Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: EPP terfrsljare???

Standard EPP terfrsljare???

Efter att jag sg rc-explorer foamskra en vinge p sin site med ett labbaggregat och lite Nicrothal 80 trd blev jag vldigt intresserad.

Det enda problemet var att labbaggregat som klarar upp till 5 ampere kostar 1800 och upp. Det finns billigare lsningar som att anvnda en bilbatteriladdare eller en atx-lda men dessa verkade omstndiga eller med begrnsad precision. Nu har jag hittet ett alternativ som verkar passa mig utmrkt. Tydligen har batteriladdarna iCharger 106b+ och iCharger 1010b+ ett inbyggt specialprogram gjort fr att skra foam. Den billigare varianten kostar $80 frn HK. Jag har inte bestllt den nnu men den ligger hgt p inkpslistan.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	106bports.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	20993

Nu har jag brjat leta efter EPP-terfrsljare i Sverige och skulle verkligen uppskatta tips. Jag vet att isolering och frigolit ocks kan anvndas men dessa r inte lika bra fr mina ndaml och jag vet redan var jag kan f tag i dem (byggvaruhus). Jag har ven mailat Special-Plast fr att se om dom sljer EPP men har inte ftt svar nnu. Det jag letar efter r EPP-foam med en tjocklek p minst 50 mm. vriga mtt ska vara minst 400 x 700 mm.

Skulle verkligen uppskatta tips.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	106b+.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	16,2 KB 
Id:	20992  

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

http://www.animatech.se/ocelot/ Vet att Esbjrn slt epp frut iaf, du fr maila/ringa och frga..finns inget p hemsidan.
    Jag hll p fr ngra r sen och letade tunna epp-skivor, mailade/ringde runt till olika foam-fabrikanter i Sverige, utan framgng.
    D slutade det med att min bror fick ta med sig en lda epp-skivor frn USA, dr det finns massor av tillverkare.

Prova ven hr: http://epp-versand.de/ Blir ju iaf tull- och momsfritt frn Tyskland..
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Tack fr tv utmrkta tips. Mycket bttre n vad jag har hittat:

http://www.hei-tec.de/ (2 Plattor 895 x 595 x 50mm fr EUR 58 + Frakt frn Tyskland) dens: 20g/l
    http://www.rcskyflyer.com/ (915 x 610 x 60mm fr USD 37 +Frakt frn USA) dens: 1.9 lb/ft
    http://www.rcfoam.com/ (915 x 610 x 60mm fr USD 20 +Frakt frn USA) dens: 1.3 lb/ft

Om ngon har fler tips s vore det vldigt intressant.
    Senast redigerat av arch001 den 2011-05-15 klockan 16:22.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Tack fr tipset. Autopartners epp r fr tunnt fr min del men det finns skert ngon annan som fr nytta av den lnken. Jag letar efter 50 mm och uppt i tjocklek. Mlet r att bygga en ganska fet vinge som fr plats med en del prylar.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

D r det nog epp-versand som gller...
    Vad r det fr vinge du tnkt dig? Storlek?

Standard

Jag fick just svar frn special-plast och tydligen sljer de inte epp-block. Epp-versand fr det nog bli om jag inte hr ngot frn animatech. Tack igen fr alla tips.

Deltavingen jag tnkte bygga r ca 1400 mm bred (i tv 700 mm delar) med en semi-symmetrisk vingprofil. Jag har ritat upp mallen och alla mtt i cad men det drjer nog ett tag innan jag hinner bygga den. Jobbar nu med ngra andra byggen men det r alltid roligt att brja planera kommande projekt. Halva njet ligger ju i planeringen, hehe.
    Senast redigerat av arch001 den 2011-05-16 klockan 11:24.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av arch001 Visa inlgg
    Deltavingen jag tnkte bygga r ca 1400 mm bred (i tv 700 mm delar) med en semi-symmetrisk vingprofil........
    ....Halva njet ligger ju i planeringen, hehe.
    Och i byggandet, kanske?
    Annars finns det ju genvgar: http://epp-versand.de/a_knurrus_maximus.php

Standard

Hehe, jo det r ju sant.

Fick just svar frn Esbjrn (Animatech) och deras pris p epp-block 2011 r:

EPP Vit peppar block Tjocklek 120 mm (kan delas) EPP 20 kg/m3 115x75 cm 715:-

Om man jmfr med epp-versand s r nrmaste tjockleken 150 mm block (allts 30 mm tjockare). Storleken r max 900 x 580 (animatechs r allts 250 mm lngre och 170 mm bredare). Priset frn Versand blir 53 + 15 (frakt) = 68. Priset r allts ganska jmnt om man kan hmta sjlv frn Animatech. Annars r Versand billigare.

Frdelar med Animatech:Blocken r lngre och bredare n vad som gr att kpa frn versand.

Frdelar med EPP-Versand: Epp med hgre densitet kan kpas (36g/l istllet fr 20g/l). Versand har ven strre storleksurval samt depron, kolfiber och fiberglas.

Mitt val beror p hur stor vingen behver bli. Mste ven bestmma vilken densitet jag vill ha frst.

Liknande mnen

1. terfrsljare fr ASSAN i sverige?
    Av Guzzten i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-04-26, 08:13
  2. Svenska fms-terfrsljare
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2012-03-25, 21:50
  3. terfrsljare av Midwest?
    Av Manni76 i forum Allmnt om flyg
    Svar: 7