Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur högt flyger ett komersiellt passagerar plan?

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Question Hur högt flyger ett komersiellt passagerar plan?

    Som rubriken lyder, hur högt upp flyger dom?

    Alla har ju hört om 10.000meters klubben men är det sant?
    Disskutionen har mer an en gång kommit upp att 10.000fot skulle vara sant.

    Så vilket stämmer?

    ps. kanske postat i fel del av forumet och ber isf om ursäkt.

    // Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vanliga flyghöjder för komersiella jetflygplan är 10.000-12.000 m.

    Undrar om det finns någon 18.000 m klubb för de lyckliga som fick chansen att åka Concorde ...
    Senast redigerat av Michael den 2011-05-09 klockan 21:58.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det skulle säkert varit häftigt - planet var (är) allt annat än generöst i utrymme ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Ödeshög MFK och numera även Tranås MFK

    Standard

    10.000fot är ju inte mer än drygt 3000m så...
    10.000m ska det vara!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tackar för svaret! Då är man alltså högt upp när man sitter i ett "vanligt" flygplan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För den som vill veta så anledningen till att man ligger på 10-12.000 meter är för att ju kallare det är ju effektivare blir en jetmotor.

    Och eftersom tempen sjunker ju högre man flyger så vill man flyga högt.

    MEN ju högre man flyger ju tunnare blir luften å ju tunnare luften blir ju fortare måste man flyga för att hålla sig på samma höjd å ju fortare man ska flyga ju mer måste man gasa. Vid 10-12 tusen meters höjd är tempen ca -50 grader, högre upp blir det inte kallare men luften blir tunnare så ca 10 tusen är en lagom balans
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Den infon tackar vi för!
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här flyger de lite högre, dock ej särskilt kommersiellt flygplan..

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    För den som vill veta så anledningen till att man ligger på 10-12.000 meter är för att ju kallare det är ju effektivare blir en jetmotor.

    Och eftersom tempen sjunker ju högre man flyger så vill man flyga högt.

    MEN ju högre man flyger ju tunnare blir luften å ju tunnare luften blir ju fortare måste man flyga för att hålla sig på samma höjd å ju fortare man ska flyga ju mer måste man gasa. Vid 10-12 tusen meters höjd är tempen ca -50 grader, högre upp blir det inte kallare men luften blir tunnare så ca 10 tusen är en lagom balans
    Det där är ju inte hela sanningen, jetströmmar med medvindar på ett par hundra km/h är ju inte helt fel för soppaförbrukningen...
    Och för att kunna dra nytta av dessa behöver man flyga på 7000 till 12000 meters höjd.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetstr%C3%B6m
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När jag flög från Kina till Köpenhamn var vi uppe på 13000 m höjd (Airbus A380). När jag flög från Stockholm till Gävle med propellerplan på 1980-talet var vi uppe på 6000 meters höjd.
    Så långdistans flyger ofta högre än kortdistans.
    Jet flyger ofta högre än propellerplan.
    Max flyghöjd heter "Service Ceiling" på engelska.
    Max flyghöjd på Airbus A380 är 13,115 meter.
    Max flyghöjd på Dornier 328 är 9455 meter.
    m.v.h. /Fredrik
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Kika in på www.flightradar24.com och klicka på flygen och se höjden. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack för länken!
    Det där var coolt, tänk vad tekniken gått framåt senaste tiden...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Flyghöjden planeras efter en mängd olika parametrar, tex trafikintensitet, vindar, väder o under flygningens initialskede planets vikt - det kostar mkt bränsle att jaga upp ett fullviktat (last plus bränsle) plan på höjd. Därför stiger man ofta i etapper efter hand som man bränner bränsle (o därmed blir lättare). jetvindarna har också stor betydelse - man vill gärna snabbt komma upp på höjd när man styr från tex USA mot Europa - eller generellt sett när man flyger österut. Långdistansrutter ligger oftast på 30.000 fot eller högre.

    höjden 10.000 fot, dvs 3.300 meter är en gräns som är viktig för plan utan tryckkabin. upp till den höjden kan man klara sig utan syrgas - över 10.000 ft ska man ha tillgång till syrgas om man ska flyga en stund på den höjden.

Liknande ämnen

  1. Flyger riktigt högt utanför Göteborg :)
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 19:50
  2. Högt kv o liten proppeller, eller lågt kv o stor proppeller?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 11:42
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 08:46
  4. Per flyger stefan flyger o lennart.......
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 16:25
  5. stefan flyger Magic wesse flyger torsten..obs ny manöver....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •