Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: MultiWii Gyrot till Roll kalibrerar t fel hll

Standard MultiWii Gyrot till Roll kalibrerar t fel hll

Vet inte 100 var detta ska ligga men det verkar mest logiskt hr nd.
    Chansar p att ngon duktig person hr inne kan detta. Jag anvnder multiwii 1.7, anvnder Wii original kort och ven d en NC, ven den Wii original.

Precis som rubriken sjer s kalibrerar gyrot fr Roll t fel p, har kollar massor med gnger och som det verkar har jag inte vnt kortet t fel hll. Vad kan detta vara fr fel? Kan jag ha blandat ihop ngon kabel.

Sen ocks nr man kr multiwii conf s fr jag grnt p att jag har en nunchuck och kan ven sl den av och p. Men fltet fr ACC r rtt? Ska inte de vara grn nr man har en NC? Eller har jag helt missuppfattat detta?

Mycket tacksam fr hjlp

Reg.datum
    Apr 2011
    Inlgg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjr/IT
    Klubb
    MFK Stratos

Standard

Hej!

Det blir grnt fr ACC om du har annan accelerometer n en NC, typ BMA180 el. likn...

Lter onekligen som din WM+ r felvnd p ngot stt, kan du posta en bild?

//A

Tapatalk'd

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Du kan behva justera din Interleaving delay fr att f den att visa rtt p NK-statusen.

// Default: 3000
    #define INTERLEAVING_DELAY 3000

Det kommer s klart inte hjlpa till med vilket hll rollen ger utslag. Det kan dock g att ndra i funktionen rawIMU (sk efter uint8_t rawIMU(uint8_t withACC) s kan du inte komma fel) som borde vara ansvarig fr att lsa data frn bde WMP'n och frn NK'n. Kolla efter raden som heter

accADC[ROLL] = ( (rawADC_WMP[3]<<2) + ((rawADC_WMP[5]>>4)&0x2) );

och ndra till fljande:

accADC[ROLL] = - ( (rawADC_WMP[3]<<2) + ((rawADC_WMP[5]>>4)&0x2)

(allts lgg till ett minus efter likamedtecknet)
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Standard

OK, s om jag fattat rtt s ska inte ACC lysa om man anvnder NC?

Ska fixa en bild ohc ladda upp, men kan det vara fel nr allt annat verkar helt ok. Pitch gr helt rtt.

Ska testa nda p koden som du skrev Thomas. terkommer med hur det gick.

Tack fr svar.

Standard

Om du stter sensorer t rtt hll skall du inte behva ndra i koden alls.

I brjan frstod jag inte heller vad som var fel men det var min WM+ som satt uppochner

Se till att dina spakrrelser gr t rtt hll i GUI't och att du har 125% utslag om du har JR/Spektrum
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Undcon, F-n det tnkte jag inte p att den kan vara uppochner.Tnkte eftersom att Pitch blir rtt borde kortet sitta rtt. Men du hargaranterar rtt hr JJaja man lr sig ntt nytt i alla fall.

Dock gjorde jag som du skrev Thomas, och de funkadeperfekt, var dock raden gyroADC som skulle ndras. ACC gjorde rtt. Mens storttack fr detta.

Det som var lite motsgande var om ACC lampan skullelysa grn eller vara rd om man anvnder NC som ACC?

Hr verkar det finnas massa kunskap s jag undrar hurolika r staplarna fr motorerna fr er, r en quadX konfiguration. Fr nu rden betydligt stabilare n tidigare, av frklarliga skl J Men de roterar runthela tiden (Yaw). S jag r rtt sker det r ngon motor som inte fljer med,och nr mans startar upp r framfrallt en motor vldigt efter de andra. Ngrafrslag p lsning fr detta, och hur olika r era staplar fr motorerna iMultiWii Conf?

I alla falla ett stor tack till er, mycket vrdefullt.

Standard

Har du kalibrerat alla esc separat?
    Har du en lite defekt motor kan det hjlpa att ka minsta varvtal ngot fr att f en jmnare gng.

//UndCon

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

@UndCon: Tnkte inte p att han kunde satt WMPn t fel hll. Uppenbar felskning nr du sger det... Nja!

@Boozer: Att du fick ndra p gyroADC var ju ett klockrent tecken p att det var WMPn som satt fel. Det mste jag sjlv tnka p nr jag stter ihop min Quad. Jag har inga kablar till mottagaren nnu, s jag kan inte riktigt kolla det.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Standard

Thomas, Ja visst r det s, allt fll p sin plats, dock krjag p ”ditt” stt d jag redan fst kortet uppochner. Fr det verkar funkahelt ok.

UndCon, Jo du har frmodligen helt rtt i att det kan berorp ESC inte r kalibrerade. Fr nu kommer en till nybrjar frga, hur kalibreraman ESC p ett Multiwii kort? Hade ju tidigare en tricopter med bra gyron ochd kalibrerade man ju dom genom att ha throttle p max och dom spelade lite,sen drog man throttle p min och ven d en signal, och d var dom kalibrerade.Men detta gr ju inte nu, och sen hur gr man det separat?

Sen r de ju s att jag har hk ss ESC nu och dom ska vl kanskeinte funka s bra av vad jag frsttt. Har Turnigy plus liggande s man skullenog byta till dom. Men skulle grna vilja vet hur man kalibrerar p MultiWii.

Ur stller man varvtalen du pratar om?

Sen den frga jag tjatar om, vilken frg ska ACC ha i MultiWiiConf? Vore bra och vet sker s det inte r ntt fel dr lika fullt.

Vore vldigt tacksam om du orkade svara p detta. Eller nn annansom vet.

Standard

Du kalibrerar dina ESC precis som vanligt.

Om du kopplat ur + ur 3pin-kontakterna s fr du pilla i dem igen och kalibrera/programmera som vanligt via full gas->min gas

Bara att repetera fr varje ESC - sedan pilla ur + igen

MinThrottle hittar du i programkoden och den kan inte stllas in - den mste ndras i koden sedan ladda upp ny kod till Arduinon

i mitt fall:
    #define MINTHROTTLE 1320 // for Turnigy Plush ESCs 10A

Frger r rda nr de inte r aktiverade - grna nr de r aktiverade.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	mega.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	20765
    S hr ser det ut nr min Mega1280 r inkopplad med bara en WM+
    (koden som krs r fr gimbal)

Standard

Frstr inte riktigt vart du menar man ska koppla ur plus kabel. Till mina ESC har jag ju bara en kabel inkopplad, singal/styr kabel. Utom p en ESC d fr att f spnnig till rc mottagaren och arduino-kortet. Men ven frn rc mottagaren och till styrkortet gr ocks bara signal/styr kabeln, har allts inte kopplat i plus och minus. S jag har ju ingen plus att koppla ur.

Och om jag som nu d har p rc sndaren och har full gas, och sen d kopplar in batteriet p quaden s startar ju allt upp och ESC spelar en melodi, men d jag sen drar ner gasen till min s ”bekrftar” dom aldrig det som dom gjorde frr.

Standard

OK!

Det beror p hur man anslutit sina ESC och hur man levererar strm till Arduino+sensorer.

Jag gr det genom separat UBEC och fr att inte mata in mer strm p kretskortet har jag kopplat ur + frn kontakterna
    (jag ansluter de direkt mot mitt kretskort)

Du fr ska hur man programmerar ndlgen p dina fartreglage via radion eller programmeringskort om man kan anvnda det.

Standard

UndCon, tack fr all hjlp, ven ni andra. Nu har jag ochgra i helgen Tror jag gr s att jag byter ESC till dom nya jag har. Dom harkvar kontakterna s man kan koppla dom direkt till mottagaren, och p det visetkalibrerar man ju en och en, det borde ju funka om man inte gr ngra ndringarp den kanalen sen p radion.

Standard

Exakt!

Jag har bara Turnigy Plush och dom r ltta att programmera fr min/max

Du br skaffa eller lna ett programmeringskort s att du kan ndra ngra vrden

http://www.undcon.com/2011/04/01/tur...c-programming/

Standard

Ok s d br man gra de instllningar du gjort d, ska testa gra dessa via radion och se hur det gr, funkar inte det fr man kpa sig ett programmeringskort d. r ju om inte annat klart lttare med programmeringskort.

Liknande mnen

1. multiwii till mottagaren hur kopplar jag?
    Av Masv i forum Tricopter
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2013-08-16, 12:04
  2. Svar: 43
    Senaste inlgg: 2013-04-28, 00:38
  3. Ny tricopter-film hll till godo=)
    Av staflaraf i forum Tricopter
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2011-05-10, 22:52
  4. Roll on... roll on.....
    Av Nyroth i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11