Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: PPM Encoder

  1. #1

    Standard PPM Encoder

    Vars hittar man bra billig PPM Encoder i Sverige eller Europa ? Tror nämligen inte att någon av mina mottagare har PPM-sum. Behöver den till mitt Hexa bygge.

    Jag har Futaba 8Fg Med org mottagare samt FrSky TFR8.

  2. #2

  3. #3

    Standard

    FrSky har nyss släppt små 4 o 6 kanalare med där man kan få PPM:en åttakanalig på 1:an, se tex. http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=95 Men på fråga när de dyker upp i lager fick jag svar "in a week or so", köpte iaf min TFR8-SP på http://www.giantcod.co.uk/frsky-fass...-p-406145.html

  4. #4

    Standard

    PPM encoder finns färdiga från DIYDrones, inte EU men de var snabba och det blev ingen tull på mitt brev därifrån.. https://store.diydrones.com/ProductD...ctCode=BR-PPME

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ligger på hyllan hos Air Media.

    Bifogad fil 22323

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2011-08-03 klockan 14:22.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Ligger på hyllan hos Air Media.

    Bifogad fil 22323

    Mvh
    Ove
    ACCST fungerar inte ihop med Fasst såvitt jag vet.

    TFR8-SP verkar intressant då den verkar stödja ppm. Synd att inte Airmedia har hemma av den.

  7. #7

    Standard

    Beställde en sådan från Giantcod

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Beställde en sådan från Giantcod
    Min kom på tre dagar, funkar fint med T8FG fast vi kör trådlös buddybox i stället för tri-quad-megakoptrar

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hur kopplar du mottagare för att köra den som trådlös buddybox? Sätter du PPM-mottagaren på elevradion? Nej det borde vara på lärarsändaren, eller hur? Hur trimmar du sändarna för att de ska bete sig som lärar/elev-sändare? Ställer du in dem som vanligt för lärare/elev-inställningar eller gör du något annorlunda för att det ska funka med trådlös buddykabel?

    Jag satt och funderade lite på det tidigare idag faktiskt efter att jag sett en kommentar någonstans om att man kunde använda en mottagare med PPM-utgång för sändartillverkarneutal buddyboxing men jag hittade inget egentligt vettigt om det.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-08-03 klockan 22:36.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Standard

    Det började en gång när vi skolflugit en stund och när man väl stod och flög själv efteråt så stod jag och klev över den där obefintliga kabeln... Vi binder mottagaren till slaven men hänger förstås mottagaren på mastern med ppm kopplad till buddy-uttaget. Resten är "samma" som för vanlig sladd, dvs aktivering, inställning och intrimning på båda sändarna. Jag gjorde en kort video med första varianten, med V8-seriens SP-mottagare - kopplandet är förstås samma för TFR-SPn (fasst-seriens) dito. Se tuben: http://www.youtube.com/watch?v=9TFP505fPLI Bara mäta vilken pinne på avklippta kabeln som är vad och löda. V8:an har vi kört med radiona i klippet.

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Elevens radio är bunden till en liten mottagare som är fäst på lärarens radio. Den mottagaren har en PPM-utgång som är kopplad till lärarens Elev/lärarkontakt. Lärarens radio är bunden till mottagaren i flygplanet. När läraren håller in sin "Elev"-strömbrytare tas PPM-signalen från Elev/Läraringången på lärarens sändare och eleven har kontrollen. När läraren släpper "Elev"-strömbrytaren har han åter kontrollen av modellen.
    LÄNK
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Den där kabeln borde jag väl ganska lätt kunna använda till att koppla in en FrSky Hackmodul på utsidan av elevradion för att kunna sända till min FrSky-PPM-mottagaren kopplad på lärar-sändaren, eller hur?

    Jag funderar faktiskt lite lätt på att permanentmontera en FrSky-mottagare inne i min sändare. Det skulle ju göra livet enkelt för mig. Bara att ha en hackmodul med passande kontakt för elevens buddykabelkontakt och hänga på den på elevsändaren.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  13. #13

    Standard

    Fick hem min TFRSP idag men blev fundersam

    Den har ju inte kanal 1-8 elr så utan annorlunda. Behöver ju kanal 1-5 och sedan en 6: till PPM på flightcontrollern. Men denna har ju CPPM, RSSI och sedan 5-6-7-8-9-10 ...

    Kliar mig i huvudet....
    Senast redigerat av cyberpete den 2011-08-08 klockan 21:11.

  14. #14

    Standard

    Hur menar du? Denna har alla åtta kanalerna på stift 1 som PPM för att dra en kabel till kontrollerkort i stället för åtta. 1-4 är ju de som kortet vanligen tar över: roll, pitch, yaw, throttle... Sedan har du dessutom 5-8 som vanliga servouttag ifall du vill förbigå kortet (plus 9 o 10 också)

  15. #15

    Standard

    Ok börjar förstå lite mera nu Men hur kopplar jag då till Quadrinon om jag bara behöver en enda kabel ?

    Är ny på Quadrinokortet samt PPM

  16. #16

    Standard

    Då mottagarn oxå har stöd för RSSI kan jag på något sätt få den informationen till min Eagle Eye OSD så jag ser signalstyrkan i glasögonen ?

  17. #17

    Standard

    Har inte multikopter eller quadrinokortet, men har för mej att Throttle på ingången/RADIO används som PPM IN när decoder används - se ev. faktablad/manual som hör till ditt kort; hoppas du får bättre svar av nån som kör hex...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •