Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Funjet Ultra+, Kolibri T25 = 340km/h

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Funjet Ultra+, Kolibri T25 = 360km/h

    Turbo Funjet Ultra+ med Kolibri T25 turbin = 360km/h

    Efter att ha gjort ca 120 flygningar med min turbinförsedda Funjet Ultra >>> tänkte jag att jag skulle uppgradera till en plattform mera värdig motorn. Jag gillar hur FJU flyger, deltan har ju kul egenskaper vad gäller landning och start, att kunna handstarta modellen är ett stort plus som helt plötsligt gör det möjlight att flyga på alla modellflygfält i princip. Så jag ville inte ändra konceptet allt för mycket. ;-)

    Jag beställde en Baiojet och ett extra dekalset till Funjet Ultra... det är min sorts humor :-)

    Efter att ha monterat i alla prylarna så behövdes bara 15gram bly i nosen för att få ballansen rätt, torrvikten blev 1290gram. En schampoflaska på 500ml fick bli tank.

    Jag han bara med en kort provflygning och en repa med min HowFast, utan att satsa fullt och i stigande förbiflygning så visade den 340km/h. Helt okej :-)










    Senast redigerat av henke2 den 2011-05-20 klockan 08:13.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lambert Kolibri T-25 - Världens minsta jetmotor

    Lambert Kolibri är världens minsta serietillverkade jetmotor. Martin Lambert har pysslat med turbiner sedan 1993 och släppte sina första kolibri redan 2001, då gav dem ca 1.3kg i dragkraft. Under åren har Martin vidareutvecklat turbinen, med bland annat ny bränkammare så ger de senaste versionerna av den ursprungliga kolibri T-32 1.7kg dragkraft.

    2010 Släppte martin en ny serie motorer där han gjorde om benämningarna från kompressorhjulets exducer till dragkraften i Newton. T-32 blev T15 och de två nya högpresterande motorerna T-20 samt T-25 gjorde entré. I samband med detta fick turbinerna även en snygg frontkåpa.

    Min motor är som synes en T-25 med full autostart, den väger 265gram helt komplett.



    Inte bara vikten är ju intressant utan även dragkraften, kan en så liten motor verkligen ge 2.5kg dragkraft? Motorn monterades i HABs testbänk och provkördes för att verifiera dragkraften. Motorn ger mer än de utlovade 2.5kg i dragkraft.



    Efter diverse forskning på nätet så visar det sig att det inte alls är självklart att motorer ger den utlovade dragkraften, en jetmotor levererar väldigt olika beroende på utomhustemperatur och många testar sina motorer vid 0°C för att få fina siffror i reklambladen. Närmaste konkurrenten Jetcat P-20 ger till exempel 2450gram dragkraft vid 0°C som sjunker till 2150g vid 15°C. Nu har jag bara mätt min motor vid ett tillfälle och då var det i regionen 10grader varmt ute.

    Efter att ha loggat ca 10timmar på min motor så kan jag bara konstatera att den fungerar perfekt. De problem som funnits har varit direkt knutna till mitt handhavande och efter att väl ha läst instruktionsboken och fått tips och idéer av grabbarna på HAB så funkar motorn klockrent varje gång. Smått otroligt att en så liten motor kan fungera så bra gång efter gång.

    Jag är mycket glad att jag valde just Lambert T-25, den långa erfarenheten hos Martin har visat sig vara guld värd. Jetcat P-20 som är Jetcats första nanoturbin dras med diverse barnsjukdommar som behöver åtgärdas, jag tvivlar inte på att Jetcat löser problemen, men det är ju tråkigt att köpa något så dyrt som sen inte fungerar så som det är tänkt. Även motorns nätta mått och låga vikt ger den fördelar mot P-20. Med sina 265gram är T-25 hela 100gram lättare än P-20 vilket gör att man kan montera turbinen bak i sitt flygplan och slippa ett långt utloppsrör som väger i regionen 150gram till. Ett par hundra gram hit eller dit låter kanske försummbart, men det blir mycket procentuellt sett. Exempelvis så vägde min Funjet Ultra 931gram medans motsvarande med P-20 väger 1270gram, det är alltså nästan 40% mer(!) (även vikten hos elektronik, pump etc måste ju räknas in till totalen)

    Jämför vi priser så kostar turbinerna snudd på exakt samma summa. Jetcat P-20 listas för 21499kr medans Lambert T-20 listas för 20499kr, Båda priserna tagna från www.HAB.se (jämför mot T-20 då den ger dragkraft motsvarande en P-20)

    Nu blev det mycket snack om P-20 här också, men jag försöker ge en bild av hur jag resonerade inför mitt motorval och att det inte alltid är bäst att välja den största leverantören "bara för att". En noggrann undersökning för att se vad som passar just dig är självklart det absolut viktigaste.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-05-16 klockan 18:11.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Denna tråd KRÄVER en film !!!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Denna tråd KRÄVER en film !!!!
    Notera att detta är min gamla Funjet Ultra som bara toppade 297km/h. FIlmat med systemkameran, men slår ni på 1080p och helskärm så blir det väl hyffsat.


  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gasade på lite mera idag och loggade 360km/h. Känns fortfarande väldigt behagligt att flyga i den farten. Drygt 100km/h snabbare än en Habu32 med P-20 vilket i mina (smått sjuka) ögon får klassa Habun som slowflyer :-)




  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Riktigt häftigt men sån fart på funjet:en

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ....Drygt 100km/h snabbare än en Habu32 med P-20 vilket i mina (smått sjuka) ögon får klassa Habun som slowflyer :-)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Uppdaterat med lite tankar kring motorn som sådan och mitt motorval.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Nice kärra Henke.

    Hoppas att du får många trevliga flygtimmar med den.

    MVH / Kajaken

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    För att backa upp mina påstående om motorerna så bifogar jag en bild på en Funjet med P-20 som väger hela 1650gram! Den tyngre motorn gör att 60gram bly behövs i nosen.

    http://www.rcuniverse.com/forum/m_10524653/tm.htm


  11. #11

    Standard

    Först och främst, riktigt häftigt bygge!

    Sen en fråga.
    Beställer man Baiojet från SAB direkt eller finns den någon annanstans?

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Först och främst, riktigt häftigt bygge!

    Sen en fråga.
    Beställer man Baiojet från SAB direkt eller finns den någon annanstans?
    Halloj, kul att du gillar den, kommer video om en liiiten stund. Jag har shoppat min Baiojet via HAB, Tomas och Amir är lika galna som mig och lägger energi på att få tag i de fräckaste sakerna även om de bara säljer små serier. Exempelvis Baiojet, Kolibri och specialtillbehör till dem så som turbinkonverteringskit. Ring dem och kolla leveranstiden :-)
    Senast redigerat av henke2 den 2011-07-04 klockan 22:55.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Baiojet - 375km/h HD-Video

    Lite mer flygning idag, inte det bästa vädret men tog en repa och rang ur den till fullo. Det går definitivt fortare än min loggade 360km/h repa! Uppskattar 375km/h. Amir var med och filmade med min mobiltelefon.

    Glöm inte välja 1080p och fullskärm.


  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag har lite FPV grejor till övers Henke. Vill du prova på jetkärran??? hehe

    MVH / Kajaken

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Jag har lite FPV grejor till övers Henke. Vill du prova på jetkärran??? hehe

    MVH / Kajaken
    Det vore något, en glitch och man är ett par hundra meter fel direkt :-P haha

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Jag har lite FPV grejor till övers Henke. Vill du prova på jetkärran??? hehe

    MVH / Kajaken
    Oh yes! snälla! Det vore så skoj att få se 370+ knyck från det perspektivet

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kul att se världens snabbast friggolitbit flyga , beundrar dock Amir som hinner med och filma raketen. Väntar med spänning på mätresultat, Använder du någon form av loggning (Eagletree?) eller mäter ni med radar?

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Kul att se världens snabbast friggolitbit flyga , beundrar dock Amir som hinner med och filma raketen. Väntar med spänning på mätresultat, Använder du någon form av loggning (Eagletree?) eller mäter ni med radar?
    Kul att mina dekaler lurar någon :-) kolla första inlägget så finns spec på kärran och loggern.

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,såg du fick en fråga på RCU om du skulle till Hultsfred av en av pojkarna i HaroFly..De har en funjet paketerad i kolfiber som går något djuriskt,försökte få den på film när de bodde hos mig förra året men det sket sig med trumpeter.
    Åk dit o ta med din,skulle vara kul o se två såna åk samtidigt!
    En av herrarna (Vim?) sa hur fort de hade loggat den till men jag minns inte exakt,Tim,om du läser det här,kommer du ihåg det?
    varje gång de svängde tvärt så lät det som en hagelbössa,det small i luften..
    Det är med marginal det vassaste jag har sett nån gång med egna ögon..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 11:35
  2. hemma byggd funjet ultra!
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 18:56
  3. Drivlineförslag för Funjet Ultra??
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 22:20
  4. Ultra Bandit
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •