Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Felorsak, ESC eller mottagare?

  1. #1

    Standard Felorsak, ESC eller mottagare?

    Jag råkade ut för ett haveri med min hembyggda depron draken på dessa andra flygning.
    Det som hände var att jag helt enkelt tappade mottagningen på ca 50 meters avstånd och återfick aldrig kontrollen.

    Utrustningen var följande:
    Turningy Lipo 2200mah 20C
    2212-6 2200kv brushless outrunner från rctimer
    30A ESC från rctimer (5V - 2A BEC)
    2 x hobbyking 9g servon
    Mottagare hobbyking DSM2 orange
    Radio Spektrum dx8

    Efter krashen så blinkade fortfarande mottagaren, servona reagerade inte på input från radion.
    fick bryta strömmen för att återfå kontakten med mottagaren, har inte råkat ut för detta tidigare.

    Vid tillfället så låg jag på ungefär halvgas och servon "kärvade" inte på något sätt, hur mycket kan den här typen av servon dra maximalt?
    Jag har gjort range test utan problem både före och efter.

    När jag skulle flytta över lite utrustning i ett annat plan så råkade jag ut för samma sak igen, jag drog åt en servoskruv och fick plötsligt ett missljud från servot som att det stod och drog i neutralläget. Innan jag hann skruva ut den igen så blev servot spänningslöst och mottagaren tappade kontakten igen utan att återfå den på ett
    korrekt sätt.

    Detta får mig att misstänka den interna BEC:n i fartreglaget, frågan är som sagt om ett servo i den här storleken kan dra strömmar över 2A?

    Någon annan som har några ideer vad detta kan bero på då jag inte är sugen på att råka ut för en ny krasch, kommer iofs inte att använda samma fartreglage i denna modellen men ändå.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    En 2-Amp BEC kan säkert lämna 10 Amp - under några sekunder. Så med mindre att BEC'en inte är trasig är det nog mottagaren du ska kolla.
    Mvh
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Ok, tack för svaret - tyckte bara att det var märkligt att samma sak upprepades när jag ansträngde servot.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej.
    Jag har fått samma fenomen av en kalllödning i kontakten mellan fartreglage och batteri. När jag rörde servo så dog modellen. När jag ryckte i lödningarna så hittade jag felet. Eftersom spektrumkopior ibland är sega vid omstart, så var extra noggrann i dessa fall.
    fredrik

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Stora felkällor är kontakter och strömbrytare. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Ofta använder man billiga strömbrytare till stora dyra modeller.
    Min ideasetup är två LiPo som via en Dual Battery-krets matar en - eller två UBEC-kretsar som i sin tur matar mottagaren/mottagarna. Ingen strömbrytare utan T-plug på Batterierna och UBEC-ingångarna. Stora modeller ska man ändå öppna och tanka och greja. Då är det enkelt att sätta ihop batterikontakterna. Vill man kolla vad som händer under flygning är det bättre att lägga pengar på exempelvis en e-Logger från Eagle Tree System. Då loggas ström och spänning i realtid, plus möjlighet att lägga till Höjd- och fartmätare, temp, RPM, etc...
    Mvh
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Standard

    Jag har kollat alla kontakter och andra eventuella felkällor utan att hitta något,så jag gick vidare och öppnade upp mottagaren och hittade en kallödning på en kondensator som troligen har något med strömförsörjningen att göra.(se bild).
    Hade beställt tre likadana mottagare från hobbyking, och kollade de andra två också, den ena såg i stort sett likadan ut och den andra såg väl ok ut på undersidan av kortet men det skadade inte att bättra på dem lite.

    Nu är det fixat iaf och det känns skönt att ha hittat en felkälla även om det samtidigt är surt att ha kört en modell i backen pga av detta.


  7. #7

    Standard

    Jag köpte två stycken Spektrum "pirat" mottagare från HC, dock ej "Orange".
    Den ena pajade utgången för en kanal på och den andra har aldrig funkat öht.
    Ordspråket man får vad man betalar för känns lämpligt.
    Jag kommer nog att köra med Original i fortsättningen, om nu inte "Orange" mottagarna är bevisat bra.

  8. #8

    Standard

    Var också lite skeptisk till dessa, köpte dem endast då de flesta lovordat dem i större tråd jag läste på rcgroups. Tyvärr verkar det ju inte vara någon som helst kvalitetskontroll på dessa då man lätt ser de taskiga lödningarna med blotta ögat.
    På alla tre av mina mottagare så hade lodet inte fyllt igen hålen för benen på kondensatorn, så sett från ovansidan av kretskortet så såg det ofärdigt ut.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Denna kondensator är till för att ge stabil matning till processor och andra kretsar- den är kritisk för funktionen. Tack för fin bild, jag ska öppna och kolla mina som jag köpt på ebay också, de är misstänkt billiga, och antagligen pirat de med.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag köper hellre orginal mottagare även fast dom är dyrare,jag tror det blir färre haverier då

    Futaba ägare
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Batteri till mottagare lipo eller NiMH
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 23:57
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 17:50
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  5. Mottagare!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •