Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nybörjare, skalaflyg mm.

  1. #1

    Standard Nybörjare, skalaflyg mm.

    Hej.
    Jag har alltid varit fashinerad av rc flyg men aödrig riktigt kommit till skott att börja.
    Nu har jag dock bestämmt mig för att köpa nått nybörjarplan och öva med i sommar.
    Mitt mål är att flyga skala när jag blivit varm i kläderna. Låter kanske konstigt men jag är mest intresserad av att flyga "commercial airlines" typ airbus a380, a320 och liknande.
    Min fråga är, hur svårflugna är såna plan generellt sett? Är det nått man kommer behärska de närmaste åren?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Som första plan föreslår jag en ren trainer. Det finns såna som ser ut som cessna 182 t.ex. Har du tillgång till dator så skaffa en simulator, t.ex. RealFlight, www.phoenix-sim.com/, Arerofly, etc. Övar du i simulatorn så sparar du många sköna pengar i uteblivna krasher. Som andra plan rekommenderar jag ett lågvingat plan. Först som tredje plan tycker jag du ska skaffa din airbus. Om du är försiktig och övar mycket i simulatorn fungerar det som andra plan. Här finns en ganska billig kinesisk A380.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Som första plan föreslår jag en ren trainer. Det finns såna som ser ut som cessna 182 t.ex. Har du tillgång till dator så skaffa en simulator, t.ex. RealFlight, www.phoenix-sim.com/, Arerofly, etc. Övar du i simulatorn så sparar du många sköna pengar i uteblivna krasher. Som andra plan rekommenderar jag ett lågvingat plan. Först som tredje plan tycker jag du ska skaffa din airbus. Om du är försiktig och övar mycket i simulatorn fungerar det som andra plan. Här finns en ganska billig kinesisk A380.
    Tja!
    Tack för ditt svar!
    Joo. jag funderade på nått cessna liknande till att börja med och köpa mig en simulator också.
    Har flygitt heli en gång ti tiden så jag är inte helt grön på flyg men de är inte mkt jag kommer ihåg heller
    Airbussen i länken.. Vad rekommenderar du för radio till en sådan?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Turnigy 9x är mycket radio för pengarna. Du måste dock byta batterihållaren till ett lött batteripaket.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-05-05 klockan 21:29.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det först du ska göra om du är intresserad av modellflyg är att gå med i en klubb så att du kan få hjälp att komma igång.
    Att flyga "passagerarkärror" i el-konfiguration är inte svårare än något annat i modellflygväg men att så få färdigbyggda modeller av dessa finns på marknaden kommer sig av att de helt enkelt inte är så roliga att flyga...man kan likna den med en buss! De flesta av oss modellflygare vill nog flyga något mer sportbetonat och manövrerbart...Aeobatic flygplan och jaktplan är populära.

    Många klubbar har skolflyg där man kan pröva på hur det är att spaka ett radiostyrt flygplan.
    Lämpliga nybörjarkärror för metanoldrift finns det många av. Ett exempel är Kyosho "Calmato" avsedd för 6,5cc glösstiftmotor och 4kanals radio.
    Bor du i stockholmstraketn är du välkommen ut till oss i väsby Modellflygare. Hos oss kan do mot en smärre avgift få spaka någon av de tre skolflygplan som klubben har.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC03958.JPG 
Visningar:	107 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	20909   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Uppifrån, bakifrån 2.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	20910   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Cherrokee.framifrån.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	20911   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	20912  

Liknande ämnen

  1. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  3. 1 Maj flyg med Harmoni o Skalaflyg
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 23:43
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •