Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Lelle´s nya Yak 55 sp

  1. #41

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Yaken re-started

    Vad är nu det här kanske någon undrar. Den 2:a Juni förra året på vårt MFD var sista gången jag flög med den, och orsaken var ett mindre motorhaveri som bestod av en lyftare, kamaxel och följdakligen flera delar var förstörda.


    Jag skulle kunna skriva flera sidor om det här med jag ska kortfattat berätta min historia.

    Ett evigt mailande till både Air-World och Moki har varit en riktigt lång och tråkig historia. Båda dessa företag har naturligtvis hävdat att felet helt och hållet är mitt eget, och ingen annans. Jag har fått läsa att det varit för mycket olja och även för lite olja och en massa annan dynga, helt obegripligt!
    Vi tog också kontakt med Tyska ARN via Svenska ARN, men det gav inte någonting heller för dom har egentligen inga påtryckningmedel som kunde hjälpa mej. Dom kunde bara förmedla min ståndpunkt där jag hävdade att det hela var ett klart garantifall. Motorn hade trots allt bara gått 2 timmar!
    Jag fick faktiskt en lyftare och några packningar från Air-World som jag kunde byta så skulle motorn vara hel igen. HaHa, skrattade fan!!
    Nu var jag inte så dum att jag gjorde det bytet utan det fick allt vara.

    Till sist så tröttnade jag med förhalandet och meddelade Moki att jag betalar delarna själv så att jag får igång motorn till denna säsong, och vips så kom delarna för 318 EUR.
    Nu skulle det i alla fall visa sig att det inte hjälpte utan jag fick till slut skicka ner toppen för undersökning, och kan ni tänka er att jag fick en helt ny och komplett topp (for free) för det var ett fabrikationsfel som orsakt allt elände, men den som upptäckte felaktigheten på toppen var faktiskt en klubbkamrat, Mats Jacobsson. När jag la fram dom bevisen för Moki så kunde dom inte troligen inte slinga sig längre. Stort tack, Mats.

    Om jag fått tillbaka mina 318 EUR? Nä nä, så glada ska vi inte vara, dom kan jag nog känna mej blåst på!! Att dom här företagen inte vet vad Good Will är då ett som är klart, och vad jag tycker om dom går inte att skriva i skrift, då kommer det att vara åtalbart!
    Den här motorn är inget som Moki kan vara stolta över, Tändningen stod från början helt galet fel 0.22 mm BTDC vilket Moki också erkänt, det skulle vara 2.4-2,6 mm BTDC. Samt en topp som var felaktig. Urdåligt!
    Nu lägger jag det här bakom mej. Idag kunde jag äntligen premiärflyga 2 repor á 8 min med Yaken och motorn går som en klocka och låter som en Moki ska göra.

    Vad jag vill säga med min berättelse är att när det handlar om lite större pengar; köp det i Sverige för då har du lättare att agera. Nu köpta jag den här begagnad (1,5 timmars flygtid) och alla affärer gjorda via Air-World.
    Jag vill påpeka att säljaren inte kunnat ana detta när han sålde den till mej, för den fungerade när jag köpte den. Haveriet kom först efter den 6:e flygningen.

    Skickar med ett par bilder på markkörningen idag och lägger en liten rökare också.
    Tyvärr ingen film

    Slutligen, stort tack till Taygher och Sweeper som hjälp mej med dom besvärliga översättningarna.






    Efter sista flygningen
    /Lelle

  2. #42

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    God morgon Lelle,

    Ja, det har ju varit en lång, seg och tråkig historia det här...
    Skönt att se kärran i vårsolen i alla fall, med röksvans och allt!
    Det är bara att höra av sig igen om det krävs fler översättningar, jag kan uttrycka mig ganska rakt och skarpt på engelska om det blir nödvändigt...


    Grattis till den lyckade säsongspremiären!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Grattis på Födelsedagen! Lelle
    Av administrator i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •