Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: r bensinare knsliga fr tankhjd?

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    180
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard r bensinare knsliga fr tankhjd?

Hej! Sitter med en Roto 25 i en Graupner superstar som inte vill som jag vill. Den frsta frgan: r bensinmotorer mer eller mindre knsliga fr tankhjden n metanolare? Jag anser att dom ska vara "oknsliga" tack vare sin pumpfrgasare.

Jag har 2 problem med min motor
    1. Jag fr den inte att g rent p hela registret. Den bluddrar och frser p lg och mellanregistret men gr hyffsat p fullt skaft, lite orkesls kanske.

2. Den tjyvstannar fr mig i vertikalerna (uppt) och bluddrar (fyrtaktar) inverterat.

Nlar jag in den p hgfarten tappar jag ork. Nlar jag in den p lgfarten svarar den inte p gaspdrag.
    Motorn sitter 90 grader t hger ( i frdriktning) och r skodd med en 18x10 Xoar tr.

Jag har funderat p att riva isr frgasaren men vet inte om det r dr felet r. Jag har letat p ntet efter en "grundinstllning" p nlarna, men hittar inget. Jag har brjat p 2 varv p bda.

Tanken sitter ca 15 cm bakom frgasaren. alla slangar r nya, strappade p alla rr och trycktestad.

Ge mig frslag p vad jag kan gra. Jag har tappat trden lixom.

Tack
    Anders

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    151
    Jobb
    Maskinfrare
    Klubb
    Gllivare RC

Standard

Kolla frst silen i frgasaren, det brukar ofta vara skrp dr. Nu efter vintern hade jag liknande problem i en modell och det berodde p att tankens gummipropp hade smulat snder och skrpet var i silen.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    180
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard

Ok. var sitter silen? Botten eller toppen locket? Jag hoppas det inte r "massor" med packningar att byta, fr det har jag inga. Kan detta, skit i silen, ge effekten av att den r knnslig p nlarna? Justerar jag en bredd p mejseln ger det dramatisk skillnad. Typ.

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    151
    Jobb
    Maskinfrare
    Klubb
    Gllivare RC

Standard

Den finns under locket som sitter med en skruv i mitten. Packningen r av gummi s det r inga problem.
    Hr syns skrpet jag hade i min sil.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00010.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	20888  
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Jag tror du kr med fr stor snurra!
    Min MVVS 25cc gldare gick bst med en18x6 Mentz nr jag hade en sn i en CAP 232 fr ngra r sedan...18x10 r nog fr stor belastning fr en 25cc motor!

En bensinmotor med pumpfrgasare ska inte ha ngra problem med att suga soppa ven om tanken sitter lgt eller hgt.

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jaka kan visserligen ha en pong men jag har flugit med 20x8 p Roto 25 och det funkade det med...
    Tror inte det r anledningen till trasslet...
    P din beskrivning vad som hnder i uppfrsbackar o utfr s lter det som den inte r "tt".
    Om du kan se det,stll den med motorn uppt och titta i slangen,rinner det tillbaka i tanken s r det nt som r galet.
    De ska inte ndra sig nmnvrt nr man flyger i olika riktningar,r liksom iden med pump..
    Mste frga,du har inte tagit loss frgasaren och vridit p den fr att det ska passa bttre?
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    180
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard

Tack fr svaren! Jag tog bort locket med en skruv och rengjorde silen. Sen gick den igen! Det r inte helt omjligt att den lcker i slangar och snt, men nu har den inte hyss fr sig nr man flyger i alla fall. Jag har frvisso haft frgasaren borta frn motorn frut, men inte haft anledning att "vnda" p den. Gr man det s slutar den att funka, fr vacumhlet som styr membranet fr inget vaccum d. Fr det finns inga hl i packningar och snt som stmmer verens. Nja, problemet lst, 3 omgngar nybrjarIMAC flugna p Barkarby i gr och jag r njd. Tack fr hjlpen.

Liknande mnen

1. Ny bensinare
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-09-12, 01:23
  2. Slammis o Per "sjunger" i bilen... *ej fr knsliga ron*
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-02-24, 22:05
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nt som vet vad det hr r fr bensinare?
    Av ChristerL i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-06-27, 14:18
  5. Stefan flyger Wesse (knsliga tittare varnas)...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-06-18, 13:13

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •