Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Lösa vikter i mitt flyg

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Lösa vikter i mitt flyg

    Howdy, Jag har just köpt en Cessna182 Art-tech. Det skramlade som attan när jag höll på å montera. Och när jag lutade upp stjärten, så ramlade det ut nån form av vikt. Stål, ungefär stora som två sockerbitar. Är det en balansvikt som lossnat under frakten, och ... tja ... vart ungefär ska jag i så fall limma fast den, tror ni? //Evert

  2. #2

    Standard

    1 Leta efter limmärken.
    2 Testa med bitarna så du får TP på rätt ställe.

    /Allan

  3. #3
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag har lyst och kollat med en spegel en bra stund in i flygkroppen, men jag hittar bannemig inget märke. Men det är ju rätt smalt där inne, finns kanske ett märke som jag inte ser. Suuurt!! Det finns inte någon generell; Typ att balanspunkten ska vara mitt under flygvingen motsv.? I så fall kan jag ju testa mig fram rätt enkelt.
    Senast redigerat av Evert den 2011-03-29 klockan 23:19.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Generellt brukar man säga att TP skall ligga på 1/3-del av vingen, räknat framifrån.
    På engelskspråkiga forum benämns TP ofta CG eller CofG, dvs Center of gravity.
    Fann detta vid en googling av "CG Cessna182 Art-tech"
    http://www.rcpowers.com/forum/showth...ech-Cessna-182
    "The CG is stated in the manual and if I remember correctly,
    its inbetween 1 and 7/16th and 1.75 inches from the front of the wing."

    Dvs, mellan 36.5 till 44.5 mm från vingens framkant räknat. Om det nu inte är så att Art-Tech producerat flera olika Cessna 182-varianter, då får du nog söka upp manualen för just din...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Stort tack!!! Vilket underbart forum !!!

    Det är precis det flyget jag har. Då ser jag till att få vikten så att tyngdpunkten hamnar ca 40 mm (1/3) från vingens framkant. Har kollat manualen, men där står inget om TP. Tyvärr. Men jag kommer ju känna hur kärran uppför sig, och kan sedan justera vikten en aning.

    Min andra kärra för övrigt. Förra överlevde totalt ca 10 sek. 3 försök á 3 sekunder. Så jag bestämde mig för att lära mig flyga med högvingat först... :-)

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Min andra kärra för övrigt. Förra överlevde totalt ca 10 sek. 3 försök á 3 sekunder. Så jag bestämde mig för att lära mig flyga med högvingat först... :-)
    Att flyga hög- mid- eller lågvingad är inte så stor skillnad. 3 försök á 3 sekunder låter som om du helt saknar spakvana och flyger med alldeles för stora spakrörelser (á la "playstation"). För att lyckas bör du nog skaffa dig spakvana (antingen med en lärare i dubbelkommande eller genom att öva många timmar med en bra simulator).

    Min rekommendation är att du låter en erfaren flygare trimma ditt plan, och att du får lära dig att flyga utan panikkänsla i dubbelkommando. Alternativt köper en simulator och övar på datorn tills du kan kontrollera planet och landa perfekt 10 gånger av 10. Då finns goda chanser att din Cessna överlever. Att din Cessna är högvingad gör på inget sätt att planet flyger och landar av sig självt.

  7. #7
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jo, så är det. Har kört endel i simulator nu, som följde med planet. så jag hoppas att jag fått in lite mer flyt. Märker att man behöver väldigt små utslag.

    När det gäller min förra kärra, så var det nog inte bara utslagen... Min kompis var också en bidragande felkälla. Vi hade inte riktigt läst på hur man skulle "kasta" igång ett flyg. Så dom första två kasten, fick planet helt enkelt inte tillräckligt fart, utan tappade lyftkraft och gick i backen. Under flygning nummer 2 tappade jag även nosen. (Det var en SU-27:a). Men jag sa, "äh, vi testar en ggn till". Polaren tog sats och kastade planet utav bara helsike, snett uppåt. Det som hände då var att planet stack som en raket rakt upp 5-6 meter, och kom lixom över på rygg. Försökte rolla över planet, men då var det redan på väg ner. Lika fort som det stack upp i luften. Och när det damp ner i backen, sa jag: "aldrig mer". "detta lär jag mig aldrig".

    Men nu har man ju fått sitt andra barn, och mitt äldre barn är väldigt intresserad av flygning. Så efter tre-fyra års uppehåll, ska jag nu testa igen. Hade jag haft någon som kunde flyga, hade jag absolut kört med dubbelkommando. Helt klart. Men men. Nu har jag inte det. Jag tippar att jag blir av med 1.800kr redan första ggn. Men det är bättre än förra ggn. Då blev jag av med 2.500kr.

    :-)

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Satsa då 2000 kr och köp Realflight G5 (om du har en dator med bra grafikkort). USB-sändare av god kvalitet medföljer. Den kommer att bespara dig mycket pengar och du slipper krascha. Mycket mer realistisk än din FMS-simulator, och du kan öva med en mängd olika sorters flygplan.
    Eller så kollar du upp om du har en flygklubb i närheten och ber någon där om att flyga i dubbelkommando de första gångerna.

  9. #9

    Standard

    Vart någonstans bor du? för det finns lite olika flygklubbar ltie här o var och där kan du nog få flyga dubbelkommando kanske tom med ett skolplan, eller du kanske rentav hittar någon här på forumet som bor i närheten och är villig o hjälpa

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Realflight G5, skall inhandlas!! Har suttit ett par timmar idag och tränat i min FMS. Eftersom jag har kanske tusen timmar med flygsimulatorn Rise of Flights, kommer man in i flygningen rätt snabbt. Dock drar jag ibland spaken åt fel håll när flyget kommer mot en och man är stressad. Som vid landningar. Måste tränas bort... :-) Har kört Cessna, SU-27 och Bf 109:an. Och jag håller med om att svårighetsgraden inte bara har med vingens placering att göra. Vissa manövrar är ju betydligt lättare med en kärra med annan placering på vingarna, och annat drag i motorn, än med min Cessnan som känns lite trög i luften. Men den är ju lätt att parera om något går på tok. Och sen var den ju förhållandevis lätt att landa med. Landade halvtaskigt kanske 50 innan jag upptäckte att man ju helt enkelt kan dra av motorn nästan helt, dra bak spaken, så gliiiider lite lugnt mot marken. I FMS simulatorn alltså... Sen testade jag balanspunkten. Ligger ungefär 40 mm från framkanten, utan någon balansvikt. Så jag håller tummarna att det funkar. Men nog vore det skönt med dubbelkommando första ggn. Finns det någon klubb i Sollentuna norr om Stockholm måntro? Eller mot flygfältet i Barkarby?

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Realflight G5, skall inhandlas!! Har suttit ett par timmar idag och tränat i min FMS.
    Finns här till extrapris: http://fullkontroll.se/?ProdID=4114


    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    ...Men nog vore det skönt med dubbelkommando första ggn. Finns det någon klubb i Sollentuna norr om Stockholm måntro? Eller mot flygfältet i Barkarby?
    Här kommer du nog få tips av "jaka" att komma till Väsby...?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...olflyg+v%E4sby
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Sådär. Nu har jag beställt simulatorn. När jag känner mig komfortabel spelar jag in en sekvens på fraps och lägger ut på youtube, så får ni avgöra om herr Evert är redo att ge sig ut i verkligheten... Tack för alla goda råd, flygare!

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Virituell uppflygning på distans?
    Det var ett kreativt nytt koncept
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Håller med MR J. Det var kreativt. Själv undervisar jag för tillfället 15 högstadieelever, och de "tentar" också i simulatorn innan jag låter dem starta och landa själva (i dubbelkommando). Ser fram emot en serie landningar inspelade i fraps

    Ett litet tips (och här får jag väl ca 50% av flygarna mot mig). Försök att träna med tumme-pekfinger-grepp. Själv tycker jag att det kändes besvärligt när jag började öva med simulator (tum-styrning kändes enklare) men efter några timmar märkte jag att jag har bättre kontroll när jag håller i spaken med tumme och pekfinger. Ge alltså tumme-pekfinger ett antal timmar i simulatorn och bestäm dig först sedan vad som känns bäst och mest exakt.

  15. #15
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Åhå, coolt! Ja, då får jag tenta för dig "online" !!

    Om du har ett flygschema så ska jag se till att följa det på "uppflygningen"... :-)

    Jag testar greppet. Tack för tipset!!

  16. #16

    Standard

    Bra saker och öva på som även var med på min uppflygning var
    Svänga åt alla håll (utan att tappa höjd)
    Flyga "8" med mitten framför dig (utan att tappa höjd)
    Förbiflygning vid sidan av landningar banan sen svänga 90 grader mot banan och 90 grader (så att kurvan blir "[__" den längre linjen är landningsbanan) och sen landa
    Sen är det bra att flyga mot sig och alla vinklar så att du har koll på det.

  17. #17
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok! Då ska jag se till att köra 8r och ett gäng kontrollerade 90 graders svängar ur olika vinklar och sedan sätta ner kärran. Har 6 timmar i simulator nu. Känner mig allt mer komfortabel. Vill sååå gärna ut och testa kärran redan imorron, men denna gång ska jag bannemig inte lämna något åt slumpen. Jag inväntar Realflight G5 och ska sitta och nöta i den också. Kan vara bra, inte minst om kärran är obalanserad, pga fel balanspunkt.

    På tal om det. OM kärran nu är framtung, hur uppträder den då? Jag vet att den blir väldigt instabil om den är baktung, men jag har inte riktigt koll på vad som händer när motsatt gäller. Blir den svår att hålla i planflykt i lägre hastigheter, som vid landning?

    Start och landning i FMS

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett flygplan som är framtungt reagerar sämre på alla roderutslag, och du får ha lite höjdroder hela tiden annars vill nosen sjunka neråt.
    fredrik

  19. #19
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok. Upplever jag detta så tar jag ner kärran flyttar tyngdpunkten ett par cm bakåt och testar igen. Thanx.

  20. #20
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ser väldigt bra ut i FMS, men som du själv säger - öva rejält när du får hem din Realflight så ska det nog gå vägen

Liknande ämnen

  1. Lösa upp snabblim ..
    Av Keny i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 11:50
  2. Lösa upp gips?
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 09:34
  3. lösa upp ca lim?
    Av Daniel L i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 19:17
  4. Mitt första FPV flyg
    Av nestergaard i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 22:39
  5. Felaktiga vikter från Hobbycity ?
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •