Reklam

 
Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 144

Ämne: Saab-105 Florette från MBS RC-Models

  1. #121

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Snyggt färgval - kul med lite eget tänk. Vad blev flygvikten inkl batteri?

    /Bo

  2. #122
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Snyggt färgval - kul med lite eget tänk. Vad blev flygvikten inkl batteri?

    /Bo
    Helt eget färgval är det väl inte?
    Jag såg en civil Sk-60 som hälsade på Ljungbyhed 1980.
    Målningen var misstänkt lik Sweepers kärra.
    Den var ägd av SAAB och hade de motorer som SAAB förespråkade vid leveransen, men som flygvapnet tyckte var för dyra.
    Detta visste trafikledarna i Ljungbyhedstornet mycket väl, så de gav starttillstånd till en av Ljungbyeds egna Sk-60 och den besökande civilisten exakt samtidigt i rent demosyfte.
    Skillnaden var enorm, civilisten steg som en 3D-kärra, den militära 60'an som en Slow Stick...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #123

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Nej, helt eget är det inte, men det är nog inte så mågna som sett det färgschemat. Den står väl på svedinos om jag inte minns galet...
    http://www.bjorns-story.se/private/S...070705_253.JPG
    http://www.davidandivy.co.uk/images/ac12c_saab_105.jpg
    http://lae.blogg.se/images/2010/se-xbz-2_70784579.jpg

  4. #124

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tror den kärran stått ute vid flygvapenmuseét i många år också. Finns väl bara en så den har väl rört lite på sig.
    Ser riktigt trevligt ut! Lycka till med premiären.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  5. #125

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är alldeles riktigt att färgvalet är detsamma som den 105:a som står på Svedinos museum. Jag har en nästan komplett walkaround bildserie på denna kärra. Varför det blev denna kärra som jag valde som förebild beror på det enkla faktumet att jag ville...för en gångs skull...bygga en civil kärra.



    Göran

  6. #126


    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    181
    Jobb
    PENSIONÄR
    Klubb
    Dackeflyers Tingsryd

    Standard

    Hej!

    Grattis till ett snyggt och färgglatt flygplan, den kommer nog att synas väl i luften.
    Den flyger fantastiskt fint, när Magnus var i Tingsryd flög han och visade hur stabil
    denna lilla fina kärra är. Jag har en liggande i en låda som nästa projekt, men först
    en Viggen som jag håller på med.
    Lycka till med premiären.

    Hälsningar Ingemar

  7. #127
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Den var ägd av SAAB och hade de motorer som SAAB förespråkade vid leveransen, men som flygvapnet tyckte var för dyra.
    Är det måhända de motorerna som sitter i Österrikiska 105rna? Enkelströmsmotorer som ger närmare 1ton mer dragkraft än svenska verisonen. Låter som ett riktigt jaktflygplan när de startar. Kan stiga med 67grader enl Österrikiska piloter jag pratade med.

  8. #128
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Är det måhända de motorerna som sitter i Österrikiska 105rna? Enkelströmsmotorer som ger närmare 1ton mer dragkraft än svenska verisonen. Låter som ett riktigt jaktflygplan när de startar. Kan stiga med 67grader enl Österrikiska piloter jag pratade med.
    Det kan det vara, nu är det länge sen, men jag har för mig att det påstods att dragkraften var nära nog det dubbla.
    Den parallella samtidiga starten var ganska talande, 3D dragrace liksom
    Där civilisten mer eller mindre vann på walk-over...
    När man satt i Ljungbyhedstornet var man ju ganska van vid 60'rnas maximala stigvinkel, så det här var rena chocken.

    Men, sen den tiden har väl flygvapnet bytt ut motorerna i 60'rna?
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #129

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Den ursprungliga Sk60:n hade samma dragkraft som Vampire dvs totalt 1500 kp. Det var franska stationära kraftverksmotorer som konverterades. Det var väldigt besvärligt att flyga i förband speciellt som fyra eftersom motorerna svarade väldigt långsamt. Toppvarvet var 36000 varv och all dragkraft kom när ledskenorna ställde om. När man var fyra var det bättre att hålla gasen och ta lite broms. Dessutom tålde motorn inte flygning i isbildning. Österikarnas 105:a hade totalt 2600 kp dragkraft och de som flyger i Flygvapnet idag har en ny motor med 1900 kp dragkraft. Har planer på en MBS-60:a till nästa år. MVH Uno.

  10. #130

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så....jag har varit lite upptagen med jobbet, få Vampiren klar, få landningsställ klara till MBS RC Models Viggen och hinna med annat här i livet och jag tror jag nämde jobbet.... Men, men......


    105:an är provflugen....två gånger till och med.


    Första flygningen upptäckte jag att modellen svängde väldigt lätt mot höger men knappt mot vänster när jag hade 75-100% trottel. Så efter en hel del krumbukter så var det bara till att landa...någorlunda kontrollerat.

    Efter lite reparation och kontroll av allt inklusive motorernas dragkraft kunde jag konstatera att det var en markant skillnad på kraften mellan motorerna. Så efter lite noggrannare tester så fick jag fram att ena motorn levererade inte full kraft. Så det var bara till att skruva ur setupen....genom motorröret. Det går men en hjärnkirurg hade nog blivit grön av avund.

    En koll av balansen på den rotorn visade att trots att den är fabriksbalancerad så var den inte helt i balans. Men efter lite fibblande, filande, limdroppande och en och annan svordom så satt grejorna på plats igen och se, jag hade minskat skillnaden som fanns mellan fläktarna med 50%. Nästa sak som jag gjorde var att jag kalibrerade om reglagen och då var skillnaden försumbar. Vad lärde jag mig nu av detta....jo, kontrollera alltid balanseringen som tillverkarna påstår sig ha gjort. Det kan ju alltid smita igenom ett måndagsexemplar och det fick jag tydligen. Nåja...dragkraften är numera runt 800 gram monterat i kärran. Och vikten på kärran nu efter reparationerna är strax under 900 gram.

    Andra flygningen var en underbar upplevelse. Den stack iväg som en skållad råtta och det var inga problem att svänga åt något håll. Och det roliga var att jag var sällan över 50% trottel i planflykten. Modellen är ganska lättmanövrerad så det rekommenderas verkligen att man har expo inlagt på skeven och höjden.

    Jag flög i två minuter innan jag bestämde mig för att ta ner kärran. Men det ville inte den för när jag kom in för landning och trottlade av helt så fortsatte den att glida....och glida...och glida tills den hade passerat mig rejält. Så det var bara till att ta om igen.....och igen....men nu ville jag ha ned den så jag kom in väldigt lågt men tyvärr var farten en aning hög så när kontakt skapades mellan modellen och marken så bestämde sig batteriet för att fortsätta färden med en del av noskonen. Så nu skall jag bara limma dit den igen och sedan kan jag flyga kärran igen.


    Summa sumarum....jag gillar den här modell riktigt ordentligt. Den är rolig att bygga, rolig att flyga och rolig att transportera då den inte tar för mycket plats.


    Tyvärr blev det inga bilder men jag skall försöka ordna det framöver.



    Göran

  11. #131

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    grattis till premiären!!

    // Tim

  12. #132

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Bara att gratulera!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  13. #133

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tack Tim och Niklas!


    Göran

  14. #134

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard


    En bild lyckades vi ta på modellen i luften. Den är liten och väldigt kvick så det är en utmaning att få med den på en bild.


    Göran

  15. #135

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Den ser fin ut i luften.

    Jag har numera en hög stickor och strån från MBS som ligger och väntar på lite kärlek. Sugen på att sätta igång, men har ett par andra projekt som jag nog får lov att slutföra först, så det blir väl kanske till sensommaren/hösten som det blir aktuellt.

  16. #136
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    AH, men Göran du gör inte livet lätt för oss andra med dina fantastiska byggen. Jag får snart amputera köp fingret det rycker så jäkligt i det
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  17. #137

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Den ser fin ut i luften.

    Jag har numera en hög stickor och strån från MBS som ligger och väntar på lite kärlek. Sugen på att sätta igång, men har ett par andra projekt som jag nog får lov att slutföra först, så det blir väl kanske till sensommaren/hösten som det blir aktuellt.

    Tack!

    Det är väldigt svårt att låta bli att sätta limtuben i ett projekt som lockar väldigt mycket.



    Göran

  18. #138

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    AH, men Göran du gör inte livet lätt för oss andra med dina fantastiska byggen. Jag får snart amputera köp fingret det rycker så jäkligt i det

    Tack Daniel!

    Inte skall du amputera fingret...köp en 105:a istället.


    Göran

  19. #139

    Standard

    Hej!

    Du har inte några bilder på hur du fixade linkaget mellan skevroder och servot?

    MVH Elia.

  20. #140

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har letat igenom mapparna med bilder och kan inte finna någon sådan bild.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Liten film från mig... Saab:ar och Surahammar..
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 06:50
  3. MBS R/C Models Saab 105 (SK60)
    Av Jonnie Bergsén i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 09:44
  4. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 18:52
  5. Organic 2.5sp från Vladimir Models
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •