Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: LiPo i Hitec Eclipse 7

  1. #1

    Standard LiPo i Hitec Eclipse 7

    Hej

    Jag kör med en spectrum-konverterad Hitec Eclipse 7 (FrSky modul). Det funkar finfint. Men jag storknar lite på dom långa laddningstiderna på NiMH-batteriet så jag funderar på att köra med LiPo batteri istället. Jag skulle såklart ladda batteriet med min LiPo-laddare utanför sändaren.

    Jag har sett att den del stoppar in någon form av effektdioder för att ta ner spänningen på batteriet då 12.6V i ett nyladdat LiPo kan vara för mycket för sändaren. Har nån av er gjort detta? Tror ni jag behöver dioderna?

  2. #2

    Standard

    Du har bild mm. på min fd. eclipse på http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    De tre likriktardioderna gjorde så batterivarningen på 8.5V stämde med LiPo - när acket var på drygt 10V började det pipa. Funkade utmärkt tills jag blev futabafrälst

  3. #3

    Standard

    Super! Tackar.

    Nu beror det väl på hur försiktig man vill vara, men är inte 3.5V per cell lite högt?

    En detalj, men jag har för mig att batterivarningen börjar vi 9.5V

  4. #4

    Standard

    Varning på 9.3V stämmer säkert, Eclipsen är ju rätt gammal o kom väl med nåt NiCd på ~600mAh; jag flög med den enligt text/bild i tråden iaf med 3S2650 och ibland 3S800 tror jag (småflygack när man glömt kolla stora acket) gick in under luckan.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Glöm bara inte att slå av sändaren (lättare än man tror att göra det misstaget) för LiPo brukar inte vara så glada över detta. Sen må du ursäkta men att ladda sändaren över natten (NiMh-ackar) är väl inte alltför störande för om du inte flyger extremt mycket så lär du knappast behöva göra det varje dag direkt..
    Moderna LiPo håller spänningen väldigt bra så risken är att varningen från sändaren i värsta fall kommer för sent beroende på vilka och hur många dioder du seriekopplar med.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Har man två NiMh-ackar till radion har man alltid en att byta med vilket jag tycker är en bättre lösning än att köra med lipo.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Jag har kört lipo i min eclipse i snart ett år. Kör en 3 cells acce rakt in utan dioder eller motstånd eller liknande funkar hur fint som helst. Det enda är att jag måste koppla ur accen när jag har flugit färdigt för att förhindra urladdning
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Glöm bara inte att slå av sändaren (lättare än man tror att göra det misstaget) för LiPo brukar inte vara så glada över detta. Sen må du ursäkta men att ladda sändaren över natten (NiMh-ackar) är väl inte alltför störande för om du inte flyger extremt mycket så lär du knappast behöva göra det varje dag direkt..
    Jo, visst glömmer man att slå av saker. Det jag också glömmer är att ladda sändaren. Ett LiPo i lagom storlek kan jag ladda på en halvtimme, så är flygdagen räddad.
    Citat Ursprungligen postat av Mr X
    Har man två NiMh-ackar till radion har man alltid en att byta med vilket jag tycker är en bättre lösning än att köra med lipo.
    Det jag inte sa är att jag har passande LiPo över, då behöver jag inte köpa nytt.

    Edit: Tack för svar alla. Det blir nog en konvertering när jag kommer mig för att skaffa lämpliga dioder.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du glömt att slå av sändaren med LiPo i så är det nog "godnatt" med det batteriet, tyvärr. Förhoppningsvis så har det inte fått några andra konsekvenser.
    Generellt förstår jag inte riktigt mångas önskan att konvertera till LiPo i sina "NiMh-sändare" när det nu finns NiMh-ackar med låg självurladdning. Kapaciteten är ungefär densamma i en 8-cellers NiMh-ack som i den LiPo som får plats i facket i sändaren. Man skapar sig problem med batterivarningen (som hjälpligt kan lösas genom att sänka spänningen på acken via zener-dioder). Dessutom kan man inte ladda via det normala ladduttaget utan måste plocka ur acken/kontakten och kontakten är nog knappast gjord för för alltför idog användning. Och Ja - jag har kört med LiPo själv i en Futaba för ett par år sedan men jag återgick till NiMh utan saknad. Men smaken är som bekant som baken..
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag nya Futaba som bara har 6st.NiMh accar,så jag bytte till 2LiPo accar på 2200 och det är samma spänning på båda accarna så batterispänningen funkar kanon.Den förra futaban som har 8st, accar bytte jag till 3LiPo utan problem,men jag satte in en summer som varnar vid knappt 10 volt
    Postis

  11. #11

    Standard

    Nu har jag kikat lite närmare. Mina LiPos är för långa och får inte plats i sändaren. Så det blir till att köra på NiCd batteriet ett tag till.

    Men jag ska nog leta reda på något passande batteri med mer kapacitet, originalet är 600mAh, att stoppa i.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Normalt ligger moderna NiMh i den storleken på 2000--2500 mAh så du lär få avsevärt längre drifttid.
    Om du har tur (och kan löda NiMh själv) så kan Lidl ha dessa ackar. Brukar kosta 39,90 för 4 st på 2100 mAh och av den nya, lågurladdande typen (röda celler i paketet). Men dom har inte dessa jämt så du skall nog ha lite tur. Jag använder just nu dessa i min Futaba 10C och har tidigare använt deras "vanliga" NiMh utan några problem.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peiter Visa inlägg
    Jag har kört lipo i min eclipse i snart ett år. Kör en 3 cells acce rakt in utan dioder eller motstånd eller liknande funkar hur fint som helst. Det enda är att jag måste koppla ur accen när jag har flugit färdigt för att förhindra urladdning
    Har kört till och från i flera år i den radion, 3s LiPo, och alla andra radios också i övrigt, nu när jag tänker efter vet jag ingen i min klubb som jag känner, som inte kör LiPo eller LiFe i sina sändare eller mottagar batterier. Ingen självurladdning, lättare, snabblada och mycket mera Wh.

    Har själv aldrig haft problem, känner ingen som har/ haft problem med LiPo 2-3s i sin sändare, vi har inte kört med dioder, bara rakt av konvertering. Att ladda genom radion tycker jag aldrig att man skall göra, acken ska alltid tas ut vid laddning, och långsamladdning över en natt gillar ingen typ av batteri i längden.

    LiPo konverterat-
    Eclipse
    Focus 4
    Bilradio
    Futaba 9C
    6EX
    7C
    10C
    12FG
    Jamara 7 kanalare
    MPX cockpit


    Har förstört radios när jag laddat Nixx via radion-
    MPX cockpit
    Graupner 16/24
    Focus 6

Liknande ämnen

  1. Vände batterikontakten fel i Hitec Eclipse 7
    Av pontus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 09:27
  2. Batterityp i Hitec Eclipse 7
    Av Caliber30 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:39
  3. Eclipse Q-PCM FM
    Av Glawe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •