Reklam

 
Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 144

Ämne: Saab-105 Florette från MBS RC-Models

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Håller med!
    Vore kul att se infällbara ställ på den där. Lite knepig konstruktion men det kanske finns nåt färdigt som kan fungera?
    Min farsa höll på med nåt sånt för många år sen men fick aldrig till det...

    Mysig kärra annars!
    Nog är det en knepig konstruktion alltid. Men det skall gå att lösa. Jag håller just nu på med att ta fram ett landningställskit till Magnus Viggen. Stället blir i semiskala och har mekanisk drivning då jag känner att det är det mest tillförlitliga i den här storleken som det gäller. Tyvärr så är det något som hindrar mig från att pyssla med detta om dagarna och det kallas för "Jobbet". Vi har mycket att göra där förnärvarande. Men så fort jag har en stund över så är jag i paradiset och micklar med stället och Floretten.


    Göran

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Jag har kladdat lite på 105:an ställ! Det är inte särskilt skalenligt men du kanske kan få nån idé!
    JonasKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	sk60Ställny.jpg 
Visningar:	496 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	20438

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasTecknare Visa inlägg
    Jag har kladdat lite på 105:an ställ! Det är inte särskilt skalenligt men du kanske kan få nån idé!
    JonasKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	sk60Ställny.jpg 
Visningar:	496 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	20438

    Tack Jonas!
    Det ger en del tankar på hur man kan göra!

    Göran

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Detta är det minsta kroppspantet. Det sitter längst bak i kroppen.



    Dags att installera insugsrören. I vanlig ordning så är det ett plastark som skall omvandlas till ett insugsrör. Det är bara till att prova, rita, klippa, prova, rita, klippa, prova osv.



    Och till slut så kan man limma in det i kroppen. Det är väldigt viktigt att rören limmas noggrannt fast i spanten. Detta beroende på risken för implodering när fläktarna varvas upp. Detta gäller alla modeller av den här typen. Hur vet jag det....jo......av det som man lär sig bäst av, egen erfarenhet!



    Utblåsrören. Här har Magnus infört en ny sak som inte finns i hans Viggen eller Draken byggsatser.... en mallritning. Han skickar med en mallritning för detta rör. Man klipper ut den, lägger den på plastarket, ritar med en tuschpenna och klipper ut den. Därefter behövs det minimalt med justering av plasten innan man kan......



    ....limma in dem i kärran. Jag gör på samma sätt här som med insugsrören. De limmas väldigt noga mot spanten. Om inte annat så bidrar de till en vridstyvare och stabilare kropp när de är förankrade i spanten.
    Nu skall jag bara börja på det tålamodsbeprövande arbetet med att lirka ut sladdarna från motorerna genom rörens väggar. Det skall nog gå galant. Jag kan ju inte vara sämre än Magnus....han har bytt motorer och fläktvingar ett par gånger i sin prototyp med fläkthusen och rören fortfarande fast i kroppen.


    Göran

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Vasego! Själv har jag tömt min verkstad hemma! Så jag är utan bygglokal.........plågsamt.
    Vet inte när jag kan fixa ny!
    Jonas

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasTecknare Visa inlägg
    Vasego! Själv har jag tömt min verkstad hemma! Så jag är utan bygglokal.........plågsamt.
    Vet inte när jag kan fixa ny!
    Jonas

    Oj, jag lider med dig. Det är inget roligt att vara utan bygglokal. Jag hoppas verkligen att du får tag på en ny snart!

    Göran

  7. #27

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Hur vet jag det....jo......av det som man lär sig bäst av, egen erfarenhet!
    Apropå det.... Du kollar väl att motorerna går åt rätt håll innan du plankar igen allt? Fast det vore ju ganska kul att se hur den skulle flyga om de gick åt varsitt håll!!!

    Ser bra ut annars!! Som någon sagt tidigare, synd att den inte är lite större bara.

  8. #28
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det här bygget ser så förbenade kul ut att jag tro ja får nå felvill också ha en!
    Keep up.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #29
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasTecknare Visa inlägg
    Vasego! Själv har jag tömt min verkstad hemma! Så jag är utan bygglokal.........plågsamt.
    Vet inte när jag kan fixa ny!
    Jonas
    Stackare där, jag lider med dig.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #30
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Haha, Sweeper du är för härlig! Denna gång hann du före mig att starta byggtråden. Är det OK för dig om jag slänger upp bilder på mitt bygge i samma tråd?
    Jag trodde du hade kommit längre???? Min är så gott som plankad - Satsar på maiden på söndag
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Haha, Sweeper du är för härlig! Denna gång hann du före mig att starta byggtråden. Är det OK för dig om jag slänger upp bilder på mitt bygge i samma tråd?
    Jag trodde du hade kommit längre???? Min är så gott som plankad - Satsar på maiden på söndag

    Man gör så gott man kan.
    Det dagliga levebrödet tar för mycket tid i anspråk av min dyrbara fritid. Och då blir sådana här saker lidande.

    Jag tror att det är bättre att du startar en egen tråd för att undvika sammanblandning av vad vi pysslar med. Det blir lättare att hålla isär. Men jag ser verkligen fram emot att få se ännu en Florette här på forumet.

    Kom tejpen fram?

    Göran

  12. #32
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Man gör så gott man kan.
    Det dagliga levebrödet tar för mycket tid i anspråk av min dyrbara fritid. Och då blir sådana här saker lidande.

    Jag tror att det är bättre att du startar en egen tråd för att undvika sammanblandning av vad vi pysslar med. Det blir lättare att hålla isär. Men jag ser verkligen fram emot att få se ännu en Florette här på forumet.

    Kom tejpen fram?

    Göran
    Oki, då gör jag så... Jajjemen, den kom igår - Perfekt och tack
    Jag noterade att du döpte din byggtråd till det civila namnet - Då döper jag min till "byggtråd SK60, jag gör militär-lack med allt vad det innebär av hårda kronor-märkningar och smuts. Du får måla din rosa och sätta på märken "Bamseklubben" eller SunTrip
    Senast redigerat av marell01 den 2011-04-16 klockan 10:13.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Oki, då gör jag så... Jajjemen, den kom igår - Perfekt och tack
    Jag noterade att du döpte din byggtråd till det civila namnet - Då döper jag min till "byggtråd SK60, jag gör militär-lack med allt vad det innebär av hårda kronor-märkningar och smuts. Du får måla din rosa och sätta på märken "Bamseklubben" eller SunTrip
    Det låter bra att du målar din i de fina militärgröna färgerna. Men en rosa kamoflerad Sk60 med lite vackra blommor på sidorna vore kanske något?

    Har du vägarna förbi i de här trakterna i sommar?


    Göran

  14. #34
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    sweet med landställ.. kanske kan bli en framtida kärra i så fall
    gillar modellen skarpt!


    iofs gillar jag mååånga modeller, men SK60 och J37:an är nog dom i top 5

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    sweet med landställ.. kanske kan bli en framtida kärra i så fall
    gillar modellen skarpt!


    iofs gillar jag mååånga modeller, men SK60 och J37:an är nog dom i top 5
    Du har väldigt fin smak när det gäller modeller!Sk60:an och 37:an ligger också på topp 5 hos mig.


    Göran

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Limmet som jag använder när jag limmar ihop flak som skall bli vingplankningsmaterial.



    Som alltid när man skall limma ihop balsaflak så måste.....måste.....måste.....passformen mellan kanterna vara perfekt...inte godkänd eller acceptabel....perfekt. Det betyder att man måste slipa och verkligen se till så att kanterna ligger dikt an mot varandra hela vägen. Sedan är det bara till att limma ihop dem och när det har torkat så lägger man dem på bordsyten och slipar limfogen.



    Det här tillsammans med plankningen skall bli två små puttenuttiga vingar. Som en jämförelse.....båda vingarna får plats på min Catalinas sidoroder.



    Man börjar med att limma ihop de här skelletten.



    Och sedan limmas de ovanpå plankningen.
    Som jag skrev tidigare...man skall ALLTID kolla så att passformen är PERFEKT mellan balsaflaken.....



    När det mesta är uppbyggt i vingarna så är det dags för att göra servolådorna. Och här har Magnus lagt till en väldigt bra sak. Alla har vi våra egna favoritservotyper för olika ändamål. Och alla är de olika stora i mer eller mindre omfattning. Men det har Magnus löst på följande sätt. I sidled är det gott om utrymme som ni ser. Men i längsled så kan man justera utrymmet genom att lägga dig servot...ta del W40 och....



    ....placera den så att man får lagom utrymme runt servot.



    Detta är ett av skevroderservona som jag skall använda.


    Göran

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    En halv fena har också byggts. Vinkeljärnen använder jag bara av ett skäl...för att fenan inte skall blåsa bort!



    Plankningen har lagts på. All plankning på modellen sker med 1 mm balsa. Modellen är liten och alla gram som går att spara in på räknas noggrannt och bokförs.



    Så här ser innanmätet ut på fenan. Denna sida plankas inte förren stötstången till höjdrodret har installerats.


    Göran

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dags att tillverka ett sidoroder. Sidorodret används inte på den här kärran, så stötstången för höjdrodret kommer att gå genom sidorodret.



    Plankningsmaterial håller på att skäras till rätt form och storlek.



    Sidorodret är färdigt.


    Göran

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Stabilisatorn. Ett färdigfräst ramverk kommer med i byggsatsen. Det limmar man på ett 1mm balsaflak och skär rent runtomkring.
    Sedan slipar man en 2 mm djup ränna från det nästöversta (lilla....ja allt är smått på den här kärran...) hålet. Där skall en pianotrådsbit limmas in som i sin tur skall vara böjd 90 grader och gå ned i fenan.



    Gångjärnen håller på att provas in. De skall inte in längre än så här. Och mer behövs inte heller för det är några väldigt stabila gångjärn som han skickar med i byggsatsen.



    Redo för glasning. Här synd pianotråden som skall ned i fenan för ökad stabilitet.



    Höjdrodertillverkning.



    Plankat och klart för glasning. Det går snabbt framåt med den här modellen. Men det är bara skoj.


    Göran

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Apropå det.... Du kollar väl att motorerna går åt rätt håll innan du plankar igen allt? Fast det vore ju ganska kul att se hur den skulle flyga om de gick åt varsitt håll!!!

    Ser bra ut annars!! Som någon sagt tidigare, synd att den inte är lite större bara.
    Nog går de åt rätt håll alltid. Men jag har inte kunna kolla något alls med motorerna då fartreglagen inte har kommit hit än.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Liten film från mig... Saab:ar och Surahammar..
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 22:32
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 07:50
  3. MBS R/C Models Saab 105 (SK60)
    Av Jonnie Bergsén i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 10:44
  4. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:52
  5. Organic 2.5sp från Vladimir Models
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •