Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 64 mm J35 Draken. Byte av fläkt

  1. #1

    Standard 64 mm J35 Draken. Byte av fläkt

    De flesta känner väl till den 64mm EDF som Allt om hobby testade för ca ett år sedan. En helt ok och prisvärd modell.
    Förra sommaren inhandlades min. Sista flygningen som jag gjorde skedde i höstas. Själva flygnigen gick fint och jag hade bra kassthjälp vid starten och när det var dags att börja fundera på landning missbedömde jag avståndet vid den sista passagen och 12m upp i ett träd.

    Hur som helst lade sig aldrig känslan efter detta flygplan. Jag hittade det sedan på en hemsida för 99 dollar, PnP. På grund av det billiga priset så råkade det följa med en ny fläkt för lite extra kräm.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0625.jpg 
Visningar:	582 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	20834

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0623.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	20833

    Den visserligen lite tyngre än orginalet. Ca 100g.

    Flygfärdigvikt enligt tillverkaren: ca 450g
    Dragkraft enligt tillverkaren: ca 500g

    Min förra vägde inte 450g trotts at jag körde utan landningställ och extratank/bomber. Men vikt effektförhållandet var ganska nära 1:1 om man bara höll den vertikalt med fullgas och släpte. Lite under men inte långt borta.

    I det nya paketet har jag vägt upp:
    Kropp: 242g
    Vingar & fenor 59g
    Totalt för flygplanet 301g

    Ur den krashade modellen har jag vägt:
    Fläkt med motor: 89g
    Fartreglage 29g

    Batteri i min första J35 3S 1300mAh 15C
    Vikt: 113g

    Ny setup:
    Fläkt med motor: 175g
    Fartreglage: 44g.

    Möjlig dragkraft med 3 celler: 850g
    Möjlig dragkraft med 4 celler: 1200g


    Motorn sitter ganska långt bak så det uppvägs bäst enligt mig med ett större batteri så tyndpunkten kommer rätt. Den första modellen jag hade av J35 var framtung. Räknar med att ca 80g extra batterivikt behövs men beror på storleken av bettriet och hur långt fram jag kan skjuta det. Då finns valet, dubbel körtid eller gå upp till fyra celler och mer effekt. Vill hur som hellst inte öka vingbelastningen för mycket.

    I helgen påbörjar jag förhoppnigsvis arbetet med att shifta fläkt m.m.

  2. #2
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jag kör min 35a med original fläkt/motor/fartreglage samt ställ från HC monterat.
    Har karvat ut lite frigolit ur kroppen, så jag kan köra med en 3s 2200mAh acc.
    Vet inte hur du har tänkt att få in en 4s acc, men jag tror inte att utrymmet räcker till på höjden, men lycka till med moddningen och sätt ut lite bilder på resultatet i tråden.

    Hils
    Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20110307 006.jpg 
Visningar:	439 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	20838  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  3. #3

    Standard

    Tanken jag har är att köra två 2cellspaket på antingen 1300mAh eller 1550mAh. Kör utan ställ och bör få in ena batteriet i orginalutrymmet samt nummer två precis bakom. De väger 78g respektive 100g styck. Är som sagt lite rädd för vikten så mAh:na får räcka. Hoppas vinna lite flygtid på att jag inte behöver använda full spätta lika ofta men så många minuter får jag nog inte.

  4. #4

    Standard Framsteg

    Nu har jag äntligen fått lite tid över. Spenderade en kväll med att få ur den gamla fläkten ur kroppen utan att det skulle följa med delar av kroppen. Ett antal svordomar hjälpte på något vis och till slut hade jag fläkten i handen och flygplanet var fortfarande helt. Efter denna framgång var jag så fylld av självförtroende att jag passade på att ta ur servot för noshjulet också.

    Nästa tillfälle var det lödafton i köket med kontakter mellan fartreglage och motor. Motorn var redan försedd med lämpliga kontakter, tackar för det. Till mitt stora förtret så var jag tvungen att skarva för att kablarna skulle räcka till batteriet. Jag har hört att det är bättre att skarva mellan batteri och fartreglage snarer än mellan motor och fartreglage. Gjorde jag rätt?

    Igår kväll så limmades motorn på plats. Fartreglage och kablar fästes in. Batteri provmonterades och allt gjordes klart för en provflygning. Ikväll återstår att kolla utslagen samt vädret för imorgon.

    Vikt för flygplan inklusive motor och fartreglage: 419 g.
    Total startvikt: 617 g.

    Jag har bestämt mig för att börja med detta batteri som enligt spec skall ge 850 g i statisk dragkraft. Alternativet med fyra celler får vänta lite. Främst med tanke på att jag inte har något fyracellsbatteri hemma och de kliar ordentligt i fingrarna nu.

    Lite bilder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0012.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	21417
    Fartreglaget är lite större än orginal (60 amp) så det sticker ner lite. Inte optimalt men förhoppningsvis ok.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0014.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	21418
    Skarven där jag fick skarva kan man se precis där hålrummet öppnar upp sig. Valde att sätta en deanskontakt även där ifall att reglaget skall flyttas någon gång i framtiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0015.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	21419
    Ena vingen hade fått stryk under transporten. Den var sprucken och hängde nästan i färgen. Tänk vad lite lim kan hjälpa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0018.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	21420
    Den nya batterpositionen. En 3 cells 2200 mAh batteri på plats just nu. Mottagaren ligger under batteriet i ett hålrum och slavmottagaren sitter i locket. Tyngdpunkten med denna lösning fungerar förvånansvärt bra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0016.jpg 
Visningar:	310 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	21421
    En bild när kroppen limmades.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av omarton Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0015.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	21419
    Ena vingen hade fått stryk under transporten. Den var sprucken och hängde nästan i färgen. Tänk vad lite lim kan hjälpa.
    Slipade du bort färgen på de där "längsgående klackarna" innan du limmade dit vingen?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Slipade du bort färgen på de där "längsgående klackarna" innan du limmade dit vingen?
    Efter att jag flög min första drake in i ett träd så vingarna gick av höll limskarven så lämnade jag den faktiskt trotts att jag vet bättre. Alla ytor var dock inte målade så det ska nog gå bra

  7. #7

    Standard

    Min draken har nu varit uppe 2 gånger. En film från flygning nummer två:


    Flygning nummer 1 hade ja kasthjälp och därför ingen som filmade, eller jag ville inte föreviga det om det skulle gå på tok.
    Dragkraft finns så det räcker även på tre celler och tyngden i sig är inget problem. Jag har deremot tyngdpunkten lite långt bak så det behöver justeras. Har även lite för stora utslag på höjden. Det enda är att man får passa sig för är att ge full gas vid för låg fart. Under flygning ett höll det på att sluta illa då jag upptäckte att utslagen på höjdrodret var för stora. Jag drog höjd i en sväng och modellen tappade alla fart. Hade turen att nosen pekade uppåt, tur i det läget att den var baktung. Full gas gjorde att jag kunde gasa mig ur situationen först stod modellen still i luften innan farten började byggas på och momentet gjorde att kroppen snurrade runt motorn. Snacka om sjuk rollhastighet. En riktigt snygg manöver om det hade varit meningen men jag kommer nog inte försöka mig på den igen. I alla fall, när farten byggdes upp kom stabiliteten och jag kunde plana ut och flyga vidare.

    Ska förska filma nästa gång också och försöka hoppa över hacket som blev precis vid starten. Fler filmer kommer alltså

  8. #8

    Standard

    Den går ju som in i he...

    Grattis.

    Jag ser gärna lite fler filmer när de är klara.

    MVH
    Jonas

  9. #9

    Standard

    Var köper man denna modell?
    Duger orginalsetupen något till eller bör man uppgradera direkt?

    MVH
    Peter Z

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Z Visa inlägg
    Var köper man denna modell?
    Duger orginalsetupen något till eller bör man uppgradera direkt?

    MVH
    Peter Z
    HAB fick in 6st i fredags, bör nog vara någon kvar måndag förmiddag ;-)

    Draken flyger riktigt fint och är den snabbaste av alla 64mm modellerna. motorsetupen ger 560gram dragkraft och flygplanet väger i regionen 450gram (minns inte exakt) så den går rakt upp med besked. Min "How High" registrerade över 400meter efter en stigning rakt upp så nog räcker originalsetupen även om den inte är i världsklass.

    Bygg den utan landställ och utan misiler/fälltankar så flyger den riktigt fint.

  11. #11

    Standard

    Fler filmer dröjer lite nu. Satte planet i marken denna veckan. Kom i låg fart med hög alfa, gav full gas och planet tvärvände, jag pratar inte om en stall här och min j35 var baktung men jag tror fläkten lossnade vilket gjorde att 186g flyttades fram en bra bit. Vingarna klarade sig men nosen och motorinfäsningen och delarna kring den rök. Behöver alltså en ny kropp. . . igen. Kanske dags att köra lite i simulatorn, det var ett tag sedan nu.

    Orginalsetuppen är bland de bättre som man får på en ARF EDF enligt mig. Om batteri följer med så är det det enda jag tycker man ska byta ut till ett som levererar mer C. Hoppa som sagt över ställ och bomber så får du en riktigt trevlig modell.

  12. #12

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Synd att den gick i backen, men här kan du läsa lite om andra J 35r

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...36-J-35-Draken

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  13. #13
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jag skulle vilja ha 35an i frigge typ 1,5 m lång, ingen som kan fräsa till ett 20-tal?
    Min lilldrake flyger dock hur snällt som helst.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha 35an i frigge typ 1,5 m lång, ingen som kan fräsa till ett 20-tal?
    Min lilldrake flyger dock hur snällt som helst.

    Hils
    Magnus
    Självklart går det att lösa på HAB. Har du en 3D modell så fräser Tomas.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    HAB fick in 6st i fredags, bör nog vara någon kvar måndag förmiddag ;-)

    Draken flyger riktigt fint och är den snabbaste av alla 64mm modellerna. motorsetupen ger 560gram dragkraft och flygplanet väger i regionen 450gram (minns inte exakt) så den går rakt upp med besked. Min "How High" registrerade över 400meter efter en stigning rakt upp så nog räcker originalsetupen även om den inte är i världsklass.

    Bygg den utan landställ och utan misiler/fälltankar så flyger den riktigt fint.

    Hmm. Jag hittar dem inte på HAB´s sida. Letar jag dåligt?

    MVH
    Peter Z

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Z Visa inlägg
    Hmm. Jag hittar dem inte på HAB´s sida. Letar jag dåligt?

    MVH
    Peter Z
    ring eller maila(amir@hab.se), jag såg dem där live så att säga.

  17. #17
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Nu har jag äntligen köpt J35:an. Klantig som jag var, så kollade jag innan jungfruflygningen inte om fläkten gick runt utan att ta i kanten. Tyckte de lät lite illa, så när jag varvade upp, millisekunden innan jag kastad iväg den, gick själva fläkten i tusen bitar. Kollade efteråt, och fläkten hade tagit i trumman, som väl var lite ihoptryckt när dom monterade motorn i fabriken. Jaja, sånt som händer.

    Så jag måste beställa nytt. Mejlade RC-flight, annars får man väl beställa från något annat ställe. Så här ser originalet ut, men det finns kanske annat. Ni som flyger lite, finns det något alternativ till detta original?

    http://www.e-domodel.com/views/?64mm...unit-2528.html

    Det är alltså denna lilla härliga rackare som jag köpt (och målat).

    http://www.e-domodel.com/views/?Saab...AKEN-2503.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	50162
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  18. #18

    Standard

    Min original fläkt i mitt edf katana tappade alla blad under flygning. Böt till en dr.mad thrust som jag är väldigt nöjd med.

  19. #19

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    RC-Flight har en 64 mm men om den är lika bra som originalet när det gäller dragkraft återstår att se , originalet är bra drag i.
    Har haft ett par 35r och haft tur med fläkten dom har aldrig gått sönder. Den ena sitter numera i en Parkjets.com Drake (Depron) med säkert något hundratal flygningar och går lika bra än...
    Parkjets 35:a kan jag rekommendera flyger kanon, Mogge o jag kör combat så det ryker med dom..)

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Nu har jag äntligen köpt J35:an. Klantig som jag var, så kollade jag innan jungfruflygningen inte om fläkten gick runt utan att ta i kanten. Tyckte de lät lite illa, så när jag varvade upp, millisekunden innan jag kastad iväg den, gick själva fläkten i tusen bitar. Kollade efteråt, och fläkten hade tagit i trumman, som väl var lite ihoptryckt när dom monterade motorn i fabriken. Jaja, sånt som händer.

    Så jag måste beställa nytt. Mejlade RC-flight, annars får man väl beställa från något annat ställe. Så här ser originalet ut, men det finns kanske annat. Ni som flyger lite, finns det något alternativ till detta original?

    http://www.e-domodel.com/views/?64mm...unit-2528.html

    Det är alltså denna lilla härliga rackare som jag köpt (och målat).

    http://www.e-domodel.com/views/?Saab...AKEN-2503.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J35.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	50162

    Tänk på vikten. Jag har hitintills alltid valt bort tunga aluminiumfläktar. Förstår helt enkelt inte poängen med ett hus i alu. Jag tror på de mångbladiga i plast. 64mm med 7blad är nog vettig. Motorval är upp till dig.
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Balansera EDF fläkt med hjälp av mobilen
    Av Bonanza i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 20:57
  2. VASAmodel 120mm 14bladig fläkt
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 16:12
  3. Fläkt flyg sökes
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 21:06
  4. per flyger sin öronbedövande fläkt
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 12:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •