Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 1 quadrokopter toppat med 1 oktokopter

  1. #1

    Thumbs up Fotoflygaren bygger

    ja då har man inhandlat 4 meter aluminium och monterade under kvällen ihop projekt 1-quadrokopter

    1 och två och tre och fyra, fina byxor äro dyra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040564.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	30,3 KB 
Id:	20753Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040565.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	20754Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040566.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	20755Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040567.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	20756Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040568.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	20757Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040569.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	20758Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040570.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	20759Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040571.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	20760Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040572.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	20761
    Några frågor?
    -Vad blir då hjärnan i detta snillrika bygge?
    peterL på forumet får gissa först XD

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040573.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	40,3 KB 
Id:	20762Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040574.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	48,1 KB 
Id:	20763
    En gaui hjärna. -när kommer de med sin gps tro?

    Nu väntar vi på motorerna ska komma, det blir ett gäng dys motorer på 930kv/st med 18amp escar.
    I väntan på det ska komma ska jag börja på projekt två. kom med tankar om designen, är jag helt fel ute om ag tror detta blir intressant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oktodennisen.jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	20764
    gissa programmet?

    fortsättning följer......
    Senast redigerat av fattaren den 2011-07-05 klockan 13:40.

  2. #2

    Standard

    Det ser ut som att du följer tallriks-modellen

    intressant bygge - själv går jag upp till Hexa från Quad...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    tallriksmodellen.......klirr, kronan ramlar ner XD. ja precis man måste tänka på säkerheten, inga vassa kanter här inte

    tallrikarna motsvarar annars 12" proppars svängrum.ifall det nu är nån som allvarligt funderar på vad tallrikarna har att göra på speciale speciale.

    Funderar dock på en sak... har för mig att jag läst att större maskin med mindre proppar är stadigare i vind.... just nu ser det ut som om jag bygger en liten maskin med stora proppar, den kanske blir onödigt vindkänslig för det... får nog ta och läsa på lite mer innan jag börjar kapa.

  4. #4

    Standard

    Här kommer lite fler bilder, har börjat på oktokoptern. bitarna är 30cm 1 meter 1mm*10*10 alu väger ca 100g

    (edit: nu skrotade)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040582.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	20780Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040583.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	83,7 KB 
Id:	20781
    Även ett paket med motorerna och esc kom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040584.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	20782Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040586.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	20783
    länk till motorerna och esc. tycker de ser välbyggda ut och har ett bra pris dessutom.
    http://www.eliasmodellflyg.se/sv/bor...-a2826-15.html
    http://www.eliasmodellflyg.se/sv/far...s/dys-18a.html

    Det är grejjerna till quadrokoptern, tror ni det räcker till att köra med 1045 proppar?
    Senast redigerat av fattaren den 2011-05-25 klockan 09:09.

  5. #5

    Standard

    Har monterat tre av motorerna nu, fundera på om det finns något annat bra att använda för att klämma fast motorn på stången. De som följer med ser ju inte riktigt prydligt ut, de gör inte sockerbitarena men de är också provisoriska.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040591.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	20784Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040597.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	20785

  6. #6

    Standard

    Du kan borra 2 hål i armen och fästa motorn direkt utan att använda korset
    (hoppas du förstår hur jag menar)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Jo jag har tänkt på det, men vill kunna exprementera lite med att kunna flytta fästena. Annars är ditt förslag givetvis både snyggast och bäst.

  8. #8

    Standard

    Använde mig av ett par brickor och borrade 3,5mm hål med 16mm för att passa motorfästena. satte även en bricka under motorn för att ge den svängrum.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040601.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	20828
    Bytte ram för att testa denna variant som quad. Har börjat på en kamera fäste nu i väntan på propparna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040600.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	20829

  9. #9

    Standard

    Följer byggloggen med spänning :-) Här är en video på gps:en gaui håller på med http://www.youtube.com/watch?v=NIcTCIy7Pxs

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeterL Visa inlägg
    Följer byggloggen med spänning :-) Här är en video på gps:en gaui håller på med http://www.youtube.com/watch?v=NIcTCIy7Pxs
    Ja de tar tid på sig, men de kommer. Det ryktas att det är Fytech grejjer som sitter i gaui 330, och fytech planerar säljstart på sin sin nya fy91q på deras webbsida i slutet av månaden.

    Så det skulle inte förvåna mig att även gaui kommer med sin gps då samtidigt som den nya quaden 500x. En del säger att gu-344 inte är så bra, men jag har bara gott att säga om den, det är väl vissa funktioner som den saknat.

    I väntan på propparna, så bygger jag på ett kamerafäste som ska sitta i en gummiupphängning är det tänkt. En prototyp blir ju lite provisorisk då man använder gammalt skrot. filar lite på fototriggen....får nog ta ett dyk ner i några lådor och leta. återkommer med lite bilder.

  11. #11

    Standard

    Kamerafästet, inte helt perfekt.... största nackdelen är vikten. fungerar överaskande bra när man ser resultatet.

  12. #12

    Standard

    Tror inte vikten är så avgörande. Flög min gaui i dag, med 5000mAh batteri + gopron ! Fick 22 min, flygtid, sen tjöt larmet för en av cellerna va låg. Köpte två 5000mAh (turnigy 3s 20-30c, ej nanotech) batterier från hobbyking, ena batteriet hade en död cell och det andra som funkar verkar ha en dålig cell :-(.. Tror nog jag skulle kommit upp i närmare 30 min, med ett bra 5000mAh batteri... (får 12 min med ett 2200mAh)

  13. #13

    Standard

    Flög ikväll en sväng, först på 2cell lipo, vilket inte gav så lång flygtid då den inte ville mer under 7.6v (ska väga den i morgon)

    med 3cellers lipo gick det bättre, stadig som ett räcke. rycker nästan potaterna ur pärlandet. så tog upp den en bit, uppskattningsvis 60-70 meter. Men så vill jag ha ner den, sänker farten lite grann, men den hänger kvar, sänker lite till och den börjar wobbla lite lätt ger lite gas(liite), det hjälper inte börjar wobbla mer och tvärvänder rakt ner på åkern. PANG!!! sicken smäll.

    Va i jösse namn hände...mäter volten i batteriet. 11.7v, dubbelkollar att inte hoover räkat va i. varför den nu skulle vara det,

    allt funkar på den. först vill inte en av motorerna vara med, men det visar sig att det bara är sladden till mellan esc och gauin som lossnat. ARGH! 30 spänn åt skogen... funderar mest på varför den plötsligt ändrade sitt beetende, har en teori till jag ska kolla.
    Jag limmade nämligen dit plattan gu-344 sitter fäst på, skulle det kunna vara så att limmningen lossnat högt där uppe och orsakat att guń därmed överkompenserat? Jag sätter min krona på det, och när jag uppgraderat ramen (skulle ändå göras) då är plattan utbytt och fastskruvad XD
    Senast redigerat av fattaren den 2011-05-06 klockan 21:24.

  14. #14

    Standard

    Kan det vara en ESC som klippt pga låg spänning?
    För att undvika detta på min MultiWii programmerade jag om mina ESC till NIxx och satte CUTOFF voltage till LOW
    (inaktiverat i kombination med NIxx)

    http://www.undcon.com/2011/04/01/tur...c-programming/

    Min Multiwii gick mycket mjukare när jag ändrade timing till HIGH också.

    Det är troligen detta som orsakat mina tidigre oförklarliga krasher när en motor plötsligt lagt av (men inte den senaste då alla ESC var omprogrammerade enligt länken ovan)

    Till det har jag bara en förklaring/misstanke....bulletconnectors mellan motor och ESC's
    på min nya löder jag alla kablar
    Senast redigerat av UndCon den 2011-05-06 klockan 23:55.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard

    Ok, ska prova och se, men har väldiga tendenser efter bara ett halvminut i luften att den vill börja "vicka" Har programerat om escarna nu ikväll och ska prova hoovra lite på låg höjd se om den slutar vobbla.

    timingen satte jag på hög direkt, innan jag flög första gången.

  16. #16

    Standard

    okey nu är humlan uppe i luften igen. problemet var dels att mitt batteri var lite litet. 1700mah. fick hem två 2250mah idag och lastade på både kamera och extravikt. utan batteri, guń, kamera etc, vägde
    maskin in på 700g.
    batteri 183g/st 366
    kamera 160g + bat.
    övrigt 50g kanske.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040666.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	20937

    Kvällens flygresultat var mkt possitivt. 5 min från fullt batteri 12.5 till 11,6v

    Den ska ju bära en lx3 för fotografering så jag kommer att testa med lite mer vikt under morgondagen. jag behöver inte mer än 5min per flygning, däremot behöver jag många fler accar och förslag på en bra laddare som kan ladda 10 accar under en natt.

    kommer att prova med 1245 proppar senare, kanske det passar ännu bättre.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fattaren Visa inlägg
    okey nu är humlan uppe i luften igen. problemet var dels att mitt batteri var lite litet. 1700mah. fick hem två 2250mah idag och lastade på både kamera och extravikt. utan batteri, guń, kamera etc, vägde
    maskin in på 700g.
    batteri 183g/st 366
    kamera 160g + bat.
    övrigt 50g kanske.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040666.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	20937

    Kvällens flygresultat var mkt possitivt. 5 min från fullt batteri 12.5 till 11,6v

    Den ska ju bära en lx3 för fotografering så jag kommer att testa med lite mer vikt under morgondagen. jag behöver inte mer än 5min per flygning, däremot behöver jag många fler accar och förslag på en bra laddare som kan ladda 10 accar under en natt.

    kommer att prova med 1245 proppar senare, kanske det passar ännu bättre.


    När kommer filmen?


    //Elia.

  18. #18

    Standard

    Här kommer klippet på hummlan är extra nertyngd för att se vad den går för. blåste litre mer än vad som är bra att flyga i med dessa quaddar, men hade ändå inga problem med att behöva parera för vinden. har skrotat x8kvadden och har byggt en annan ram.



    lägger in lite bilder på nya ramen
    I give you "Xheighter"
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1000906.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	162,4 KB 
Id:	21191Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1000916.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	174,8 KB 
Id:	21192

    De nya motorerna kom idag och de ser verkligen bra ut. lite mer kräm i dom (210w) än i hummlan. (130w)

    tyvärr var jag tvungen att ge upp på guń då jag inte fick det att fungera, ena flygturen va som en dröm medan nästa va en kamp.

    tyngdpunkten är som ni ser väldigt bak, men det är för att kameran kommer att sitta långt fram. framför "benen" och sen kommer jag att balansera med batterierna, i värsta fall får jag flytta armarna lite.

  19. #19

    Standard

    Faktum är... att vill du bygga en enkel multirotor i vilken form det nu må vara är det inte särskilt svårt och behöver inte heller kosta många kronor. Meeen, det är inte riktigt vad jag är ute efter, jag behöver en pålitlig fotorigg, som inte vänder sig upp och ner 100 meter upp i luften. som man lätt kan se vilket håll den pekar utan att behöva snegla efter vilken färg det är på olika delar av flygetyget.

    därför har jag ett helt nytt recept.

    kostnaden hamnar på under 7000kr och allt är beställt i Sverige.

    motorer blir modell större med en H-ram som är lätt att se från håll. Idag fick jag kontrollenheten och snart är allt färdigt.

  20. #20
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    är den klar?

Liknande ämnen

  1. Oktokopter med NAZA
    Av tvbcom i forum Octo
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 22:45
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 21:16
  3. Hexa eller Oktokopter med gyro
    Av PO123 i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 01:12
  4. DLG, filmad med en oktokopter
    Av Sittin i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •