Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Reglage till flygplan, hjälp!

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    lkdjkljsdlk
    Klubb
    kslkdjf

    Standard Reglage till flygplan, hjälp!

    Jag får inte mina elmotorer att fungera, hur ska jag koppla för att koppla rätt? Den finns två gas
    Reglage (en till värje motor), för värje gas
    Reglage finns det tre sladdar, en röd, en gul, en svart. Från ena mororn går det tre svarta, fran den andra tre röda.


    MVH

    //Karl

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jag antar att det är en tvåmotorig kärra och att det är borstlösa motorer? Det hade varit enklare om du varit mer specifik i din frågeställning.

    De tre sladdarna från fartreglagen ska gå till resp motor. Sätter du dem i fel ordning kommer motorn att snurra åt fel håll. Då är det bara att byta plats på två av dem. Mottagaren måste strömförsörjas på något sätt. Finns det strömförsörjning i fartreglagen? Om så är fallet bör du klippa av/koppla ur strömförsörjningen till mottagaren på det ena av dem. De kan kopplas till mottagaren via Y-kabel eller till var sin kanal med en mixer programmerad i sändaren.
    Sedan ska ju acken/ackarna in på + och - på "matningssidan" av fartreglagen.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    lkdjkljsdlk
    Klubb
    kslkdjf

    Standard

    Reglaget är kopplet direkt på batteriet. Jag har kopplat reglaget till sändaren, jag får servorna att funka men ej reglaget, en gång pep det lite i motorn, längre än så har jag inte kommit (det är igentligen en fyrmotorig kärra).

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Förklarad med bild vad Dumbo säger med ord:

    mvh, //Fredrik
    fredrik

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag antar att sändare är påslagen när du experimenterar. Annars ska du slå på sändaren först.

    Om det piper ifall du sätter trotteln på max (innan du ansluter batteri mottagarn) så har du reverserad gaskanal. Det måste du ändra i sändaren. Kanalnummer beror då på fabrikat av sändaren. Jag har t.ex. gas på kanal 3 på Futaba/Hitec och på kanal 1 på Spektrum.

    Om det inte piper misstänker jag dåliga lödningar mellan motor och fartreglage, eller vissa fartreglage piper bara om de får signal från mottagaren. Inget pip och sändaren är avslagen / ej bunden / fel frekvens.
    m.v.h. /Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    lkdjkljsdlk
    Klubb
    kslkdjf

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	20488
    Visst borde det funka att koppla såhär, eller är den någon som ser något fel?
    Tackar för svar.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erik22 Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	20488
    Visst borde det funka att koppla såhär, eller är den någon som ser något fel?
    Tackar för svar.
    Är den ena röda borttagen (+ mellan fartreglage och mottagare)? Om inte är det risk att BEC:arna är brända.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    lkdjkljsdlk
    Klubb
    kslkdjf

    Standard

    Möjligt. Men det är ingen annan i denna värld som kanske har en A380 som kanske kan förstå sig på problemet om det nu itne är brända BEC:er som är problemet.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är gasen på "min" d.v.s. trotteln helt mot dig när du slår på sändaren. Är även trotteltrim i botten? I så fall borde motorerna pipa för att de är beredda att starta. Du skriver inte vad det är för utrustning, att planet är A380 är kul, men helt irrelevant, vad är det för sändare och mottagare och fartreglage?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    lkdjkljsdlk
    Klubb
    kslkdjf

    Standard

    Fartreglage vet jag faktikst inte, Sändare: WFLY WFT07, Motagare: WFLY WFR007S, men jag gissar att det är så att det är som su säger, brända BEC.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du testat med att reversera trottelkanalen (ett måste på bl a Futaba). Har du anslutit fartreglagen till rätt kanal och satt kontakten rätt i mottagaren ? Trottel-kanalen är såvitt jag sett kanal 3 (som Futaba) så det är väl inte alltför vågat att gissa att den också skall reverseras....
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Räcker mitt reglage till min motor?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 23:10
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:14
  3. Propeller samt motor/reglage till Cessna 182 1620mm spv???
    Av Snickarjävel´n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •