Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: 2,4 Booster

  1. #21
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jode: Med amatörlicens får du sända med mer effekt än 500mW på UHF.

    //Matte

  2. #22

    Standard

    Allt som säljs inom EU borde vara lagligt och harmonisera med lagstiftnigen mellan länderna.
    Är det inte därför vi har EU att varorna ska flöda fritt mellan länderna.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #23

    Standard

    Tyvärr är det inte så mr X

    Allt som används måste vare CE-märkt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Tyvärr är det inte så mr X

    Allt som används måste vare CE-märkt
    men ska inte allt som säljs inom EU vara CE-märkt

    Det är tillverkaren som är ansvarig för att en produkt som skall säljas inom EU/EES är CE-märkt om tillverkaren finns inom dessa områden. Om produkten tillverkas utanför EU/EES, är det importören som övertar märkningsansvaret.
    http://ec.europa.eu/news/business/100419_sv.htm
    http://www.expowera.se/mentor/eu/cemarkning.htm
    Senast redigerat av Mr X den 2011-05-04 klockan 22:25.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #25

    Standard

    Visst är det så - men om vissa saker inte är CE märkta får de inte ens säljas inom EU
    (våra saker hamnar troligen under den kategorin)

    Bara för att de finns tillgängliga betyder det inte per automatik att de får användas
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Men om vi då sammanfattar hela denna för mig viktiga diskution, finns det något lagligt fpvsystem som räcker längre än 100m eller får vi helt enkelt leva med att vara "kriminella" men försöka göra det snyggt? Sen om allt ska va ce-märkt för att få användas så tror jag inte det är många prylar på tex hobbyking som e lagliga att använda eller gäller ce-lagen bara vissa saker typ sändare o mottagare?

  7. #27

    Standard

    CE märkta komradioapparater som sänder 4w behöver man ingen licens för att använda, undra varför?
    (Tex.Zodiac som säljs på tex.K&Co)
    UndCon, jag vet inte vad du uppfattade som "spela tuff" med sändstyrka? Jag vill bara att min rc link inte ska klippa före videofeeden. Du skrev "Vänligen tänk efter lite innan ni agerar - vad händer för oss andra om ni ställer till en olycka?
    Sporten kan tex i värsta fall förbjudas helt...om inte annat så framstår vi i dålig dager."
    Jag har svårt att se hur en 1W (förmodligen kryddade kinasiffror) skulle orsaka en olycka, förhoppningsvis förebygga.
    Vad kör du själv med för sändstyrkor på dina vtx?
    FPV är ju hela tiden på den tekniska utvecklingens gräns och det finns inga färdiga nybörjarkit (vilket jag tror är bra)
    För att den ska kunna fortsätta utvecklas säger jag inte att lagar och regler ska brytas, men om man kreativt böjer dem lite...
    Trappy är ett bra exempel, det var hans "galna" videos som fick mig att inte kunna stå emot längre.

  8. #28

    Standard

    Helt rätt Marvin. HC/HK säljer många saker som inte får användas inom EU.

    Ett exempel var min Spektrum-sändare som var märkt "Not for use in EU"
    Efter en reparation på HorizonHobby kom det tillbaka en "EU-radio"
    (troligen baserat på adress/land)


    Jode:
    Jag vet inte varför regelverken ser ut som de gör - jag försöker bara följa dem så långt det går.
    Jag vet dock att PTS är väldigt fyrkantiga när det gäller regelverket - det går inte att anpassa någonstans och jag har nu gett upp hoppet om att få ett FPV-tillstånd för oss FPV-piloter

    En parentes till detta är att en expertperson inom amatörradioförbundet skrattade när jag berättade om våra sändarstyrkor.
    Med en amatörradio-licens får man använda 1000W - och då ser våra små sändare ofarliga ut - och det är på hans inrådan jag trots regler använder min 300mW 1.2sändare...

    Nu visar det sig att en av mina 1.2mottagare lagt av så jag har ingen diversity längre
    köpa en ny kostar €50
    köpa ett litet 5.8system kostar typ $65 eller så...
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #29

    Standard

    Det vore intressant att få läsa en summering av din konversation med PTS.

  10. #30

    Standard

    Det här fick jag från Kommunikationsverket i Finland.

    http://www.ficora.fi/attachments/ruo...2009M_uusi.pdf
    Bifogad är link till Föreskrift 15 om radiosändare som inte behöver radiotillstånd. Se föreskriftets bilaga, punkt 5 icke-specificerade radiosändare med kort räckvidd (icke-specificerade SRD). Där finns frekvensområdena 2,4 GHz och 5,8 GHz som kan användas för överföring av video från modellflyg.
    Också i punkt 8, utrustningar för bredbandig dataöverföring (WAS/RLAN), finns några frekvenser som möjligen kunde användas. Notera att icke-specificerade SRD och WAS/RLAN utrustningar har olika standarder och tekniska villkor.

    I Finland finns det också frekvensområde 2315-2400 MHz för tillståndspliktiga trådlösä kameror. För att använda det här frekvensbandet måste du ansöka om radiotillstånd. För tillståndet uppbärs en årlig frekvensavgift (ungefär 40 euro per år). Det är möjligt att användning i Åland måste först koordineras med Sverige. Typisk strålningseffekt för de här utrustningar är 1 W ERP.

    Kommunikationsverket
    00181 Helsinki
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Men om vi då sammanfattar hela denna för mig viktiga diskution, finns det något lagligt fpvsystem som räcker längre än 100m eller får vi helt enkelt leva med att vara "kriminella" men försöka göra det snyggt? Sen om allt ska va ce-märkt för att få användas så tror jag inte det är många prylar på tex hobbyking som e lagliga att använda eller gäller ce-lagen bara vissa saker typ sändare o mottagare?
    Jag har läst igenom den här tråden igen:

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-bildspridning

    Och PDF:en som den länkar till:

    http://www.pts.se/upload/Foreskrifte...tag_101209.pdf

    Den hårda tolkningen för dom frekvenser vi pratat om här är som följer:

    runt 900MHz - sändning inte tillåten (inte ens om man har amatörradiolicens) (enligt paragraf 103 och 104)

    1,240 - 1,300 GHz: amatörradiotrafik. Högsta effekt 1000W. (paragraf 105)

    2,300 - 2,450 GHz: amatörradiotrafik. Högsta effekt 100mW. (paragraf 117)

    2,400 - 2,4835 GHz: ospecificerat tillämpningsområde eller radiobestämning. Högsta effekt 25mW. (paragraf 118 och 119)

    2.400 - 2.4835 GHz: dataöverföring. Högsta effekt 100mW (paragraf 120)

    5,47–5,725 GHz: Radiosändare för dataöverföring. Högsta effekt ?? (paragraf 127)

    5,65–5,85 GHz: Radiosändare för amatörradiotrafik. Högsta effekt 1000 W

    5,725–5,875 GHz: Radiosändare för ospecificerat tillämpningsområde. Högsta effek 25mW

    Sådär. Jag hoppas jag fick det rätt.

    Det jag inte riktigt har klarhet i vilken kategori FPV hamnar i. Är det "ospecificerat tillämpningsområde" så kan man köra på max 25mW runt 2.4 och 5.8 vilket inte räcker så långt för FPV. Är det istället "datatrafik" så kan man gå upp till 100mW, också lite futtigt. Är det amatörradiotrafik så kan man skaffa licens bomba på med 1kW antingen på 1.3 och 5.8

    En till sak jag stör mig på är den vaga beskrivningen i paragraf 9:
    Den som använder en amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal.
    Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal
    ska användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning ska
    anropssignalerna upprepas med korta mellanrum.
    Duger det t.ex. att ha sin anropsignal tydligt synlig i sin video, om man nu får sända video?

    Suck, nu ska jag banne mig ta amatörcert!


    Edit: Ett bra tips för att få lite mer avstånd i sin länk: http://www.youtube.com/watch?v=tYhYp2Z_Nr4

  12. #32

    Standard

    Hela denna tråden har blivit OT! Kan inte detta diskuteras i annan tråd?
    Man blir ju besviken varje gång när man tror att någon postat lösningarna på alla 2,4 booster problem :P

  13. #33

    Standard

    Hehehe, tycker det har varit bra diskussion
    Det började med att jag såg att denna : http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=245
    verkar populär bland FrSky/TGY9x användare (även slutsåld) för "ökad" räckvidd.
    Hittade likvärdiga på DX (nåväl någonn watt hit o dit).
    Tror inte det finns något problem, köp, löd, flyg o va gla.

  14. #34

    Standard

    Här har du en mod på/till en dx7a relativt billigt och dom säljer grejerna du behöver med.
    Ser ut att vara ett ganska simpelt ingrepp..
    "If you have more than 5 hours of experience with Legos your qualified to do this job."

    http://diydrones.com/profiles/blog/show?id=705844%3ABlogPost%3A123599&xg_source=activ ity&
    page=2#comments

    Tråd med mer bilder mm http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1247186
    Senast redigerat av SkoTTe den 2011-05-08 klockan 00:40.

Liknande ämnen

  1. 2,4 ghz booster till Futaba har ni tipsa gärna.
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 18:46
  2. voltage booster, måste jag ha en bec?
    Av Kaptenklister i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •