Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frågor om min FPV-setup

  1. #1

    Standard Frågor om min FPV-setup

    Hej

    Nu har jag byggt klart min tricopter och i helgen även min Easy Star. Jag börjar få bra kläm på flygandet med tricoptern och Easy Star:en är ju bara så enkel! Därför är det dags för FPV.

    Jag har läst på hyggligt mycket och tänkte mig följande saker:

    Jag har redan inhandlad ett par Fatshark videoglasögon.

    *Sändare från RangeVideo
    *Mottagare från RangeVideo
    * 8 dBi Patch antenn från RangeVideo för mottagaren
    *OSD 420 Kamera från aeronautikhobby

    Jag hade tänk mata sändaren med samma batteri som servo och motor på planet/tricoptern. Och så tänkte jag mata videoglasögonen med samma batteri som mottagaren på marken.

    Nu till frågorna (det kommer säkert fler):

    Jag tror jag kommer behöva någon form av filter på strömförsörjningen till kameran/sändaren på planet. Hur kopplas det in? Och behöver jag samma sak på glasögonen/mottagaren?

    Aeronautikhobby har en 13 dBi patch antenn, är det ett bättre alternativ?

    Har jag missat något?

    Mvh,
    Pontus.

  2. #2
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    LC-filter sånt använder jag!

    och så här har jag lödigt ihop det


  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Hej! ser ni snackar filter.. har problem med störningar i videolänken. bilden flimrar olika snabbt beroende på varvtal på motorn.. är det fartreglaget som stör o issåfall hur avhjälper jag det?
    MVH // Matte

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg

    Jag hade tänk mata sändaren med samma batteri som servo och motor på planet/tricoptern. Och så tänkte jag mata videoglasögonen med samma batteri som mottagaren på marken.

    Nu till frågorna (det kommer säkert fler):

    Jag tror jag kommer behöva någon form av filter på strömförsörjningen till kameran/sändaren på planet. Hur kopplas det in? Och behöver jag samma sak på glasögonen/mottagaren?

    Aeronautikhobby har en 13 dBi patch antenn, är det ett bättre alternativ?

    Har jag missat något?

    Mvh,
    Pontus.
    Börja med att sätta ihop grejorna, får du problem med ev störningar så ta hand om dem då. Att koppla in en massa saker för att motverka nått som du kanske inte ens har problem med verkar onödigt. Gör en bra installation istället. Långa DC kablar från acken till fartreglagen är rena döden, håll ESC kablarna till acken så korta du kan och förläng dem på motorsidan istället det ger upphov till mycket mindre störningar. Det är ofta anledningen till att man behöver ett LC filter, för att få bort de störningarna på "ack" sidan, man kan minimera dem från början.

    Se också till att ha koll på plus och minus, viktigt att se till så du inte får en så kallad "Ground loop". Det betyder att du får ström genom fel del i systemet och saker brinner oftast upp fort då eller er upphov till skumma saker så som störningar. Se till att minus framför allt inte har flera vägar till minus på acken. Tappa av kablage till videosändaren/kameran direkt i kontakten till acken på samma sida som anslutningen till ESC:en, dvs löd dem ihop i kontakten.

    Se upp för hur länge du flyger! När du tappar av ström till videosändaren från samma ack som till motorerna finns risk att videosändaren tappar drastiskt med effekt vid lägre volt än 12V. Prova ordentligt innan du beger dig ut och flyger. En 800mw sändare på 1,3 kan ha mindre än hälften av effekten vid 10,5V vilket ofta är en normal spänning efter halva flygningen beroende på ackens kondition. Tom ännu lägre då reglagen klipper för låg spänning.

    Patch antenn är bra mycket bättre men kräver att du har en som bistår dig då de oftast ligger på ca 140graders öppning mot en rundstrålande som är 360grader, dvs flygning rakt framför dig upp till en viss vinkel är riktigt bra för att utanför antennens område snabbt bli betydligt sämre. Börja med original antenn och känn dig för, bygg sedan ut systemet vartefter tycke och smak.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Hej! ser ni snackar filter.. har problem med störningar i videolänken. bilden flimrar olika snabbt beroende på varvtal på motorn.. är det fartreglaget som stör o issåfall hur avhjälper jag det?
    MVH // Matte
    Hur har du kopplat in sakerna?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Standard

    Tach DrHanke!

    Det var några saker jag inte tänkt på. Jag gör nog som du säger, köper det enkla och provar mig fram. Vem vet, snart sitter jag väl där med diversity och yagi

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Hur har du kopplat in sakerna?
    Motor - ESC - ACC i främre delen av planet. fpvsändaren samt en egen 1000mah 3s lipo sitter ca 1-1.5 decimeter bakom och antennen sticker ut genom flygplanskroppen.. kör en icon A5 och den har gott om plats men är väldigt kort så svårt hålla isär grejjerna.. får säkert in 2 kalla öl i kärran men det går fan inte å sätta in fpv sändarn på nått bättre ställe..

  8. #8

    Standard

    Har du video tx och kameran på samma ack?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja den sitter ju på samma lina på systemet jag kör med. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13443 tänker dock gå över till goprokameran nu framöver o den går ju på egen ström.

    //Matte

  10. #10

    Standard

    Nu är sakerna beställda och på väg i posten! Med lite tur har man tid att sätta ihop det till kristi flygare och med Kristus i bagaget så måste det ju bli bra väder, eller hur.

Liknande ämnen

  1. Har en del frågor, ang bl.a. FPV
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 18:15
  2. Fpv frågor
    Av DavidFlygare i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:20
  3. Frågor om Lama v3
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •