Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga flygande vinge av överbliven flygplansvinge?

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Question Bygga flygande vinge av överbliven flygplansvinge?

    Som rubriken lyder, går det?

    Har en del vingar liggandes från övergivna plan och är riktigt sugen på en flygande vinge och undrar därför om det går att bygga vidare från en befintlig.

    Hade gärna haft motor på den men det ska väl inte ställa till det, däremot vet jag inte hur man får en vinge att bete sig bra i luften.

    Några tips?
    Ska fota och bifoga bilder på några kandidater till bygge.

    MVH/Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En flygande vinge är alltid pilformad. Den behöver lite upproder på bägge skeven för att fungera bra.
    Finns massor med tips på google
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard Messerschmidt-varning här, men...

    Njaaa... En flygande vinge behöver inte alls vara pilformad.
    Det finns ungefär lika många raka flygande vingar som det gör pilformade. Däremot gäller olika designprinciper för raka (plankor) och svepta flygande vingar. Som ett utmärkt exempel på svepta vingar som alla hört talas om har vi ju vår kära Zagi (klassisk pilvinge) och i andra sidan av ringen står således exempelvis Joe Wurts flygande vinge (en planka konstruerad huvudsakligen för DS) eller varför inte Alula som till och med är framåtsvept.

    Ett annat klassikt exempel på en mycket välflygande planka är Zipper.

    Vad gäller upproder på skeven är det en sanning med modifikation.
    Om vi börjar med hur en "vanlig" vinge fungerar så har en vanlig vinge ett inbyggt rotationsmoment som kommer från formen på vingprofilen (mer om det senare). Har ni nån gång tagit en nybyggd vinge och "kastat" den framåt så vet ni att den kommer att snurra sig framåt och neråt.

    Varför vill då vingen snurra?
    Vingen tar vägen dit dess profil säger åt den att den ska. Om man tittar på en vanlig vingprofil från sidan så ser man att snittprofilen på en Clark-Y (en extremt vanlig vingprofil) ser ut lite som en banan. Om du tänker dig att du drar en banan genom exempelvis vatten så kommer bananen att svänga. Precis på samma sätt beter sig vingen i luften. För att undvika rotation behöver man något som håller emot och styr åt andra hållet.

    Det är där som stjärtpartiet (alternativt canarden) kommer in i bilden. Den är där för att kompensera nämnda rotationsmoment med antingen en motverkande vingprofil (vanligt på gamla modellflygplan från 40-talet) eller nedåtriktad anfallsvinkel i förhållande till vingen (vanligt på plana alternativt symmetriska stabilisatorer). Helt enkelt antilyft i baken eller lyft framför vingen (i fallet canard).

    Flygande vingar
    När man bygger en flygande vinge så måste man fortfarande ta hand om det momentet. Det kan man göra på olika sätt. En lösning är att man bygger en vinge med vanliga profiler och kraftig skränkning (twist för er som kallar det på det viset) här kan man beroende på vilken vingprofil man använder behöva olika mycket skränkning av vingen från rot till spets. En annan lösning är att man konstruerar sin vingprofil på ett sånt sätt att den har ett inbyggt kontramoment. Det gör man genom att snittprofilen får en reflex i bakänden. Profilen ska se ut mer som ett S för att vi ska tala om en profil med camberreflex. Detta ger samma effekt som en stabilisator på ett vanligt flygplan. Svepning kan också ge en effekt på rotationsmomentet. Man behöver då ha mycket mindre reflex i profilen än om man bygger en planka.

    Det man åstadkommer med nämnda upproder är egentligen en profil med reflex.

    Det är också väldigt viktigt att tyngdpunkten är på exakt rätt ställe när man bygger en flygande vinge. Har man baktungt så kommer den inte att flyga alls! Baktungt på vinge är låångt mycket längre fram än på vanliga plan.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-25 klockan 22:09.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  4. #4

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Och för att svara på den ursprungliga frågan och även Freddans kommentar så är det korrekt att det går att lösa med lite upproder på skeven.

    Här har du en bra text om konstruktion av flygande vingar

    Här är ett trevligt litet verktyg för att beräkna tyngdpunkt etc på flygande vingar

    Generellt ett är rcgroups.com ett bra ställe att kolla på för massor av info och inspiration. Framför allt forumet för just flygande vingar.

    Klart att du ska testa!
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-25 klockan 22:12.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ska arbeta mig igenom alla länkar och tips jag hittar men det känns som att det kan bli svårt att få en gammal vinge att flyga dugligt utan allt för mycket modifieringar.

    Har en hyffsat oskadd vinge från min calmato sport kvar som skulle kunna agera test objekt ifall det går att få till.

    Får se hur det blir, kanske mycket enklare att bygga en från grunden...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Rangevideo flygande vinge
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 733
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 22:17
  2. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •