Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Söndagsexemplar av motor?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Söndagsexemplar av motor?

    Var ute i helgen och flög med min Sebart Katana 50E.

    Setupen:

    Turnigy 5065-400KV
    Turniugy 80A reglage
    6s 3300mah acc
    16x10E prop

    Efter några starter dog plötsligt motorn när jag drog på fullgas och jag fick göra en nödlandning som slutade lyckligt. Först trodde jag det var reglaget som hade gett upp men när jag kom hem och tittade närmare så var det motorn som hade kärvat ihop totalt. Gick inte att snurra runt den överhuvudtaget.

    Tror ni att det var ett söndgasexemplar av motorn eller blev den överbelastat med den setup jag har. Har inte mätt men jag läste någonstans att den skulle dra runt 50Amp med liknade setup.

    Vad tror ni som kan detta med el?

    Roger.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På de stora turnigy är det/har det varit viktigt med
    1) Att man har rätt timing, har man fel timing kan magneterna slitas loss
    2) Att alla magneter sitter som berget. På endel motorer har jag limmat om en eller flera magneter. Om du särar på motorn kan du avgöra ifall magneterna är loss. I så fall skulle jag kontakta hobbyking eller var du nu köpt motorn.
    Min uppfattning är att de bättrat sig rejält sista två åren.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Det där med timingen är intressant.

    Har haft problem med att när jag slår på gas, från att motorn är avslagen, så har den liksom hackat sig fram och har inte velat starta förän jag slår av gasen och därefter gasar igen. Ibland har det behövts ett par försök innan motorn startar som den ska. Detta har inneburit två "motorstopp" med nödlandning som följd. Ändrade timingen inför sista flygningen men det hjälpte inte.

    Roger.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har råkat ut för detta med ett dyrt reglage och dyr motor. De passade inte för varandra. Motorn (FlyWare Microrex) går bra med annat (Turnigy) reglage, och reglaget (Jeti Eco) går bra med annan motor (Turnigy). Men turnigy problem mot turnigy låter som fel på motorn. Öppna och kolla att alla magneter är OK, samt att lindningarna inte är skadade.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5
    asks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    67
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Råkade ut för samma sak förra helgen, samma motor och reglage, 6S och en 15x8 prop. Helt ny, aldrig startad tidigare. När jag drog på för att mäta strömmen tvärstannade motorn lite över halv gas. Jag tänkte att propellern var för stor, så jag bytte till en 14x8. Nu varvade den som den skulle. Efter ca en minuts flygning började den hacka. Jag landade och då gick det nästan inte att dra runt motorn för hand. Det visade sig att kannan hade skruvats loss från gaveln, så att den låg mot bakstycket och det var där den kärvade. Alla magneter satt fast och lagren verkade fina så jag skruvade tillbaks den med lite snabblim på gängorna.

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 13:09
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •