Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 2,4 Booster

  1. #1

    Standard 2,4 Booster

    Rangevideo har slut på sin booster som passar FrSky (och alla andra 2,4 moduler med SMA) http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=245

    Men hittade massor av alternativ på DX (fri frakt) som förmodligen är samma sak på insidan. Men vilken hade ni valt?

    http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-...-booster-33915

    http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-...-booster-37741

    http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-...-booster-44104

  2. #2

    Standard

    Tyvärr så är ju både 1 och 2W långt över tillåten styrka, men de du länkar till är ju 2W och det måste ju vara "bättre"

    jag skulle gå på #2 i listan...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Vad är tillåten styrka på 5,8Ghz?

  4. #4

    Standard

    Endast 25mW!

    Det är 100mW på 2.4Ghz om man frekvenshoppar (ex Futaba och senaste Spektrum)

    obs oavsett om du har WLAN, flygradio eller videosändare så är det max 100mW
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Är det inte så att all förstärkning av signalen är förbjuden.
    Så fort man har något mellan som höjer signalen är man ute på djupt vatten.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Standard

    Dvs. alla 90% av alla som håller på med fpv här på forumet är "olagliga".
    Låt oss vara realistiska, mobiltelefoner sänder 1W. Jag kommer att sända vad jag vill.
    Som om vinstdrivande företag har förtur att använda luften. Nej PTS läser inte och bryr sig ej, vi är
    förhållandevis väldigt få och gör ingen skada.

  7. #7

    Standard

    Jag har för mig att maxeffekten är 10mW på 2,4GHz och 100mW på 35MHz.
    Jag har aldrig sett några wifi prylar som varit på mer än 10mW i sverige.
    Sen måste ju sändaren vara godkänd av post och telestyrelsen också och det tror jag inga FPV grejer är, om dom inte har ändrat lagen nu.

    MVH/
    Stefan

  8. #8

    Standard

    Frekvenshoppar utrustningen så får man ha 100mW annars är det bara 10mW som du skriver.

    I dagsläget har jag inte sett en enda videolänk för vårat bruk som är CE-märkt.
    Det betyder att man INTE får använda utrustningen i Sverige.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Då skulle det med andra ord vara möjligt att göra en laglig FPV bara man kan hitta en godkänd sändare.
    100mW borde ju räcka till några hundra meter med en bra antenn.

    MVH/
    Stefan

  10. #10

    Standard

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Senast redigerat av Jode den 2011-05-03 klockan 18:42.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Jag kommer att satsa på att alltid vara olaglig precis hela tiden.
    Man kan ju hoppas att PTS inte läser det här forumet. Jag säger som farfar, har du trampat i klaveret så ha vett att stå till.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Jag kommer att satsa på att alltid vara olaglig precis hela tiden.
    jag kör en 900mhz sändare på 1500mw och det har varken ramlat ned flygplan eller exploderat mobiltelfoner vad jag vet så jag tror det är lugnt

  13. #13

    Standard

    Det står naturligtvis upp till var och en att vara laglig eller olaglig men kom ihåg att ni står utanför allt eventuellt stöd från föreningar, försäkringar och förbund om ni bryter mot regler och lagar.

    Vänligen tänk efter lite innan ni agerar - vad händer för oss andra om ni ställer till en olycka?
    Sporten kan tex i värsta fall förbjudas helt...om inte annat så framstår vi i dålig dager.

    Vill ni fortsätta bryta mot lagar så kan ni väl vara vänliga att hålla det för er själva.

    //UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2011-05-03 klockan 13:14.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Hur pass mycket skulle en booster hjälpa en DX8 att hålla planet i luften egentligen?

  15. #15

    Standard

    Eh, mitt inlägg var menat som humor. Tycker bara inte man ska hyckla, menar du att man håller det för sig själv när man länkar till sina filmer där själva "brottet" begås? På undcon.com finns väl inte bara "lagliga" setups?
    Nåväl, jag sorterar in mig i hycklandet och låtsas som ingenting.
    Hur kan det komma sig att man får sända 4W på tex 444Mhz bandet? (Komradio).
    Har DX8 sma/r-sma kontakter?
    @pontus, om PTS läser den här tråden sätter de nog mig under bevakning, väntar tills jag ska ut och flyga, (äga prylana är nämligen inte olagligt) de ser inga andra diskussioner om vtx...
    Är det denna känsliga fråga som gör att gubbar, förlåt jag menar klubbar inte vill veta av FPV (multirotor är också "fult").

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Har DX8 sma/r-sma kontakter?
    Vet faktiskt inte. Får nog googla på det. Så om jag har SMA kontakt så blir det smidigt?

  17. #17

    Standard

    Jag missade humorn, det är lätt hänt när det bara är text

    Reglerna är ju rätt tydliga, men rent etiskt är det väl en gråzon. Man kan ju resonera såhär "vad spelar det för roll om man sänder video med låg effekt(t.ex. 500mW) på ett öppet band (t.ex. 1.3MHz) i tio minuter". Vi har alla våra gränser. Min poäng var i alla fall att man inte behöver skryta med det.

    Och så får jag väl hålla med om att det är lite hyckleri när man lägger ut bilder eller länkar till någon cool FPV-video.

    Varför klubbar inte vill veta FPV vet jag dock inget om, eftersom jag inte är med i någon klubb. När jag pratat med folk från den lokala klubben så har dom inte varit värst negativa.

  18. #18

    Standard

    Samma här - det är skrytande och att försöka vara cool att köra med stark sändare som jag tänkte på.
    Vad gäller hyckleriet så döljer jag ingenting - det är tråkigt att du upplever det så

    Själv använder jag både 1.2/1.3(2st) och 2.4 video-sändare(2st).
    Jag har diskuterat flera månader med ex PTS om att skaffa en typ av tillstånd för oss FPV:are
    Jag har funderat på att starta en egen klubb som då står för tillståndet
    Jag har tillstånd för flygfoto och UAS/UAV

    Jag har inte mött någon som inte vill veta mer om FPV eller multirotor - tvärtom - alla är mycket intresserade (både bland medlemmar och vanliga människor)

    Att klubbar kan ha något emot det hela förstår jag då de kan vara rädda för att det skulle kunna hände en olycka och då inte har klart för sig vad som gäller - därför måste FPV-flygare bistå med kunskaperna om regelverk osv.

    till saken:
    Vad DX8 har för kontakter vet jag inte men min DX7 använder sig av mini PCI-kontakter invändigt men har ingen yttre kontakt
    Detta ger utrymme för att montera en ny SMA och fästa en bättre antenn på

    MVH / UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2011-05-04 klockan 13:47.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Vore bra om det kom upp lite mer information på uhf alt booster till dx8
    finns nästan inget om det på internet och jag upplever att dx8 håller typ 500 meter
    sen är det slut på mottagning fast range testet på 30 meter är ok!

    Om någon får bättre räckvidd med dx8 så skriv gärna hur ni gjort.
    One Life! Live it..!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag gjorde också ett svagt försök till humor o vad jag menade är att jag har varken lyckats störa ut tv eller mobil i området trots att jag har 1500mw. O med den räckvidd på nån km som jag kommer upp i så tvivlar jag på att jag stör tex flygplan. O läser man google så verkar alla sändare er eller mindre olagliga. Så ja tror man gör så gott man kan för att inte störa i tex stadskärnan.

Liknande ämnen

  1. 2,4 ghz booster till Futaba har ni tipsa gärna.
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 18:46
  2. voltage booster, måste jag ha en bec?
    Av Kaptenklister i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •