Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Airbus A340 i rote.....? eller vad var det ?

  1. #1
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Airbus A340 i rote.....? eller vad var det ?

    Var uppe i sommarstugan över påsken. Stugan ligger efter Hälsingekusten och man har bra koll på trafikflyget norr-söder (när det är klart väder vill säga !). På påskafton så såg jag någonting som jag aldrig sett.....
    Hörde ljudet från jetflyg, dock så lät det lite "fylligare" än vanligt, varför jag kollade upp. Vädret var mycket klart och lite paff blev man när jag såg 2 st relativt stora trafik kärror flyga i rote söderut. Fram med lilla kikaren, och vad jag såg med den var att det var 2 st civila 4 motoriga maskiner (Airbus A340 ?)..
    Varför denna rote flygning ?
    Kan någon fylla på med lite "smaskiga" uppgifter ?
    Noteras bör att det var relativt tidigt på Påskafton och ingen snaps hade intagits ! (bara en öl kanske ....)
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du ser dem nästa gång går du in på http://www.flightradar24.com/ för att se vilka plan det är frågan om. Du kan få historiska data lite mindre än en månad tillbaka
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det är så många i luften samtidigt så det är inte så ovanligt att man upplever en roteflygning, men dom hade garanterat en höjdskillnad på minst 300 meter. På flightradar24 kan du lätt hitta fenomenet.
    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kollade på historiken på flightradar24 och visst flög det 2 Lufthansa-jumbo över dig. Det var en Airbus 380 (Tokyo-Frankfurt) och en Boeing 747 (Osaka-Frankfurt).
    Jag gjorde ett urklipp som visar att dom flög på 38000 resp 40000 fot med exakt samma hastighet 486 knop.
    Bilden är starkt uppförstorad, avståndet mellan dom i sidled var nog mindre än 200m.
    Utrett och klart


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LH.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	9,7 KB 
Id:	28144

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Mycket troligt att Du såg två kärror som startat från Tokyo eller någon annan japansk flygplats. Har flugit den där sträckan många gånger. Många flygbolag startar nästan samtidigt därifrån och förr fans det bara tre luftleder genom Sibirien och Ryssland och ofta används samma pga vind. Det blir alltså trångt. Vet inte nu men den nordligaste gick alldeles över Arkangelsk och sedan ner mot Stockholm och vidare mot London, Paris mfl.
    Jag bor i Halmstad och klara dagar mellan 13 och 14 ser jag många stora kärror komma på väg söderut. Då har dom flugit 11 timmar från Tokyo och har 2 timmar kvar till kontinenten. Kommer i håg en gång över Sibirien när en BA 747 kom bakifrån och flög förbi. 747 flyger fortare än A340. Vi såg den närma sej på vår antikollisionsutrustning. Från andra hållet kom en A340 i strimmor och det var nästan att jag fick årets bild med en mötande och Ba just framför oss. Höjdseparationen kan vara ned till 300 m vilket gör en Jumbo väldigt stor. MVH Uno

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej igen!
    Hittade en bild när vi flög förbi en A340 från Air France över Sibirien. Vi är 300 m under. MVH Uno



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	28145

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Härlig bild Uno! Enda gången jag har sett roteflyg med trafikflygplan var Linjeflyg med deras F28: or ,tror det var i samband med vattenfestivalen..En höjdare o se när de startade,vill minnas parvis från Arlanda..Synd att videokameran knappt var uppfunnen då..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är ju iofs ingen rote, men...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	concorde_formation.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	16,3 KB 
Id:	28149
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Studera trafikflyget har underhållit mej många gånger på mitt föräldrahem i Munkfors, Värmlands län. Tydligen går en öst-västlig led över där. Förr kunde jag ofta i radion höra besättningen anropa någon flygplats när man gjorde positionsbestämningar mot en flygfyr som fanns på ett gammalt krigsflygfält i Brattfors söder om Filipstad. Flygradiosändarna slog igenom i min radio! Det tyckte man var spännande då. Men några roteflygningar ser jag aldrig...

    mvh
    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  10. #10
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    Ja man får tacka detta eminenta forum och dess läsare, nu har i alla fal jag lärt mig någe nytt...
    Tänka sig att Tokyo flyget går över Hälsingland.....hmmmm

    ;-)
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  11. #11

    Standard

    Jag fotade två flyg som flög nära varann när vi flög på vårt RC-flygfält för nåt år sen.
    Med tanke på vingspann och avstånd mellan flygen så va de nära varann, men säkert på
    väldigt olika höjd, inga vet man. Har dock ingen aning hur jag ska lyckas hitta den bilden (fotogalning då).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag fotade två flyg som flög nära varann när vi flög på vårt RC-flygfält för nåt år sen.
    Med tanke på vingspann och avstånd mellan flygen så va de nära varann, men säkert på
    väldigt olika höjd, inga vet man. Har dock ingen aning hur jag ska lyckas hitta den bilden (fotogalning då).
    Hittade bilden... inte såå imponerande, men de flög över himlen så där så länge jag såg dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Rote ME 163
    Av Cometen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 21:07
  2. Airbus 380 depronare
    Av hocky i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 21:43
  3. Airbus 380
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 13:52
  4. Ny Airbus 380 i luften!!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 22:39
  5. Flyga rote med RCflygplan
    Av T5 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •