Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Lelle´s nya Yak 55 sp

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Lelle´s nya Yak 55 sp

    Hej alla. Det är en ganska lång tid sedan jag la in något om mina byggen, men nu kunde jag inte hålla mej längre.

    Idag fick min nya ( nåja,flugen 2 ggr ) Yak komma ut i solen. Det skulle bli intressant att se om motorn ville starta sedan jag köpte den i september så nu har den ju vilat några månader och det här skulle bli min första start med den.
    Det skulle nu visa sig att om jag nu haft några farhågor om en trilskande motor så uteblev dom helt och hållet.

    På med choke och fullt öppen trottel. Jag fick förståss flippa ett antal gånger innan den tände till. Av med choke trottel till tomgång 3 flip och mokin var igång, och den gick som en klocka. Attans vilket drag det var i den. Jag kan väl säga att det var en jäkla skillnad mot vad jag kört tidigare corsairens moki 150 inräknad. Gjorde ytterligare några starter och den slog igång på direkten, så den motorn är riktigt startvillig.

    I den här flygplanet sitter det en Moki 250 och drar runt en snurra 34x18. Den inger respekt och ska hanteras därefter.
    Det fanns lite rökvätska kvar i röktanken så jag drog av en rökare ut över parkeringen. Synd att ingen övade fickpakering för det hade nog inte gått så bra. Gasmask på, som befälet sa i lumpen. Riktigt bra med rök och bilderna ljuger inte.

    Nu är det snart dags för premiär, ska bara flyga av mej lite ringrost med Extran först även om jag redan flugit den en hel redan i år. Jag vill vara mentalt förberdd till 100% innan jag drar iväg den, för det är ett grymt stort flygplan jag ska hantera. Se´n bär det iväg...

    Skickar med några bilder från dagens övningar.




    /Lelle

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Snygg yak Lelle ser misstänkt lik ut SwedenRC:s yak från förra sommaren härligt ljud kan jag gissa att de är från Mokin, Nu får Tayger en rotekompis att flyga med

    /Martin

  3. #3

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Helt riktigt Sigun!

    Med lite flyt (vädermässigt sett) blir det kanske roteflygning med Yakarna på MFD (Påldalen) den 2:a juni.
    Muller, muller...

    Lelle - mycket trevliga bilder, skapar ett visst sug att börja flyga Yak av någon anledning...
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #4

    Standard

    Häftigt Lelle, hoppas att man får se den i Påldalen i Juni

    /Kurt

  5. #5

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Läckert Lelle!

    Man blir helt klart Yak-flygsugen nu. Tänkte lufta min i påskhelgen.

    Vore trevligt om du tog med din Yak till Huglanda nån gång...

    MVH
    Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Snyggt jobbat Lelle!

    Som så många andra så ser jag fram emot att få se den i Påldalen tillsammans med Tigerns Yak!


    Göran

  7. #7

    Standard

    Fräsigt Lelle! Mycket snygg och fräsig kärra!

    Lycka till nu!

  8. #8

    Standard

    Yaklar den var cool den där
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #9

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Boys och tack för era välönskningar.

    Jag kan bara än en gång tycka att det var riktigt skoj att få en motor som var så lättstartad som den här var. Min 150 är precis tvärtemot, en riktigt tjurig pjäs att få igång. Det var också trevligt att få se Yaken fullt påklädd i stålande solsken, för det har varit lite kinkigt att se det i garaget när vingarna varit påmonterade. Nu hänger det bara på min egen bedömning när den ska upp.

    Jag ser att flera av er önskar få se mej med en roteflygning på MFD med Thayger. Det kommer inte att ske, för det är nog det svåraste och farligaste man kan ge sig in på, speciellt om det står sådär en 300 pers bakom.
    Däremot om jag blivit tillräckligt varm i kläderna och tycker att allt känns rätt så kommer vi att ha två Yakar i luften samtidigt, med god distans till varann. Det kan nog bli riktigt trevlig det också. Kanske kan vi få se dej Rosso hos oss den 2 Juni?

    Jag ska engegera ett par fotografer till premiären så det kommer absolut att bli film på flygningen, och troligen är det inte så långt borta nu.

    Det som jag saknar nu är en killswitch, men den redan är beställd så jag hoppas att den ligger i brevlådan om några dagar. Tills dess får jag stoppa motorn med att dra ner trotteln i botten och det funkar också.

    Ha de´
    /Lelle

  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    He he he, rökigt värre
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ska bli kul att se när Lelle lägger av en rökare!!

  12. #12

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Ja man kanske skulle komma till er den 2 juni och spä ut moki-ljudet med lite riktig motorsång...

    ;-) Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  13. #13

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Ja man kanske skulle komma till er den 2 juni och spä ut moki-ljudet med lite riktig motorsång...

    ;-) Jocke
    Hej Jocke.
    Det tar jag som ett löfte. Mycke´varmt välkommen till oss.

    Jag kan i samma veva berätta att vi fn bygger om vårt fält till att bli det absolut modernaste och säkraste
    fältet i Sverige.
    Återkommer senare med mera info om både IMAC-tävlingen och MFD.
    /Lelle

  14. #14
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    men jisses va mycket kramgo rök det blidde..yehhh

    Lycka till med Premiären och fixa en bränslepump så kan du hovra dig in i lyckans paradis...

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #15

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Wesse.

    Nu måste jag göra dej besviken. Antigen så tycker man om hovring med flygplan eller också
    inte.
    Personligen tillhör jag den skara modellflygare som inte ängar sig åt hovring utan det blir mera tratitionell flygning med försök till snygga figurer, "mulligt" ljud och lite rök. Därför kommer den här Yaken aldrig att hovra.
    Däremot har vi flera medlemmar i klubben som är ena riktiga hejare på hovring, men då är det med helikoptrar, fast några av dom hovrar lite också med vanliga flygplan.

    Vi kommer naturligvis att visa alla diciplinerna på vårt MFD så att alla får sitt lystmäte tillfredsställt. Det kan ju faktiskt vara så att för några (ung som gammal) kan det vara inkörsporten till modellflyget.
    /Lelle

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Hej Wesse.

    Nu måste jag göra dej besviken. Antigen så tycker man om hovring med flygplan eller också
    inte.
    Personligen tillhör jag den skara modellflygare som inte ängar sig åt hovring utan det blir mera tratitionell flygning med försök till snygga figurer, "mulligt" ljud och lite rök. Därför kommer den här Yaken aldrig att hovra.
    Däremot har vi flera medlemmar i klubben som är ena riktiga hejare på hovring, men då är det med helikoptrar, fast några av dom hovrar lite också med vanliga flygplan.

    Vi kommer naturligvis att visa alla diciplinerna på vårt MFD så att alla får sitt lystmäte tillfredsställt. Det kan ju faktiskt vara så att för några (ung som gammal) kan det vara inkörsporten till modellflyget.
    Så du menar att ni kommer göra en hovringsruta för oss underliga individer då?;-)

    Bilder på denna ruta önskas:-)

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Har du för avsikt att komma på vårt MFD 2:a juni, så lovar jag att du ska få en alldeles egen hovringsruta.
    Har vi en deal?
    /Lelle

  18. #18
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Cool Mfd......

    Hej Lelle, jag kommer till MFD, tar med mig Super Stinkern...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  19. #19

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Mycke´välkommen Janne. Ska bli kul att träffas irl igen, även om vår "lilla grupp" mailar till varann titt som tätt.
    Idag ska jag ta mej ett par flyg pass med Yakén och lägga ett par rökare igen. Känner att jag behöver någon timme till i ryggen innan MFD den 2:a juni. Kan berätta att det är ett fantastiskt flygplan som gör precis vad du vill göra.
    Ingen hovring förståss!!

    Vi ses
    Senast redigerat av Lelle den 2011-05-20 klockan 08:20.
    /Lelle

  20. #20

    Standard

    Hur går det med dom engagerade fotograferna för den redan flugna premiär turen?

Liknande ämnen

  1. Grattis på Födelsedagen! Lelle
    Av administrator i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •