Halloj!

Jag håller på att bygga en semi-skala J-21a baserat på några urgamla ritningar från "Fred Angel", ett härligt pinnabygge. Byggbeskrivning + ritningar och lite bilder finns på http://www.airplanesandrockets.com/a...g-1974-aam.htm . Den är cirka skala 1:9.66.

I korthet, jag har kommit så långt att jag ska börja planka vingar och ska vacuumforma lite plastdetaljer etc (cockpit, motorkåpor etc), och har köpt den tänkta drivlinan, men börjar oroa mig lite över vikten då det är min första warbird (jag tog i lite för mycket med accar och motor minst sagt...).

I alla fall, planet är cirka 1,2m spännvidd och har en vingarea på 19 dm2, och vikten ligger just nu på 1,44kg, inklusive allt utom glasfiber + epoxi och lite plastdetaljar då.

Det hela lutar alltså åt att den kommer landa på 1,6-1,7kg, vilket borde bli en wing load på 80-90gram per dm2. Det låter i mina öron galet högt, även för en warbird?

Drivlinan + ackarna ligger på ca 860gram (idiot som man är tänkte jag stora accar = lång flygtid), så det borde gå att spara in 2-300 gram där utan problem, vilket får ner mig till ~70gram per dm2.

Drivlina:
9x7 3 bladig push prop
TURNIGY 50-45 890kv Brushless Outrunner 700W+ (260gram)
Zippy Flightmax 4s 5000mah 25c acc (506gram)
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller (60gram)

Fråga 1: Kan den flyga över huvud taget med nuvarande vikt, om den slutar på 1.6kg?
Fråga 2: Om inte alternativ 1 funkar, räcker det att byta motor + accar och därmed sänka vikten kanske 300 gram? Behöver jag spara in mer vikt?

Andra tips idéer?