Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Rökproblem..

  1. #1
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Question Rökproblem..

    Igår testade jag rök för första gången i min kärra !! Resultatet var väl sådär..
    Setup är följande:
    Sbach
    DA 50
    500ml bränsletank
    Powerbox rökpump, 350ml röktank.
    Futaba 10C sändare..
    Jag har en slang som går från tanken till pumpen vidare till canistern.
    En separat slang att fylla tanken med en plugg i änden.
    En avluftningsslang som mynnar ut under modellen. dvs precis lika dant som en vanlig tankinstallation.

    Mellan pumpen och canistern är slangen ca 2cm lång.

    Problemet:
    .. när jag slår på pumpen under flygningen så blir det rök direkt - skitsnyggt
    MEN när jag slår av pumpen så fortsätter röken som en smal strimma tills tanken är tom...
    Pumpen är programmerad på en slavkanal till trotteln med en kurva så jag får lite rök på tomgång och sen ökande.. Från +23% till -3% ( pumpen startar på 23% dvs så långsamt som jag kan få den att gå)
    Går det att få pumpen att gå ännu långsammare (fler %steg) = längre tid med rök och distinktare avstänging ?? ( inga rester i canistern)

    E ni me på mitt problem ?
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En strömswitch som slår av pumpen helt när du inte vill ha den att gå kanske kunde lösa ditt problem. typ denna http://hobbyking.com/hobbyking/store...idProduct=8833

    När du aktiverar switchen så går pumpen enligt din throttlekurva och när du slår av den bryts strömmen och pumpen slutar gå.
    Kan kanske funka?
    /Martin

  3. #3
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Glömde att skriva att pumpen slås av och på via en switch på sändaren och styrs av en kurva !

    Men tack endå !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  4. #4

    Standard

    Jag har en sån switch hemma om du vill testa...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag har en sån switch hemma om du vill testa...
    Jag har två.. om du vill köpa en
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    När du löst problemet med att den stängs av helt så har du en liten grej till att göra, sänk flödet genom pumpen så du inte har lika mycket "rester" kvar i dämparen när du slår på. Du kanske kan minska mängden och ändå ha en hel del rök. Antingen genom att sänka rökpumpen via kurvan eller som en klubbkompis gör genom att sätta små plasttvingar (som man har till luftpump i akvarier etc) på slangen.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  7. #7
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    HS.

    Det där var lattjo. Jag har själv en powerbox smokepump i min Yak som faktiskt ska provflygas idag. Jag har också lagt pumpen på en trottelkurva, men den startar inte förrän vid 40% och sedan ökar den upp till 100 vid full trottel. Styrs naturligtvis via en av och påbrytare.

    Jag kommer att prova med lite rök idag och då får jag se om den också tömmer tanken. Återkommer med resultat.
    Senast redigerat av Lelle den 2011-05-09 klockan 08:08.
    /Lelle

  8. #8

    Standard

    Rök...är det inte det man får när ESC'n brinner upp

    Its better to burn out than fade away som Kurgan sa...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Glömde att skriva att pumpen slås av och på via en switch på sändaren och styrs av en kurva !

    Men tack endå !!


    Men om den fortsätter att ge rök även efter du slagit av pumpen så måste de vara någon form undertryck som drar genom rökvätskan genom pumpen även när den är avslagen? isåfall kanske man kan använda någon form av backventil för att förhindra detta?

  10. #10
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Ja eller kanske en elektrisk bränsleventil som JETflygarna använder ?? vad tror ni om det ?

    Kan vara så att jag får in luft från propellern i avluftningen och på så sätt trycksätter det... ska sätta slangen så den inte påverkas av det och testa igen !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Hej
    Tyckte den mesta rökvätskan blev kvar i depån med en stor fläck som resultat

    Kolla på IMAC forumet under fliken Utrustning och posten Rök.
    Kanske något som gör att det fungerar bättre!

    Mvh
    Pär Axelsson

  12. #12
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Ja det va första testet, typ 2 sekunder med pumpen !! för att se om det överhuvudtaget blev någon rök !!.l
    och det blev det...
    Sen ville det ju inte sluta ryka !!! tyvärr...

    Nu vet jag bättre och ska inte fläcka ner depån fler gånger
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  13. #13
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej HS.
    Idag hade jag premiär av både flygplan och rökpump, och allt fungerade som det skulle. Inga probelm med att stänga av och på powerboxpumpen och resterande olja stannade kvar.
    Jag har funderat lite över ditt problem och vad jag egentligen kan komma fram till, utan att veta, är att du har något läck i pumphuset eftersom oljan fortsätter att rinna ut efter att du stängt av den.
    Om du kör motorn på backen, och du kan se slangen till kanistern och stänger av pumpen, då bör du se om oljan fortsätter att rinna. Gör den det så har du troligen ett pumphus som läcker.
    Jag tror inte riktigt på att du skulle få ett så högt övertryck i röktanken från propellern genom avluftningsslangen att oljan skulle rinna ut pga det.

    Hoppas att du hittar felet.
    /Lelle

  14. #14
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Grattis till premiären !!
    Det vore ju retfullt om du hade rätt, eftersom pumpen är flång ny...
    Hur har du din avluftning ?? om jag ber snällt om en bild, skickar du en bild då ??
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  15. #15
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle gärna skicka en bild till dej, men röktanken sitter helt inbyggd så jag kommer inte åt att ta någon bild, men så här är det gjort.

    1. Sugslangen till pumpen går från botten av röktanken med en klunkvikt i änden av slangen.
    2. Påfyllningsslang är monterad i överkant av röktank och avslutad dikt under.
    3. Avluftningslang är monterad på samma sätt som 2, och avslutar under kroppen.
    Senast redigerat av Lelle den 2011-05-10 klockan 07:30.
    /Lelle

  16. #16
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Jag tänkte mer på avluftningen på utsidan av kärran
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  17. #17
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ok. Jag kan ta en bild på torsdag eftersom jag har yaken i en annan lokal utanför hemmet.
    /Lelle

  18. #18
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Jag har hittat felet... SKIT BAKOM SPAKARNA !!

    Jag lyckades att få pumpen att gå MYCKET långsammare, Klapp på axeln !!! via en om/nyprogrammering av pumpen, Klapp på huvudet !!!
    MEN nästa gång jag satte på mottagaren så gick pumpen in i program mode och sabbade alltihop...och nu låter den som en trimmad damsugare.. IGEN!!!
    och nu är jag inte smart nog att få tillbaka den till utgångsläge..dvs skit bakom spakarna..

    Okej jag vet inte hur jag lyckades första gången, då hade jag ju givetvis gjort så igen !!

    Jag gör såhär:
    Futaba 10C Radio
    Programerat en linjär kurva från -100% till +100%
    Mixat Master kanelen 3(thro) tillsammans med slave kanalen 8(aux2)
    Link ON
    Switch F
    Posi Down

    1- På med ström till sändaren, pumpen och mottagaren - Den blinkar inte
    2- Ställer switch F i läge ON
    3- Kopplar in signalkabel i pumpen
    4- Den låter bii buu bupp och lyser grönt... inte bu bu bu bu bu bu som det står i manualen..

    Hur får man det att bli reset ?? Så att man kan börja om från början !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  19. #19
    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Problemet är löst till 100%

    Hur jag löste problemet ?? Jag sov på saken !!!
    Gick upp tidigt och på fick det rätt på första försöket !! Skamm den som ger sig !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  20. #20
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Skönt att det löste sig, det blir så mycket roligare om grejorna funkar.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •