Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Fotograf intresserad av Fly-RC

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    hastighet * hastighet * vikt = anslagsenergi ==>
    hastighet = roten ur (anslagsenergi/vikt)

    150j/1,5kg = 100 m2/s2; roten ur 100 = 10 m/s = 36 km/h
    150j/1kg = 150 m2/s2; roten ur 150 = 12 m/s = 44 km/h
    150j/0,5 kg = 300 m2/s2; roten ur 300 = 17 m/s = 62 km/h

    och så vidare

    1000j/2kg = 500 m2/s2; roten ur 500 = 22 m/s = 80 km/h
    m.v.h,. //Fredrik
    fredrik

  2. #22

    Standard

    Räkna alltid med SI-grundenheter så blir det rätt, d.v.s. kg och m/s.

    Rörelseenergin blir då "Energin = massa x hastighet x hastighet / 2".

    Hastigheten vid given vikt och energi blir "Hastighet = roten ur (2 x energi / vikt).

    /Jonas

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SilverB Visa inlägg
    Räkna alltid med SI-grundenheter så blir det rätt, d.v.s. kg och m/s.

    Rörelseenergin blir då "Energin = massa x hastighet x hastighet / 2".

    Hastigheten vid given vikt och energi blir "Hastighet = roten ur (2 x energi / vikt).

    /Jonas
    Hoppla, lite för länge sen jag läste fysik. Mina hastigheter ska alltså multipliceras med roten ut 2 för att bli rätt. Och i bägge fallen ska ordet vikt bytas mot massa för att komma ifrån tvetydighet.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #24
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard

    En annan sak man inte får glömma bort om man tänker börja flygfotografera kommersiellt, det är att ansöka om tillstånd från Transportsyrelsen för att få flyga och bedriva verksamhet med obemannade flygfarkoster (UAS). Jag höll på med detta mellan 2005-2010 och flög en bensinhelikopter på 14 kg. Det fungerade bra och man kan jämföra det med ett kommersiellt flygcert (CPL) i Mp3-format.
    Det är inte bara en själv som pilot som ska godkännas utan även ens flygutrustning med dess säkerhetssystem etc. Det är mycket administrativt men samtidigt ett måste om man ska bedriva detta över hobbynivå. Sen finns det också olika klasser på UAS:er beroende på vikt och om maskinen i fråga flygs via vanlig radiostyrning, sköter sig själv (autonomt) etc. Jag rekomenderar att du tar kontakt med Transportstyrelsen och frågar hur reglementet ser ut idag. Jag är själv inte kvar i UAS-brancshen men jag önskar dig all lycka med projektet!

    / Simon

Liknande ämnen

  1. Vad tipsa en fotograf?
    Av Ålänning i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 10:19
  2. Någon som är intresserad av FPV träff i stockholm?
    Av kamelkungen i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:53
  3. Vem är intresserad av SMFF
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •