Standard

    Synd att den är så liten - hade inte tvekat en sekund att köpa byggsatsen om den varit dubbelt så stor dvs 1584 mm spännvidd.

    Var mek på en sådan här under lumpen på Ljungbyhed och flög denna + Sk61 Bulldog lite grand oxå under min Flygledarutbildning, underbar kärra. När man flyger på <50 m höjd dvs trädtoppshöjd och bara vickar på på styrspaken nån millimeter - svarar direkt, fantastisk känsla. Lättlandad med ganska hög nos.
    Numera vet jag oxå att gränsen för blackout (man är vid medvetande men synen har försvunnit från ögonen pga det lägre blodtrycket i ögonhålan dvs ögonen är öppna men man ser inget) och utan g-dräkt ligger på strax under 6g .....

    Skulle gärna vilja flyga en igen fast med de nya starkare motorerna. Har för mig att de gamla var på 750kp dragkraft och att de nya är nästan dubbelt så starka?

    Magnus, funderar du på att göra en i skala 1:6 så ställer jag gärna upp och bygger en prototyp.
    Senast redigerat av Halcon den 2011-04-14 klockan 09:35.

  6. #6
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    oooh... nice! pytteliten pyttesöt!

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jag som tänkt att jag skulle köpa MBS J35:a inför nästa byggsäsong. Nu väcktes ju habegäret på denna... Det kommer väl att sluta med att man köper både och... :-/ Undrar när man ska ha tid att bygga dem bara och vart man ska förvara dem...

    Liten storlek är bra för då behöver det inte kosta så mycket (och man behöver inte ha ett mindre slott för att lösa förvaringen), men det hade kanske inte gjort något om den varit runt metern.

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Synd att den är så liten - hade inte tvekat en sekund att köpa byggsatsen om den varit dubbelt så stor dvs 1584 mm spännvidd.

    Var mek på en sådan här under lumpen på Ljungbyhed och flög denna + Sk61 Bulldog lite grand oxå under min Flygledarutbildning, underbar kärra. När man flyger på <50 m höjd dvs trädtoppshöjd och bara vickar på på styrspaken nån millimeter - svarar direkt, fantastisk känsla. Lättlandad med ganska hög nos.
    Numera vet jag oxå att gränsen för blackout (man är vid medvetande men synen har försvunnit från ögonen pga det lägre blodtrycket i ögonhålan dvs ögonen är öppna men man ser inget) och utan g-dräkt ligger på strax under 6g .....

    Skulle gärna vilja flyga en igen fast med de nya starkare motorerna. Har för mig att de gamla var på 750kp dragkraft och att de nya är nästan dubbelt så starka?

    Magnus, funderar du på att göra en i skala 1:6 så ställer jag gärna upp och bygger en prototyp.
    Skulle också vilja ha en SAAB 105, du kan ju alltid kolla in denna tråden!
    http://www.jetsweden.se/forum/e107_p...wtopic.php?615
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    wohooo, nu har jag något att följa när magnus skickar min modell...

    Magnus + Göran = Total succé!!!!!
    Senast redigerat av jugg den 2011-04-14 klockan 14:58.

  10. #10
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    kan man fixa infällbaraställ på denna?
    vore ju najs att kunna starta och landa på hjul

  11. #11

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Håller med!
    Vore kul att se infällbara ställ på den där. Lite knepig konstruktion men det kanske finns nåt färdigt som kan fungera?
    Min farsa höll på med nåt sånt för många år sen men fick aldrig till det...

    Mysig kärra annars!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av seejay Visa inlägg
    Magnus rules!!!

    Vänligen
    Seejay

    Jag kan inte annat än hålla med!


    Göran

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jonols Visa inlägg
    Härligt med lätt attack.

    Vad skall det vara för setup i den förutom fläktar och motorer?

    Jonas

    Jag återkommer efterhand med information om detta allteftersom delarna skall stoppas i kärran.


    Göran

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Mästerbyggaren igång igen med nytt projekt
    och som vanligt med nåt utöver det vanliga
    bruset...

    Ja se denne Sweeper....!

    MVH Kent

    Med förebilder som bland annat du själv så kan man inte annat än försöka göra sitt bästa för att uppnå samma nivå som du!

    Göran
    Senast redigerat av Sweeper den 2011-04-15 klockan 06:56.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Synd att den är så liten - hade inte tvekat en sekund att köpa byggsatsen om den varit dubbelt så stor dvs 1584 mm spännvidd.

    Var mek på en sådan här under lumpen på Ljungbyhed och flög denna + Sk61 Bulldog lite grand oxå under min Flygledarutbildning, underbar kärra. När man flyger på <50 m höjd dvs trädtoppshöjd och bara vickar på på styrspaken nån millimeter - svarar direkt, fantastisk känsla. Lättlandad med ganska hög nos.
    Numera vet jag oxå att gränsen för blackout (man är vid medvetande men synen har försvunnit från ögonen pga det lägre blodtrycket i ögonhålan dvs ögonen är öppna men man ser inget) och utan g-dräkt ligger på strax under 6g .....

    Skulle gärna vilja flyga en igen fast med de nya starkare motorerna. Har för mig att de gamla var på 750kp dragkraft och att de nya är nästan dubbelt så starka?

    Magnus, funderar du på att göra en i skala 1:6 så ställer jag gärna upp och bygger en prototyp.
    Den är liten och behändig. Själv drömmer jag om en sådan i skala 1:3. Det vore något......


    Göran

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    oooh... nice! pytteliten pyttesöt!

    Det är den sannerligen. Jag skall ta en närbild på det längst bak liggade spantet....det är LITET!


    Göran

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Jag som tänkt att jag skulle köpa MBS J35:a inför nästa byggsäsong. Nu väcktes ju habegäret på denna... Det kommer väl att sluta med att man köper både och... :-/ Undrar när man ska ha tid att bygga dem bara och vart man ska förvara dem...

    Liten storlek är bra för då behöver det inte kosta så mycket (och man behöver inte ha ett mindre slott för att lösa förvaringen), men det hade kanske inte gjort något om den varit runt metern.

    Jag förstår ditt habegär. Och faktum är att jag tidigare tyckte själv att den borde vara lite större. Men nu känns den faktiskt rätt i storlek dels med tanke på skalan på Magnus tidigare kärror och att den är lätt att ha liggande i bilen så man kan ta en flygtur närhelst man känner för det.


    Göran

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Skulle också vilja ha en SAAB 105, du kan ju alltid kolla in denna tråden!
    http://www.jetsweden.se/forum/e107_p...wtopic.php?615

    Fint projekt!


    Göran

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jugg Visa inlägg
    wohooo, nu har jag något att följa när magnus skickar min modell...

    Magnus + Göran = Total succé!!!!!

    Ni kommer att gilla att bygga den här modellen. Den tar verkligen inte stor plats! Så köksbordet kommer att räcka mer än väl till tillsammans med några muggar latte.

    Magnus + Göran = Total succé!!!!! Det skall nog snarare vara ...... Magnus = Total succé....Göran = lycklig prototyp byggare!


    Göran

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    kan man fixa infällbaraställ på denna?
    vore ju najs att kunna starta och landa på hjul
    Jag håller på med just detta. Det kommer inte att hamna i det här prototypbygget. Men jag kommer att bygga en till kärra där jag skall installera ett infällbart ställ.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Liten film från mig... Saab:ar och Surahammar..
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 22:32
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 07:50
  3. MBS R/C Models Saab 105 (SK60)
    Av Jonnie Bergsén i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 10:44
  4. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:52
  5. Organic 2.5sp från Vladimir Models
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •