Reklam

 
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 144

Ämne: Saab-105 Florette från MBS RC-Models

  1. #81

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    grymt jobbat... hur blev det me glasningen??.. epoxy eller lack?

  2. #82

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jugg Visa inlägg
    grymt jobbat... hur blev det me glasningen??.. epoxy eller lack?
    Tack Tim!

    Jo eftersom vi börjar närma oss julafton så fick det bli lack.


    Göran

  3. #83

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Vad använder du för lack när du glasar?
    Bygget ser förbaskat trevligt ut!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  4. #84

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Vad använder du för lack när du glasar?
    Bygget ser förbaskat trevligt ut!

    Det här bygget har varit trevligt rakt igenom.


    Jag använde den lack som Magnus säljer.

    http://www.mbs-rcmodels.se/products/....php?id=ZL-250

    Jag köper även Hagmans sprutspackel från honom.



    Göran

  5. #85

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Snyggt bygge!
    Frågor om klädseln:

    Nån skillnad i styrka mellan glasfiber+zaponlack jämfört med glasfiber+epoxy? Förr när man klädde modellerna med siden eller nylon lackade man ju modellerna med (Alcro) Zaponlack och (Alcro) Polerlack och det gick ju bra. Jag antar det blir liknande nu då med glasfiberväven.

    Nån speciell anledning att använda glasfiberväv istället för t ex siden på en sån här mindre modell? Vad är fördelen att använda glasfiberväv istället?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-05-29 klockan 21:14.

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Snyggt bygge!
    Frågor om klädseln:

    Nån skillnad i styrka mellan glasfiber+zaponlack jämfört med glasfiber+epoxy? Förr när man klädde modellerna med siden eller nylon lacka de man ju modellerna med (Alcro) Zaponlack och (Alcro) Polerlack och det gick ju bra. Jag antar det blir liknande nu då med glasfiberväven.

    Nån speciell anledning att använda glasiberväv istället för t ex siden på en sån här mindre modell? Vad är fördelen att använda glasfiberväv istället?

    /Bo
    Tack Bo!

    Detta är första gången som jag provar den här metoden i ....nåja det låter bra i alla fall....större skala.

    Min högst personliga åsikt är att det är mycket bättre att använda glasfiber och epoxy för då bygger man in en bättre hållfasthet i ytan. Att använda lack tror jag ger en något sämre hållfasthet. Viktmässigt så går det i slutändan mer eller mindre på ett ut eftersom när man använder epoxy så fyller man väven med epoxy. När man använder lack så fyller man väven med sprutspackel. Men detta är som sagt min egen personliga åsikt.

    När det gäller siden så kan jag inte svara på din fråga då jag aldrig har jobbat med siden. Jag är nyfiken på att prova det någon gång. Men som sagt, ingen erfarenhet alls av det.


    Göran

  7. #87

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det mesta av sprutspacklet har slipats bort. Det skall slipas lite till.....försiktigt...

    En positiv sak med dagens slipning...jo det finns positiva saker med när det gäller slipning....var att jag hittade min sedan flytten försvunna slipmus! Den försvann i flytten och jag har inte kunnat finna den förren idag. Var den var?? Hehehe......den var på det stället där den egentligen skall vara när den inte används...i sin transportlåda!


    Göran

  8. #88

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Jagt tror att siden och glasfiber är rätt likartat att jobba med. Blev lite svårt att få tag på siden och bra lack så jag har testat lite annat sista åren men gillar nog siden bäst iaf... Siden lackar man och putsar tills det blir bra och det brukar det bli...

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Tack Bo!

    Detta är första gången som jag provar den här metoden i ....nåja det låter bra i alla fall....större skala.

    Min högst personliga åsikt är att det är mycket bättre att använda glasfiber och epoxy för då bygger man in en bättre hållfasthet i ytan. Att använda lack tror jag ger en något sämre hållfasthet. Viktmässigt så går det i slutändan mer eller mindre på ett ut eftersom när man använder epoxy så fyller man väven med epoxy. När man använder lack så fyller man väven med sprutspackel. Men detta är som sagt min egen personliga åsikt.

    När det gäller siden så kan jag inte svara på din fråga då jag aldrig har jobbat med siden. Jag är nyfiken på att prova det någon gång. Men som sagt, ingen erfarenhet alls av det.


    Göran
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  9. #89

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Jagt tror att siden och glasfiber är rätt likartat att jobba med. Blev lite svårt att få tag på siden och bra lack så jag har testat lite annat sista åren men gillar nog siden bäst iaf... Siden lackar man och putsar tills det blir bra och det brukar det bli...
    Då kan man kanske fråga om lite råd. Var får du tag på siden och vad använder man för lack? Som sagt....komplett nybörjare på det här med siden och lack.


    Göran

  10. #90

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Göran.

    Jisses, nu går det undan i SAAB-verkstaden.

    Jag har en gång i tiden använt siden och polerlack, men kommer aldrig mera att använda det igen. Orsaken är helt enkelt att det luktar så förb... att jag troligen skulle köra ut allt levande i huset.
    Du Göran lärde mej att anväda glasfiber och epoxy och det är en suverän metod som dessutom i det närmaste är helt luktfri. Det man ska komma ihåg är att det är en kemikalie som kan vara allergiframkallade, men med rätt skyddsutrustning funkar det.

    PS Ditt inlägg var postat 04.11! Sover du aldrig?
    Välkommen på torsdag.
    /Lelle

  11. #91

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Välkommen på torsdag.
    Får den följa med då??!

  12. #92

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Göran.

    Jisses, nu går det undan i SAAB-verkstaden.

    Jag har en gång i tiden använt siden och polerlack, men kommer aldrig mera att använda det igen. Orsaken är helt enkelt att det luktar så förb... att jag troligen skulle köra ut allt levande i huset.
    Du Göran lärde mej att anväda glasfiber och epoxy och det är en suverän metod som dessutom i det närmaste är helt luktfri. Det man ska komma ihåg är att det är en kemikalie som kan vara allergiframkallade, men med rätt skyddsutrustning funkar det.

    PS Ditt inlägg var postat 04.11! Sover du aldrig?
    Välkommen på torsdag.

    Jo, jag vill ha den klar så fort som möjligt för att dels ha något att flyga med och dels för att kunna fortsätta med de andra projekten.

    Nog luktar lacken. Det gör den verkligen.
    Men jag vill prova på hur det är att jobba med siden då jag aldrig har gjort det tidigare.

    Sova...vad är det?


    Göran

  13. #93

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Får den följa med då??!

    Vi får se hur den mår på tordag. Men jag kommer till Påldalen i alla fall.


    Göran

  14. #94

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Det var för att det var svårt att få tag på material som jag testat lite annat. Har inte riktig koll var det finns numera men tror att Hobbyträ har en del...
    Anledningen till att jag ogärna kör med epoxy är att jag har jobbat för mycket med sånt så jag är lite allergisk.Bara att leta andra alternativ då. Polerlack o siden funkar riktigt bra men håller med om att det luktar ve o fasa!
    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Jagt tror att siden och glasfiber är rätt likartat att jobba med. Blev lite svårt att få tag på siden och bra lack så jag har testat lite annat sista åren men gillar nog siden bäst iaf... Siden lackar man och putsar tills det blir bra och det brukar det bli...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  15. #95
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    funkar zapon lacken på frigolit (rosa) ?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Det var för att det var svårt att få tag på material som jag testat lite annat. Har inte riktig koll var det finns numera men tror att Hobbyträ har en del...
    Anledningen till att jag ogärna kör med epoxy är att jag har jobbat för mycket med sånt så jag är lite allergisk.Bara att leta andra alternativ då. Polerlack o siden funkar riktigt bra men håller med om att det luktar ve o fasa!

    Jag får prova hos hobbyträ när det blir dags för siden arbeten.


    Göran

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    funkar zapon lacken på frigolit (rosa) ?

    Nej, det gör det tyvärr inte. Zaponlacken innehåller rejäla lösningsmedel som löser upp frigoliten.


    Göran

  18. #98


    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    181
    Jobb
    PENSIONÄR
    Klubb
    Dackeflyers Tingsryd

    Standard

    Hej!

    Jag har följt ert resonemang om lack eller epoxy, har ingen provat vattenbaserat trälack?
    Epoxy ger nog en lite hårdare yta, men risken för allergi är skrämmande, och jag tycket det var lite för mycket kladd,
    och lite stressande med tanke på härdningstid.
    Därför på min senaste J35:a använde jag vanlig trälack. Jag lackade 2 gånger på träet innan glasningen och kunde skönja att det fanns risk att balsat kunde bubbla sig, då tog jag fram hårfönen och blåste det torrt på 0 tid, man får inte lägga på bör mycket åt gången.
    Trälack skall jag fortsätta att använda för det luktar inte något alls.
    Hade jag använt Zaponlack hade säkert en resväska stått packad vid dörren

    Hälsningar Ingemar

  19. #99

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Har testat vattenbaserad lack med coverall och det funkade sådär. Gick bra där det var trä under klädseln men det blev droppar på insidan där det hänger i luften. Den fyllde inte klädseln riktigt utan det kändes som det rann igenom på nåt sätt. Verkar dock funka riktigt bra med glasfiber.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  20. #100
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 2,4g thern Visa inlägg
    Jag har följt ert resonemang om lack eller epoxy, har ingen provat vattenbaserat trälack?
    Jodå, jag gjorde såhär på min Gambler AG, funkade kanonbra. Använde nån vanlig billig, vattenbaserad golvlack från typ Bauhaus och 25g/kvm glasfiber. En sak som jag inte tänkte på första försöket var att klippa väven så att den går "45 grader mot huvudriktningen", det går mkt lättare att få glasfibern snygg över kanterna då.
    Å andra sida har jag ännu inte hunnit på att prova glasning med epoxy, så vad gäller styrka har jag inget att jämföra med.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-06-01 klockan 15:32.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Liten film från mig... Saab:ar och Surahammar..
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 22:32
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 07:50
  3. MBS R/C Models Saab 105 (SK60)
    Av Jonnie Bergsén i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 10:44
  4. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:52
  5. Organic 2.5sp från Vladimir Models
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •