Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 5.8GHz stör

  1. #1

    Standard 5.8GHz stör

    Vi har en 5.8GHz sändare och mottagare på vårt FPV-flyg.
    Räckvidden är det inget fel på, men det kommer våldsamma störningar ibland, bilden störs så man inte ser ett jota. Är det så löjligt känsligt med 5.8GHz att man inte kan få störningsfri bild på 10m eller 1km utan problem? Kan vatten i marken störa ut? Vi har helt fri sikt mellan sändare och mottagare, om ni inte styroksflyget TwinStar stoppar allt? Antenne är på ryggen av flyget bakom vingen.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p=99087#p99087
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vi har en 5.8GHz sändare och mottagare på vårt FPV-flyg.
    Räckvidden är det inget fel på, men det kommer våldsamma störningar ibland, bilden störs så man inte ser ett jota. Är det så löjligt känsligt med 5.8GHz att man inte kan få störningsfri bild på 10m eller 1km utan problem? Kan vatten i marken störa ut? Vi har helt fri sikt mellan sändare och mottagare, om ni inte styroksflyget TwinStar stoppar allt? Antenne är på ryggen av flyget bakom vingen.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p=99087#p99087
    Jag har likadan utrustning som er och jag har inte upplevt några allvarliga störningar, nån enstaka störning som varar ett kort ögonblick bara. Har inte tappat bild helt nån gång. Jag har sändaren precis bakom kameran i cockpit på min easy star.

    //Ulf

  3. #3

    Standard

    Har du en film på hur det kan se ut? Så man kan se om det är polarisationsproblem för videon eller nått annat?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tyvärr, ingen film över videolänk. Vi sparar filmen direkt i kameran på flyget (GoPro HD), så själva störningarna finns ej bevarade...
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  5. #5

    Standard

    En bra bild på placeringen samt hur ser er mottagningstation ut? inte så att du själv kommer emellan planet och mottagaren?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Standard

    Jag läste nånstans (minns inte var och i vilket sammanhang) att GoPro-kameran i sig kan störa. Inget som jag kan ta gift på men jag läste nåt om det nånstans..

    //ulf

  7. #7
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hmm, det är inte omöjligt att det var flest störningar när planet flög mot mottagaren. Bifogar bild på flyg och mottagare (tog dem ur vår byggtråd, kanske MickeM har bättre på lager?). Som man kan se så hamnar kameran precis i vägen när man flyger rakt mot mottagaren. Kan ha med det att göra. Minns ett ställe där jag hade bra bild när jag flög bortåt, men så fort jag vände om (så flyget pekade mot mottagaren) så blev bilden dålig...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1581.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	20558
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1583.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	20557

    Edit: Kan tillägga att mottagarantennerna för radion (2,4GHz Futaba) sitter monterade en på vardera utsida av flygkroppen, ungefär en decimeter framför videosändarantennen (alltså, på utsidan av flygkroppen, under vingen...)
    Senast redigerat av MarcusG den 2011-04-19 klockan 17:35.
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  8. #8

    Standard

    Kan det va så enkelt att vi har antennerna för nära varann?
    Kanske borde sätta allt som har med kamera och video att göra längst fram, och mottagaren lååångt bak?
    Störningarna är vita. Inte brus, utan mer som att bilden tappar synk och då blir bilden vitk, inte bara tappar synk så att säga.
    Marcus, en annan sak.. kan det vara vibrationer som gör att bilden blir så där? Minns du de rosa bilderna före starterna? Glapp?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    5
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Kan alltid vara en bra idé att ha video antennen längst fram (så långt som möjligt). När man då börjar få dålig bild är det bara att vända hem och då bör man få bättre bild igen. Byte till Patch antenn kan även det hjälpa en del, trista då är att man inte kan flyga runt sig lika bra utan att nån riktar om antennen.

    Har ni flätat/tvinnat alla servo/video kablar? Kan även vara bra att linda in video kabeln i en magnet ring precis innan sändaren för att ta bort eventuella störningar.

    I övrigt så har ni gjort ett bra flygplans val. Min twinstar är den enda av mina FPV farkoster som aldrig kraschat!
    Nicklas Sjöqvist - http://sjoqvist.org

    Twinstar 2 - KX191, 2.4ghz 1watt, Thomas LRS, RvOSD, 5k mah med en max räckvidd på 11km.
    FunJET - Fatshark CCD killer, 2.4ghz 0.5watt, Thomas LRS med en max räckvidd på (n/a).
    MK Octo2 - under uppbyggnad

  10. #10

    Standard

    Tips: Klipp av en miniusb/usb (sådana brukar man ha många över hemma) och löd dit en servokontakt i andra ändan (röd/svart)
    Koppla in på valfri oanvänd kanal på mottagaren, så får GoPro'n stabil kräm.

  11. #11

    Standard

    Men en annan sak... hur kan 5.8GHz-sändaren bli störd av en 2.4GHz-mottagare? Eller är det månne 2.4Ghz-sädnaren på marken som stör mottagningen av 5.8GHz-videon? Det kan ju inte vara så, för då skulle det vara konstant jämt brus? Eller? Det kommer mitt i allt, precis som att där flyget är, där stör det. Måste testa området mer.

    UlfB: Länk till hur du placerat grejer o så?
    Om GoPro-kameran stör, så är det ju lite tokigt.
    Kanske man borde göra stabilt marktest utan flygande flyg o se.

    DrHanke: Nopp, ingen film. Men det borde ju gå att ordna på nåt sätt, men vet ej hur... hm?! Vi tänkte koppla in en splitter och ansluta till en vanlig skärm. Men hur ska man spela in? Har ingen splitter nu... :-p
    Kan marken störa? Det är dike i mitten av området och det är nog en del vatten i marken. Eller?
    Borde vi inte ha metall-stativ?

    SeaQ: Jo längst fram... hm.. men man vill ju flyga åt olika håll? ;-P Men förstår din teori. Patch-antenn, mjo. Men dess störningar kommer oavsett avstånd. Det är samma störningar 1km bort som 10m bort. Måste va nåt annat?
    Flätat o tvinnat? Nää... inget sånt. Stör signalerna från mottagaren ibland? Kan inte vara... Måste vara signalen som inte når ner eller så är det magnetiska störningar i luften. Eller?
    FLygplansvalet, jo det är bra. Dock har vi stora problem med att flyget drar hit o dit med skev o roder. Inte kanske av att rodrena rör sig, utan flyget beter sig skumt. Höjd funkar.

    Jode: Förstår inte? Vad ska vara i andra änden?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Alltså ladda GoPro'ns batteri via usb samtidigt som den används med matning från mottagaren, eller en extra BEC från motor-accen (eller en egen) om du kör strömkrävande servon på mottagaren. usb-jst/futaba

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    5
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ålänning: Om ni har problem med att det drar hit o dit så kan det vara servona som "jittrar" pga av sändaren. Speciellt om sändaren sitter servo kablarna. Detta kan man lösa genom att twinna dem eller använda ferrit ringar.

    När mottagningen är sådär super skumm som du beskriver det så skulle jag dock tro att det är något annat som stör!?
    Nicklas Sjöqvist - http://sjoqvist.org

    Twinstar 2 - KX191, 2.4ghz 1watt, Thomas LRS, RvOSD, 5k mah med en max räckvidd på 11km.
    FunJET - Fatshark CCD killer, 2.4ghz 0.5watt, Thomas LRS med en max räckvidd på (n/a).
    MK Octo2 - under uppbyggnad

Liknande ämnen

  1. Något stör min FrSky D8A-II Plus?
    Av slaffe i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 13:37
  2. 5,8 ghz vtx stör TSLRS rx brutalt
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 12:26
  3. Naza med gps + osd med gps stör varandra?
    Av Defuncta i forum FPV OSD
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 19:25
  4. Stör 1,3 ghz sändare min naza gps?
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 15:11
  5. ESC stör mottagaren?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •