Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ta ner drivspänning till borstad motor?

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Ta ner drivspänning till borstad motor?

    Tänkte få upp min gamla Wing Dragon i luften igen och har redan monterat in orginal motorn som blev över från min easy star då jag byggde den med borstlöst direkt.

    Har 3S2200mah accar men misstänker att spänningen bli för hög för motorn?

    Någon som har några tips på hur jag ska minska spänningen så jag inte bränner motorn?
    Funderar på att bara stoppa ett motstånd i serie, men borde gå att lösa på bättre sätt...
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-23 klockan 12:54.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2

    Standard

    Går det inte att justera ändläget på trotteln i radion så att fartreglaget aldrig går över en viss spänning?

    MVH/
    Stefan

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fartreglaget arbetar väl på full spänning hela tiden i kortare och längre impulser(PWM) och därför kommer spänningen ändå att bli för hög.

    Kanske är enklast att bara köpa 2cells accar till den, frågan är hur stora jag behöver?
    Vill gärna ha ett riktigt långsam plan och då vill man ju inte bära med nå onödig vikt, däremot är ju flygtid upp till 10min alltid önskvärt.
    Motorn drar väl ca max 8A och det får man ju ta med i beräkningarna.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nästan lika enkelt är det väl att köpa en enkel borstlös setup eller ?
    En borstad 400-rova vill jag minnas kan klara runt 12A. Möjligen kan du dra ner propellerdimensionen för att minska den inmatade effekten - om du ändå vill ha kvar den borstade rovan.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Menar du att en borstad 400 snurra kan klara runt 12V(du skriver 12A)?

    Om min motor från easy staren klarar att köras på 3cell så blir det så, blir ju med en liten pusher prop.
    Hade ingen lust att lägga ner så mycket pengar på detta plan just nu utan var mest bara sugen på något annat att flyga som omväxling från min fpv easy star.

    Har planer på annat bygge som kanske snart blir av och då lägger jag gärna slantarna där istället
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    fast nu när jag funderat ett tag så verkar ju "12A" också som ett rimligt svar...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    På den tiden då borstlösa motorer fortfarande var ganska dyra så körde jag ett antal 400-motorer
    på 3-cells LiPo (11,1v).
    Någon motor höll uppemot 35 timmar, men de flesta lade av efter 15-20 timmar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Om den håller 10tim så är de värt det.
    Vill bara få flyga lite med gammel planet
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag menade ca: 12 A vid kanske 7-9 V spänning (7--9*NiMh) under belastning. Sen att en del lyckats köra dom med 3S LiPo tidigare behöver inte betyda att det lyckas idag eftersom dagens ackar har lägre inre resistans och håller spänningen mycket bättre under belastning. Även reglaget kan ju blåsa om motorn ger upp så det beror ju på hur riskvillig du är...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Så länge den inte handlar om "väldigt" höga spänningar så att man får överslag mellan varven i lindningarna så är det ju inte spänningen som sådan som är det "farliga", utan det är ju den inmatade effekten. Det är kombinationen av hög ström och hög spänning som är farlig eftersom motorn då blir varm. Att borstat reglage borde mycket riktigt jobba med PWM och om 50% av tiden är på och 50% är av så blir ju resultatet att man får halverad effekt. Har man 12V spänning blir ju "snittspänningen" 6V i det fallet.
    Kör man en motor olastad så kan man köra den på rätt höga spänningar utan att den tar skada rent elektriskt, därmot kan ju lagrena skära pga det höga varvtalet.
    Så jag ser inte något egentligt problem med att bara köra på det borstade reglaget och mäta strömmen så att den inte blir för hög och sedan begränsa maxutslaget, precis som ztefan314 föreslår.

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack för alla svar!

    Blir som jag misstänker lite av en chansning även om jag flyger den på halvgas.
    Har dräpt 2st motorer tidigare med 3S men då var det orginal motorerna från art-tech wing dragon, tror att denna snurra från easy star:en kanske håller lite längre iaf.

    Återstår att se hur det går
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du redan bränt 2 rovor så är risken uppenbar även med denna. Vi har talat om inmatad effekt tidigare och det är centralt. Om du minskar denna - genom att använda en mindre propeller om du har samma ack som tidigare - så ökar chansen att motorn kan hålla lite längre.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Borstad motor på 3S..?
    Av jocke1963 i forum Båtar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 07:42
  2. Köra 4 celler till motor specad till 2-3?
    Av rc9 i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 17:28
  3. Lipo val till borstad motor?
    Av Vöfly i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 19:26
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:38
  5. 500 Borstad
    Av Palleman i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •