Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Att ladda LiPo...

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard Att ladda LiPo...

    Hur gör jag?

    Har en Lipo ack på 2200 mah, 3s, sedan står det 20c på den. Märket är loongmax.
    Det står även 5c charge på acken.

    Som jag förstår det är 1c=2200 mah. Blir det 2.2 A?

    Om jag ska ladda acken med 1c, ska jag sätta laddaren på 2.2 A då?
    Om jag ska ladda acken med 2c, ska jag sätta laddaren på 4.4 A då?

    Vad är lämpligt att ladda acken med? 1c? 2c? 5c?!

    Tacksam för svar!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    "Som jag förstår det är 1c=2200 mah. Blir det 2.2 A?"
    Japp

    "Om jag ska ladda acken med 1c, ska jag sätta laddaren på 2.2 A då?"
    Japp

    "Om jag ska ladda acken med 2c, ska jag sätta laddaren på 4.4 A då?"
    Japp, jag tror du fattat det här..

    "Vad är lämpligt att ladda acken med? 1c? 2c? 5c?!"

    Har dessvärre ingen erfarenhet av så många ackar som laddas med mer än 1C ännu, har en Desire Power-ack som kan laddas med 2C, men oftast har jag inte så bråttom med laddning när jag flyger, har flera andra ackar jag kan byta till.
    "Tror" att de flesta laddar sina ackar med 1C, förutom ibland på fältet, om man vill snabbladda...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Jag har inte så mycket erfarenhet än så länge (jag har nyss börjat med LiPo). Men vad jag läst mig till så fixade inte LiPo's att laddas med mer än 1C från början, men dom har blivit bättre. Så står det 5C på ditt batteri så kommer det nog gå bra.

    En del säger dock att det sliter på batteriet och om man inte har bråttom så kan man lika gärna ladda det med 1C.

    Du bör också ha koll på vad ditt nätagg och din laddare klarar av, läs den här tråden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...dare.?p=247557

    I min post där länkar jag vidare till läsvärda sidor.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du inte brådis så ladda med 1C. Jag har också kört Loongmax men sällan laddat över 2-2,5C och då uteslutande om man har lite mera brådis - t ex på fältet.
    Jag är alltid lite skeptisk att utnyttja gränserna maximalt och inte minst på relativt billiga ackar. Dyrare "märkesackar" kan man förhoppningsvis tro är mera utprovade och ärligare specade men det är ju inte eller alltid sant, tyvärr.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag har bra erfarenhet att ladda longmax 20C ackar med 5C. Det kan bli morgonpanik att komma ut innan det blåser upp och då snabbladdar jag gärna. Hittils har jag fått cirka 100 cykler och inte märkt någon försämring.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ladda med 2C brukar vara lagom även om din acc är gjord för 5C laddning. Även om du krämar på med 5C och balanseringsladdar (har balanseringskontakt ansluten) så tar balanseringen en del tid i anspråk och det går i slutändan inte så mycket fortare än 2C laddning. Att ladda med lite lägre C kan kanske göra att LiPo accen håller aningens längre än om du alltid krämar på med max antal C som den i och för sig klarar.

    /Bo

  7. #7

    Standard

    Du har fattat allt rätt.

    Länk till information om batterier, hantering och förvaring jag skrev ihop.

    http://web.mac.com/goransson/Watts_up/batteri-info.html

    Tester på LoongMax Tipple 25C 2300mAh och 20C 500mAh. Där 500 acken överlevde i min bänktest 137 cykler innan den tappat 20% kapacitet. Denna var då laddad med i regel 5C. Du tappar upp till + -10% i livsläng om du laddar 5C varje gång, och på 137 cykler är detta "bara" 14 cykler. Du kan med gått samvete vartfall ladda med 3C, och om din laddare klarar det, 5C vid behov och därmed komma ner till 13-16min laddning.

    Om man är rädd för att skada acken vid snabbladdning, så är det mer motiverat att inte ladda över 4,2v/cell, kan man ställa så det bara bryter vid 4,18-4,19v så är det bra, och att inte djupurladda acken, när en LiPo blir tvingad att lämna de sista 10% av kapaciteten så kommer värmen, och aldrig låta de gå under 3v/cell under belastning.

    Du hittar tester på LoongMax mm här.
    http://web.mac.com/goransson/Watts_up/articles.html

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Tusen tack! Vilken hjälp man får här! Mer än jag hade trott!

    Två små frågor till:

    1et här med att dra ur en lipo för mycket, är det jätte farligt? Enligt manualen till mitt fartreglage så sänks effekten när acken början närma sig 3,1v. En landningsrunda på det och man borde väl vara safe? Har satt min timer på sändaren på 8 min, känner personligen att det räcker för mig, är ganska ofokuserad efter det.

    2: Balansering, måste man/bör man göra det varje gång man laddar? På min laddare finns ett "fast charge" läge där balansering inte stöds. Tar iof inte så långt tid att lipobalansera med 2c, men jag undrar ändå!

    Återigen, tack till alla som svarat!

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej.

    Svar på fråga 1: Du får "gaffla in" lämplig flygtid så att det är ca 20% av batteriets kapacitet (mAh) kvar efter flygningen, drar du ur batteriet mer riskerer du att det på sikt tar skada, en absolut minimigräns som rekommenderas av en del batteritillverkare är att inte dra ur LiPo batteriet under 10% av kapaciteten.

    Svar på fråga 2: Du behöver inte balanseringsladda varje gång men huvudregeln är att balanseringsladda, undantag kan man göra t ex ute på fältet när man vill flyga mycket istället för att sitta och vänta på balanseringen skall bli klar, eller om du hemma blir flygsugen och vill ut snabbt och flyga då kan du toppa upp accen/accarna utan balansering.
    Tips: Om du inte skall använda LiPo accarna på säg 1-2 veckor så skall de lagringsladdas (storage) så att du har ca 60 % av kapaciteten i batteriet (du skall alltså inte ha accarna liggande fulladdade vid längre förvaringstid som man kanske kan tro).

    /Bo

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Tusen tack! Vilken hjälp man får här! Mer än jag hade trott!

    Två små frågor till:

    1et här med att dra ur en lipo för mycket, är det jätte farligt? Enligt manualen till mitt fartreglage så sänks effekten när acken början närma sig 3,1v. En landningsrunda på det och man borde väl vara safe? Har satt min timer på sändaren på 8 min, känner personligen att det räcker för mig, är ganska ofokuserad efter det.

    2: Balansering, måste man/bör man göra det varje gång man laddar? På min laddare finns ett "fast charge" läge där balansering inte stöds. Tar iof inte så långt tid att lipobalansera med 2c, men jag undrar ändå!

    Återigen, tack till alla som svarat!

    De flesta laddare fungerar så att i ett så kallat fast charge läge, balanserar den bara vid behov, man har balanskabeln kopplad så att laddaren kan övervaka cellerna, händer nått så kan den se det och bryta. Fast charge brukar innebära att laddaren förkortar CV läget (constant voltage) och bryter laddningen tidigare utan att fylla på de sista % i acken. Det som tar längst tid att få i acken är de sista 10%. Ställer du däremot laddaren i balans läge så jobbar den hela CC/CV läget under laddning, jobbar in 100% av kapaciteten och till en högre nogranhet.

    http://web.mac.com/goransson/Watts_u...rge_CC_CV.html

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Svar på fråga 1: Du får "gaffla in" lämplig flygtid så att det är ca 20% av batteriets kapacitet (mAh) kvar efter flygningen
    /Bo
    Om Bo ursäktar försöker jag mig på en enklare beskrivning:

    Vi ponerar att du kör med en 1000mah-ack, antal celler oviktigt.
    Du tar tid, säg 5 minuter, flyger som du brukar.
    Efter dessa 5 minuter laddar du acken. Du ser på laddaren hur mycket mah du får i när du "tankat klart".
    Om du t.ex får i 600mah har du bara nyttjat 60% och kan då lägga på någon/några minuter på din flygtid.
    Får du i 900mah har du "gått över gränsen" och får minska din flygtid istället.
    Man får helt enkelt experimentera lite. Har du kört mycket fullgas nån flygning kanske du inte ska flyga ända till timern tjuter o tvärtom, om du bara fisflugit kan du dra över timern...
    Glasklart?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Just nu "gafflar" jag. Men jag tänkte jag skulle skaffa en lipo-varnare. Någon som har en rekommendation?

Liknande ämnen

  1. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:31
  2. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  3. Ladda Lipo ?
    Av hocky i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 16:52
  4. Ladda LiPo?
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:37
  5. Ladda ur Lipo mer än 60%
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •