Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Problem med strningar p videolnken

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard Problem med strningar p videolnken

Hej!
    Har diskutterat detta problem lite hr o var och testat mnga lsningar men nnu inte ftt ordning p problemet med strningar i bilden.

Testade fpv-utrustningen p mitt andra plan denna gng.
    Utrustningen r som fljer:

Plan: Kyosho Edge 540 EP 1400mm
    Radio: Futaba 6EX

FPV: 900mhz 1500mw http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13436

Kamera: Gopro HD

De strningar jag fr r p bilden frn videolnken. ett horisontellt flimmer som kar med motorvarv. Har mrkt att om jag str stilla p marken eller lyckas f varvtalet s nra noll som mjligt s har jag klar bild. Men s fort proppen snurrar (ven av vinddraget) s brjar strningarna.

Kr separat acc till FPV tx/rx (kameran har ju egen strm)
    Har p denna krra monterat videosndaren mellan canopy o stjrten p utsidan flygkroppen o fartreglaget sitter ju i nosen s har frskt eleminera strningarna genom avstnd. Dock utan att det hjlpte.
    Vad r det jag mste testa fr att lsa detta? filter?? avskrmning eller annat?
    Det r skert ntt idiotfel men bara jag fr ordning p utrustningen s fr det va vad det vill

Tack p frhand // Matte

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

En sak som slr mig. Har du mjligen servon med metallvxel, kolfibersttstnger och linkage av metall? Jag har drabbats av strningar bde hr och var vid den kombinationen. Bara en tanke...

Ferritkrna p VTx-kabeln kan lsa en del. Det finns smidiga klm-krnor som man trycker p runt kabeln. Alternativt klassiska jrnringar att linda upp ngra varv av kabeln p.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Ska ta en titt p lnkagen o servona r metaldrevade men ska ta o testa ferritkrnor. Hoppas hitta klmvarianten. Kan man behva snt till kablarna till frn esc?? Tnkte varvtalet styr mngden strningar. Mvh//Matte

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Du br absolut ha feritring p ESC-kabeln. Jag har ven ett hemmagjort LC filter p batterikabeln till min Vtx eftersom jag bara anvnder ett batteri och nu gr det vldigt bra utan strningar.
    Jag hade ingen ls ring hemma men hittade en gammal USB kabel med pgjuten feritring. Denna skar jag loss och kapade ner till lagom lngd (ca 6mm blev det) med en bgfil. Jag tog loss sladdarna frn servokontakten p ESCn fr att f dem igenom hlet p ringen.
    Eftert har jag kpt "riktiga" feritringar av Airmedia men ser ingen anledning att byta ut min hemmagjorda.
    /Christian

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Har efter gediget testande konstaterat att strningarna beror p vibrationerna istllet fr signalstrningar. men det krvs en viss typ av vibrationer.. sprtter man p sndaren s blir det knappt mrkbara strningar.. men tar man nnting hrt tex en pltbit eller mejsel s flimmrar det till rejlt.. Placerade min sndare p en kudde av skumgummi och "tokbalanserade" proppen och fick bort det flesta. men konstigt nog s har jag fortfarande strningar.. har haft isr sndaren men hittade inga synliga fel (tnkte mig glapp nnstans). Har nu gtt tillbaka till mitt lilla 200mw system och det fungerar betydligt bttre Blir nog investering av ett bttre 1.2-1,3ghz system i framtiden, frhoppningsvis utan strningar. Har dock garderat upp mig med fernitkrnor lite hr var s nu vore det vl faaan om man fick strningar

Tack fr alla tips o hjlp

//Mathias

Liknande mnen

1. Strningar
    Av Sickan i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-01-11, 18:16
  2. Strningar !
    Av Jonnta i forum FPV Allmnt
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2010-01-10, 19:46
  3. Strningar