Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad ska man börja med?

  1. #1

    Standard Vad ska man börja med?

    Tittade på talang 2011 och blev heltänd. Är total nybörjare så jag behöver tips om det mesta. Jag skulle vilja kunna flyga hemma på gräsmattan (ca 30*30meter) vindstilla dagar. Vill inte gärna lägga mer än 2000 kr på mitt första plan. Vad kan ni rekommendera och var är det bra att handla?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har du sökt på nybörjare ? Du kommer få en massa svar då...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    30 * 30 meter är väldigt lite för ett plan som klarar av att flyga utomhus. Jag tror du ska börja att flyga på ett större fält. För erfarna som Claes Meijer och Joakim Bohlin är det ingen match men för en nyböjare är det nära omöjligt.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kom på en kärra som funkar på den ytan och för en total nybörjare..
    Nån av kärrorna i Kyoshos Minium-serie, Cessnan el Citabrian t.ex.
    http://www.kyoshobutiken.com/kyosho-...html?cPath=234
    http://www.kyosho.se/modell_detaljer...m&BildLopNr=01
    Kräver dock vindstilla.. En annan nackdel är radion som du inte kan använda till nåt annat än dessa kärror heller.
    Men de är ändå kul att flyga!

    Börja med att köpa en flygsimulator till datorn, det sparar in många krascher och slantar.
    Finns en billig, enklare variant på t.ex Teknikmagasinet, där man iaf får lite spakkänsla, trots den dåliga grafiken, jämfört med andra, dyrare simulatorer.
    http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=p...l&artnr=510164
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    30x30m är visserligen litet, men beroende på vad man tänker för plan och under vilka omständigheter man tänker sig att man vill kunna flyga så kan det ju mycket väl funka med nån liten foamy som inte är allt för snabb. Det kommer ju inte att gå att flyga när det blåser, men som det står i originalinlägget så handlar det ju om vindstilla dagar. Parkzone Ultra Micro J-3 Cub skulle ju kunna funka tex. Det är väl iofs lättare att lära sig flyga med ett något större plan, men med de premisser som angives ovan så... En dylik "slår" ju sig inte så farligt vid en eventuell krasch heller, om man bara drar av gasen.

  6. #6

    Standard

    En bra modell att börja med är denna sort:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7256209-origpic-0f8414.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	20881

    Jag har ett kanonexempel på en som inte kunde flyga men testade denna modell och det funkade klockrent för honom. Mitt råd är att bygga modellen och sen bara kasta lite försiktigt och mycket lite neråt och se att den går rakt, UTAN att röra radion. Då vet man att flygplanet flyger och sen är resten upp till dig...

    Finns i olika storlekar men jag skulle råda om lite större, den på bilden är ca 1.30 i spännvidd och har skevroder, priset för RTF är 1995:-. (Hör av dig om du är intresserad!)

    Ska man flyga hemma i trödgården på de volymer du nämner så kan man väl kika på en liten helikopter, enkel eller dubbelrotor, båda finns.

    Det är en sak vad som "går" att göra och en annan vad man "bör"... Att Claes och grabbarna håller koll på modellen är en sak, men de har rutin. Om du ska flyga första gången så se till att du har utrymmet! Träd och annat "rör sig" väldigt fort när man inte är van och jag vet rutinerade flygare som testat inomhusflyg första gången och konstaterat att det är "tätt" mellan väggarna...

    Även om det går att köpa små rätt enkla modeller så vet jag inte om det är bästa vägen i alla lägen, det blir ett litet spel med odds och risker... Men även de små Minium och andra småmodeller kan man lära sig med, vi har en i klubben som jag tror lärde sig flyga inne med en lågvingad Minium och sen gick på utomhus med en Arttech Cessna och det gick bra även om jag inte tror han har kvar Cessnan idag...

    Hoppas det av något, finns någon klubbi närheten så sök upp dom, de har ofta möjlighet att låta dig testa på en klubbmodell och om inte annat så hittar du ännu fler åsikter där... ))

    Hälsar,
    Anders Ö

Liknande ämnen

  1. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  2. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  3. Hej Vart ska man börja.
    Av wohlfie i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:22
  4. Börja om på nytt
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:36
  5. Börja med bränsleflyg.
    Av lixxer i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •