Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hjälp med motor och propellerval

  1. #1

    Standard Hjälp med motor och propellerval

    Hej
    Tänkte bygga om mitt Robbe Arcus Sport plan för att montera en GOPRO hero kamera i fronten liknande detta projekt: http://www.rcgroups.com/forums/showt...1249759&page=6 (se bilder på rad #81)

    Planet är 2,5m i vingbredd och liknar Multiplex Culinaris i stort.
    Vikten landar på ca 2200-2500gr färdigt med kamera och ett 4s 2500 acc.

    Nu ska jag lägga 2 motorer enligt bilderna.
    Han rekomenderar 100W/motor samt 7x5 prop men jag tycker att det låter lite tunnt.
    Jag har inte utrustning för att balansera proppellern.

    Här är min tanke. Motorerna och får gärna gå på mycket höga varv då jag vill minska lågvarviga vibrationer som överförs till kameran.

    Kan man sätta dit 2 styck ducted fans typ http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11165
    under vingarna? Tycker att monteringen blir lättare också.


    Vill gärna flyga med 4s 2650 accar (Turnigy Nanotech 45-90C) då jag sitter på sådana.
    • Hur ska jag räkna för att veta att hur mycket dragkraft jag behöver?
    • Skulle jag få problem med den lösningen? Vad är nackdelarna?
    • Alternativa lösningar? (Gärna delar från hobbyking, länka om du har möjlighet)
    Tar emot alla tips jag kan få då jag är nybörjare på flyg (även om jag flugit orginalmodellen och en hel del sim tillräckligt för att flyga säkert)
    /Fredrik
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-05-12 klockan 23:01.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    En kinesisk DF-enhet måste balanseras. Den kommer att skaka så mycket att du blir besviken på bilderna om du inte balanserar. Jag tror det är bättre med fällbar propeller på en seglare, då kan du dessutom fälla propellern med bromsen i fartreglaget, när du slår av gasen, och segla runt helt utan vibrationer. Jag har en seglare i ungefär samma viktklass. Där tänker jag sätta in en TGY 35-42. Observera att jag har mätt min nos och vet att den motorn får plats.
    Min motor och dina accar skulle fungera alldeles ypperligt ihop. Jag vet dock inte alls om det får plats i ditt plan. Ett alternativ som kan fungera är en inrunner, eller inrunner med växel. Då blir det dock lite dyrare.
    m.v.h. //Fredrik
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret men jag tror inte att du hann titta på länken som visar den setup jag behöver. Tänkte alltså att vingmontera 1 motor på varje vinge för att sätta kameran i front.

    Se här http://www.rcgroups.com/forums/showt...1249759&page=6

    Bilder på rad #81

    Så fällbara props går bort..
    Att DF enheterna måste balanseras var nyttig info. Det tar jag med mig.
    Sen sätter du in en 600W motor ca vilket också är nyttig info. Jag gissar att jag vill ha ca 800-1000W baserat på det med tanke på att jag har en kamera som sabbar aerodynaiken rätt kraftigt och att jag vill kunna stiga brant.

    Med andra ord borde jag ha 2x450W samt propellrar till det. 7 tum är gränsen i storlek för att de inte ska ta i vid landning. Kanske två sånna här ?http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7076
    (Backorder är ju typiskt)

    Frågan är bara hur jag dimnensionerar förhållandet mellan 4s, motorns kv samt proppeller. Finns det några guidlines för hur man väljer motor och proppeller? Eller ska jag bara gå efter det som rekommenderas för motorn (7x7 i detta fallet) ?
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-05-13 klockan 17:03.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Generellt sett så väljer man större propp med lägre stigning för större statiskt drag och långsammare hastighet för en större propp behöver man motor med lägre Kv. Tvärt om väljer man en motor med högt Kv, liten propp med stor stigning om det ska gå fort.

    Enl. drivecalc får du ett statisk drag på strax under 900g med en 7x7 på 4s med Tgy 35-30 1400Kv. Pitchhastigheten hamnar då på 148km/h och strömförbrukningen på 33.6A. Om du inte tänker dig göra en räserkärra av ekipaget kanske du inte behöver så hög pitchhastighet och isf kan du gå ner i stigning för att få högre varvtal, högre statiskt drag och lägre strömförbrukning. 7x4 ger istället ett statiskt drag på dryga 1300g och strömförbrukning på 18.6A, med en pitchhastighet på 102km/h.
    Detta med reservation för att drivecalc kanske inte ger 100% korrekta siffror, men det bör väl ge en liten uppskattning att gå på iaf.
    Siffrorna är per motor, såklart.

    Varför inte köpa en propellerbalanserare åxå? Du har helt klart att vinna på det.

    Edit:
    Såg att just 35-30 1400Kv hade utgått, dock... Men de länkar ju till en ersättare.
    Senast redigerat av dumbo den 2011-05-13 klockan 18:53.

  5. #5

    Standard

    Edit: Se nästa inlägg
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-05-13 klockan 21:30.

  6. #6

    Standard

    Då går jag på dina kalkyler. Får känslan att jag siktat lite högt vad gäller kraft men å andra sidan är det backorder på alla mindre motorer.

    Förslag:
    Motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14093
    ESC: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14873
    Proppellerfäste: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14501
    Propeller: Något som ger ca 7X4 och 7x5. Vilka rekommenderar du? Borde jag köra counter rotating? Vinner jag något vibrationsmässigt på att köpa flerbladigt?
    Balancerare: Rekommendationer?

    Sen ska jag sluta fråga :-)

    Eller förresten : Drivecalc.. var hittar jag det? (Edit: Har hittat)

    /Fredrik
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-05-13 klockan 21:26.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    http://www.drivecalc.de/
    En googling på "drivecalc" gav denna adress som första resultat ;-)

    Jag har ingen erfarenhet av motroterande propellrar så det kan jag eg inte uttala mig om. Jag antar att du menar att den ena motorn snurrar åt ena hållet och den andra åt det andra? I teorin borde det väl, såklart, vara bättre med motroterande eftersom de då tar ut moment osv från varandra, men i praktiken tror jag inte att det spelar så himla stor roll. Det blir bara struligare att få tag på proppellrar.
    Fartreglaget har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara kört Turnigy Plush av de från Hobbyking och än så länge bara mindre storlekar, men de har funkat bra iaf.
    Om motorn levereras med en genomgående axel som på bilden så kommer inte det propellerfästet att funka, eftersom det är tänkt att skruvas fast i själva "klockan" på motorn. Du ska isf ha en av denna typ:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=5675
    Det står inget om fall det ingår något sånt i motorn. Det brukar det ofta göra, men...

    Ang. propeller så har ju hobbyking både 7x4, 7x5 och 7x6 i master airscrews GF3-serie. Jag har inte använt Master Airscrews propellrar sedan jag flög "förra omgången" på 90-talet (med förbränningsmotor), men då tyckte jag att de var bra, om än lite onödigt högljudda, men det var deras "classic"-serie jag körde då, tror jag.
    Dessa bör iaf vara bättre än att använda någon av GWS-propparna. GWS proppar är ganska mjuka och jag skulle inte använda dem på så höga varvtal både pga dålig effektivitet och att de, tror jag, inte tål det heller.
    Annars brukar APC vara väl ansedda propellrar, men hobbyking har bara kopior av dessa och inte i så många olika storlekar.

    Hobbyking har två balanserare. Jag har ingen erfarenhet av någon av dem. Den dyrare som har axeln upphängd med magneter borde, i teorin, vara bäst tack vare lägre friktion.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7991
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7702

    Det är ju bara den dyrare som finns i lager just nu...
    Jag köpte själv en nyligen, från topflite (på rekommendation), men jag har inte hunnit testa den särskilt mycket ännu.

  8. #8

    Standard

    Tack
    Fick lite hjärnsläpp när det gällde Drivecalc.
    Vad tror du om dessa propparna?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9875
    Ser ut att vara lite styvare enligt omdömmena samt tåliga (och billiga) Tänkte köpa lite i reserv... 7x4, 7x5, 7x6
    Behöver jag något speciellt för att borra centrumhålet eller passar det rätt av? Eller sker centrumstyrningen på annat sätt?
    En sista fråga. Ska man köra dubbla fartreglage med Y slit från mottagaren eller ett större med motorerna kopplade parrallellt?
    Är hel ny som du märker :-/

    Tacksam för all hjälp.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Nu är jag ute på vatten som jag inte riktigt känner, men vad jag vet måste man ha ett separat fartreglage för varje motor när man kör borstlöst, för att motorerna inte bara matas med en likspänning utan är mer att likna med 3-fas "växelström". Fartreglager känner av när motor är i rätt läge för att skifta faserna, eller vad man ska säga.
    Har du en radio där du kan programmera mixar och du har lediga mixar/kanaler kvar kan du ju koppla dem på varsin kanal på mottaragen åxå. Då har du möjlighet att finjustera draget motorerna emellan och du kan även göra skojsiga saker som att mixa motorerna till sidorodret osv. Har du en enklare radio utan dessa möjligheter funkar såklart en y-kabel fint. :-)
    Jag har alltid använt vanliga borr för att borra upp centrumhålet när det behövts. Det finns brotschar(sp?) åxå som är en något konisk "borr" med handtag, kan man säga åxå. Med en sådan är det ju enklare att göra "i fält".

    Ang. propparna har jag ingen aning, eftersom jag inte testat dem. Du får gå på omdömena på hobbyking om ingen annan flikar in något här...

    Jag får väl inflika att jag åxå är rätt ny, åtminstone när det gäller att flyga med el, så ta inte mina ord för lag. :-) Jag har hyfsad koll på begrepp och hur man ska tänka och hur saker funkar i stort, men jag har inte någon gedigen erfarenhet. Däremot tror jag att det jag skriver är bättre än att famla helt i blindo, annars hade jag inte skrivit något. :-)

  10. #10

    Standard

    Tack. Jag har lärt mig att sålla när någon chansar eller skriver efter bästa förmåga. Det du skriver är rimligt.
    Tack för all hjälp, det var ett stort steg frammåt och du hindrade nog mig från att göra ett antal misstag.
    Andra får gärna också tycka.
    Tack igen
    Fredrik

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Propellrar med namnet JFX fungerar bäst till bränsledrivet, de har sämre verkningsgrad och är tyngre än traditionella elpropellrar. Men de fungerar. Jag har använt dem när allt annat tagit slut. Jag använder hellre APC eller APC-style från hobbyking till eldrivet. Alla kinesiska propellrar är obalanserade när man får dem. Original APC är ofta bättre balanserade. Ska du strunta i balanseraren så köp propellrar först från Europa. Du kommer nästan att kunna stiga lodrätt med din rätt tunga setup. Jag tror du får trevligare flygupplevelse om du går ner lite i motorstorlek. Fundera på vad allt väger.
    2x motor a 117 gram = 234 gram
    2x propeller a 38 gram = 76 gram
    2x propfäste a 22 gram = 44 gram
    Du behöver ett batteri som kan leverera uppåt 70 A kanske ett Turnigy Nano 2200mAh 45C som väger 200 gram. Din setup hamnar i så fall på 550 gram för drivlinan.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Tack för tipsen

    Jag jämför gärna med det jag flugit med idag.
    En liten viktig sammanställning:
    3s 5000mAh acc 400gr mot den 4s 2200Acc på 313gr = -85gr
    2 motorer på 100gr styck (går på denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16234) gentemot dagens motor som gissningsvis ar på 650W och 150gr =+ 50gr
    Propfäste idag väger nog som ett av de nya = +20gr
    Mer kabel till batteri: +30gr
    En extra ESC: ca +50gr
    2 gr propeller istället för en =ca +38gr
    Kamera + kamerafäste =ca 150gr
    Nytt landningställ (gamla tas bort) = +50gr
    Totalt= -85+50+20+30+50+38+150+50= ca 300gr extra
    Totalvikt på flyget är ca 2300 idag vilket ger en viktökning på 15% vilket jag måste kompensera genom att flyga fortare.
    Tyvärr måste jag leva med nästan alla komponenterna. Byte av motorer till t.ex 380W ger enligt HKs hemsida ingenting i vikt då motorerna är lika tunga.

    Jag ser helst att jag har motoreffekt som fungerar som räddningsplanka. Dessutom måste jag släpa på en hel del dåliga prylar ur aerodynamiksynpunkt...

    Kommer att testa vikten genom att köra 4s cellerna i dagens motor (den och ESC ska tåla det) och last planet med ca 300gr. Kanske får jag börja med lite åt gången :-)

    Tänkter jag fel någonstans.
    /Fredrik

    Edit: Jag handlar balanserare... men har ingen aning om hur man balanserar bladen vilket jag får läsa mig till..
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-05-14 klockan 23:57.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Du har en seglare, som i sig är ganska aerodynamisk, jämfört med "vanliga" kärror, så ur den aspekten behöver du nog inte så enormt mycket kraft, det kommer sannolikt att gå tillräckligt fort ändå. Du har ju dock relativt stor vingyta och så länge du inte behöver flyga riktigt långsamt så kommer sannolikt inte 300g extra göra någon enorm skillnad.
    Det finns ju dock ett tillfälle där man vill flyga lite långsammare och det är ju vid landningen. Med en tyngre kärra kommer den tack vare den högre farten och den större rörelseenergin att flyta ut längre, vilket gör att det behövs större plats. Sättninghastigheten kommer åxå att bli högre så risken för skador blir ju något större. Nu vet jag inte vad du har för hastighet i landningen idag. Du kanske har klaffar som tar ner hastigheten, tex...
    Sammanfattningsvis tror jag inte att du kommer att få några direkta problem med 300g extra, annat än att du lär märka det i landningen. Generellt gäller ju dock alltid att ett lättare plan flyger bättre (bortsett från att ett tyngre tål mer vind).

  14. #14

    Standard

    Tack för att jag får en indikation på hur det kommer att se ut.
    Landningshastigheten idag med klaffar är nästan så att jag kan fånga planet med handen. (Fast det ska jag nog inte prova).
    Planet är löjligt lättfluget just vid landning så jag tror inte att lite högre fart gör något, bor i skåne med gott om plats :-)
    Tåligare mot vind och vind"penetration" är något jag ser som en stor fördel när jag ska filma/fota. Tänkte koppla gyro på både skev och sidoroder för att stabilisera det ytterligare.

    Well, det får bli den sistnämnda setupen. Tack för all hjälp och era tankar. Nu beställer jag.
    En sista fråga. Någon som vet en sida som beskriver balansering av proppeller på ett bra sätt?
    /Fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Om du söker på "propeller balancing" på youtube så får du upp ett antal videos. Här är en:
    http://www.youtube.com/watch?v=OXuNnYQO2s4

  16. #16

Liknande ämnen

  1. Motor hjälp!
    Av Fredrik Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 14:10
  2. Hjälp mig att köpa ny motor.
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:47
  3. Motor/modell hjälp
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 04:56
  4. Hjälp med motor val
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 19:35
  5. Hjälp med motor val!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •