Jag fick hem mitt Arduino Pro Mini här om dagen och skulle således testa det med en klassisk hello world i smådatorform. Dvs blinka med lysdioden. Sagt och gjort, jag tankar hem "utvecklingsmiljön" från arduino.cc och sätter igång. Visst, det går att skriva kod i den och det går att kompilera med den och den flyttar över hex-filen till kortet, men där tar det liksom slut. Den är inte vidare sexig som utvecklingsmiljö den där och därför måste en riktig utvecklingsmiljö utredas. Jag jobbar dagligen med Eclipse, Netbeans alternativt IntelliJ, så jag tänkte att någon av dem måste ju ha en färdig plugin för arduinoutveckling.

Efter några timmars pyssel har jag nu lyckats åstadkomma en fungerande utvecklingsmiljö till mitt Arduino Pro Mini-kort baserat på eclipse. Man kan inte följa how-to'n på Arduino.cc för hur man installerar och konfigurerar sin arduinoplugin i eclipse. Det funkar helt enkelt inte. Några andra beskrivningar som inte heller fungerade var dock tillräckliga för att man skulle kunna lägga ihop två och två och komma fram till en fungerande lösning.

Första (andra eller tredje egentligen) försöken gick åt till att kompilera ihop ett eget libArduinoCore, men det lyckades jag inte få att funka. Ett annat tips var att bygga sin "blink" med Arduino-miljön och sno core-biblioteket därifrån, men det gick inte på Mac-versionen av deras miljö. Den städar undan efter sig genast, visar det sig. Sagt och gjort så tog jag och skrev om deras miljö så att den lämnade kvar bygg-katalogen och därifrån kunde jag sno ett korrekt kompilerat ArduinoCore-bibliotek att länka in i mina projekt.

Nu är jag nöjd... Dags att börja titta på den riktiga källkoden till Quadrokoptern som ska byggas. Det blir nog att utgå ifrån eller kompilera om MultiWii-projektet till att börja med.