Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Semiskala J21 viktproblem?

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    143
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard Semiskala J21 viktproblem?

    Halloj!

    Jag håller på att bygga en semi-skala J-21a baserat på några urgamla ritningar från "Fred Angel", ett härligt pinnabygge. Byggbeskrivning + ritningar och lite bilder finns på http://www.airplanesandrockets.com/a...g-1974-aam.htm . Den är cirka skala 1:9.66.

    I korthet, jag har kommit så långt att jag ska börja planka vingar och ska vacuumforma lite plastdetaljer etc (cockpit, motorkåpor etc), och har köpt den tänkta drivlinan, men börjar oroa mig lite över vikten då det är min första warbird (jag tog i lite för mycket med accar och motor minst sagt...).

    I alla fall, planet är cirka 1,2m spännvidd och har en vingarea på 19 dm2, och vikten ligger just nu på 1,44kg, inklusive allt utom glasfiber + epoxi och lite plastdetaljar då.

    Det hela lutar alltså åt att den kommer landa på 1,6-1,7kg, vilket borde bli en wing load på 80-90gram per dm2. Det låter i mina öron galet högt, även för en warbird?

    Drivlinan + ackarna ligger på ca 860gram (idiot som man är tänkte jag stora accar = lång flygtid), så det borde gå att spara in 2-300 gram där utan problem, vilket får ner mig till ~70gram per dm2.

    Drivlina:
    9x7 3 bladig push prop
    TURNIGY 50-45 890kv Brushless Outrunner 700W+ (260gram)
    Zippy Flightmax 4s 5000mah 25c acc (506gram)
    TURNIGY Plush 60amp Speed Controller (60gram)

    Fråga 1: Kan den flyga över huvud taget med nuvarande vikt, om den slutar på 1.6kg?
    Fråga 2: Om inte alternativ 1 funkar, räcker det att byta motor + accar och därmed sänka vikten kanske 300 gram? Behöver jag spara in mer vikt?

    Andra tips idéer?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gissningsvis så kommer totalvikten att bli ännu högre än du bedömer av den orsaken att man ofta undervärderar (viktmässigt) allt som tillkommer innan kärran verkligen står på "startlinjen".
    Om man jämför med andra elkärror i samma storleksklass (spännvidd) så skulle jag bedöma att den vikt du har just nu (ca: 1,5 kg) är på övre skalan. En 1,2 m 3D-kärra (=långt ifrån en J21 men bara för att jämföra med något) väger normalt 1200--1300 g flygklar. Hur mycket effekt man behöver är ju personligt men jag skulle bedöma att en sån kärra ofta ligger runt 450 W inmatat. Det kan du flyga på en 3S2200-ack och då tar du ut ca: 40 A vid fullgas. Gissningsvis sitter då en motor runt 120--130 g i nosen md ett KV runt 900--1100. Nu är ju J21:an en helt annan typ av kärra som flyger mera på fart så du kanske behöver gå upp till t ex 3S3000 för att ha hygglig flygtid (eller kanske 4S2200). Om du kan frångå den 3-bladiga proppen så har du ju ett större urval på dimensioner att välja bland men gissningsvis har du en begränsning på max diameter. Men skall du ha en 3S-setup (för viktens skull) så får du gå upp i KV på motorn jämfört med den du har nu.
    Du kan säkert finna något exempel på en hyggligt likadan kärra (storlek, vikt, typ av kärra) om du letar lite på nätet och sen utgå ifrån setup:en för den kärran. Men rent allmänt så måste du nog hålla nere vikten. Kärror med hög vingbelastning kan vara väldigt lömska och när du dessutom har en kärra som skall flyga med hygglig fart så kommer det tyvärr att gå åt en hel del ström så att banta kärran minskar ju också strömförbrukningen. Nu har jag aldrig flugit en J21:a så jag vet inte hur känsliga dom är för övervikt men det kanske nån annan på forumet har erfarenhet av....
    Vi är några i klubben som har E-flites .25 Cub (spv ca: 1,6 m) och dom väger flygklara runt 1,7--1,8 kg och flyger också på ca: 400 W och 3S2200 utan några som helst problem. Men dom är ju också en aning annorlunda jämfört med J21:an även om totalvikten är hyggligt lika... Vingytan skall vara ca: 35 dm2 så det är ju lite större minst sagt.
    Hursomhelst är det en snygg kärra så jag önskar dig lycka till och hoppas den flyger bra. Det är möjligt att det kommer att fungera även med din tunga setup men lättare brukar oftast vara bättre. Men jämför man med en del EDF-kärror så är säkert inte din totalvikt/vingbelastning särskilt alarmerande så det mesta flyger som sagt - om än att det kan kräva högre fart.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    143
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Japp, jag förstår vad du menar. Jag har delvis räknat lite på det, och enligt vad jag kan se så bör landningshastigheten ligga runt 40-50km/h.

    Har dessutom testflugit i PhoenixRC P-51D med att ställa upp motorstyrka/vikt förhållande till 2.0-2.5, storlek till 1,2meter och övriga mått hyffsat nerskalade och sedan satt vikten runt 1.6-1.7kg och upp till 2.5kg. 2.5kg var lite som att flyga en kanonkula, det gick, men fy fan för att få den att svänga . vid 1.6-1,7kg däremot var den "flygduglig", om än lite tung känsla. Vet dock inte hur bra det funkar att skala om flygplanet på det viset i PhoenixRC?

    Jaja, det lär nog sluta med nya accar, minst, trots allt. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11146 väger cirka 210gram mindre än mina nuvarande tilltänkta accar.... =)

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den storleken av ack är nog att föredra om du inte eftersträvar långa flygtider - men jag skulle nog föredra kortare tider om kärran därmed blir roligare att flyga. Dock tycker jag att du skall gå upp i "C" - från 20C till minst 30C - kanske också 35C. Då får du dels ut högre effekt (=oftast lägre inre motstånd i de med högre C) samt blir dom också belastningståligare och går svalare.
    Ett par ack-alternativ från svenska leverantörer:
    * http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1508
    * http://www.autopartner.se/desirepowe...961-c-176.aspx
    Gravity skall ju vara ovanligt bra sägs det men det får väl framtiden utvisa.
    Sen skulle jag nog fundera lite över att byta ut motorn också till nåt lättare - såvida du inte behöver vikten ur TP-synpunkt men i så fall är det nog bättre om du kan ha större ackar.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    143
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Mer bra tankar . Jag får tänka på det ett tag, modellen lär inte flyga på minst några månader oavsett så det är ju inte direkt bråttom.

    Vad gäller tyngdpunkt så påverkar inte motorn nämnvärt eftersom den sitter ganska nära CG på J21an. Däremot kommer accen vara viktigare då J21an är ökänt baktung, och accen ligger i nosen... Den blir troligen framtung med nuvarande ackarna istället.

  6. #6
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Ödeshög MFK och numera även Tranås MFK

    Standard

    Hejsan!
    Jag tycker inte att vingbelastningen är så alarmerande på en warbird. Har sett många som ligger en bra bit över 100g/dm2 som flyger utan några som helst problem. Visserligen har det varit lite större kärror och då blir det väl lite mindre känsligt. Fast visst är det alltid bra att kunna hålla vikten nere så mycket som möjligt.
    Blir ett intressant bygge!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Liknande ämnen

  1. Dc10 jet/semiskala
    Av Patrick Johnsson i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 09:36
  2. Mitt nya bygge Dc10/Md11 semiskala.
    Av Patrick Johnsson i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •