Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Thunder Tiger F-75s

  1. #1

    Standard Thunder Tiger F-75s

    Vill dela med mig om mina erfarenheter med en sprillans TT F-75S:

    Startade upp den och den kändes svag. Blev mycket varm och efter några minuters körning överhettad och stannade. Efter kontakt med Thunder Tigers support visade det sig att de släppt en batch motorer med kamaxeln vriden ett hack fel (Det satt hårt inne för dem att erkänna). Om du sitter inne på ett exemplar ser man att markeringen lutar lite åt höger, efter om-montering skall den luta lite åt vänster.

    Jag fick ytterligare problem eftersom motorn blev överhettad. O-ringarna i förgasaren tog skada, vilket medförde att de inte var riktigt täta. Ojämn och ryckig gång som följd. Beställde ett O-rings kit och bytte alla, vilket tog ca 15 minuter. Resultatet är att nu går den hur bra som helst. Stark och varv-villig.

    mvh Emil

  2. #2

    Standard

    Jag hade fel. Den känns bra till att börja med, 10400 varv med en 3-bladig 11x8, efter ett par minuter tappar den orken och dör. Jag är långt ifrån någon expert på området, men jag tror att den blir överhettad. Någon som vet vad som kan vara fel?

    Ventilspelet är OK och den går på Rapicon 10% nitro.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Att motorn går varm kan bero på lite luftflöde, eller för lite bränsle, eller för stor propeller. Men den borde tåla 3-bladig 11x6, det är rent av lite i minsta laget. Höj på fullgasnålen 2-3 klick rikare än toppvarv.
    m.v.h. //fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-04 klockan 08:04.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Det kan inte vara luftflödet, för motorn sitter inte inbyggd. Jag skall testa att dra ut nålen en smula och se om det hjälper. Tack för tipset!

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Gå upp till en mera normal propp för motorn,12x8 kanske 13x6..
    Och den mår inte alls illa av en inkörning,att tokvarva i ett par min i sträck från början är obra..
    Tecken på det är att varvet gradvis går ner efter ett antal sekunder och det låter som den går tungt,när metallen som inte är inskavd o tajt från början värms o expanderar så blir det motsträvigt i den.
    Inkörning är inte heller att låta den puttra fett på tomgång utan det är fullgas,något fett i kanske 15 sek,avdrag till 1/3 dels gas för o låta den kyla o så på den igen,dvs varierad gas..
    Det där ska repeteras mycket men det är tråkigt oftast så jag brukar plocka i den i kärran o flyga med varierat pådrag=roligare!
    Hur som,varmgången kommer per automatik om man gasar fullt länge på en icke insliten motor,den brukar dessutom skvallra att den inte mår bra med att tryckmatningsslangen blir "sotig" invändigt.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Stort tack Bokis!!

    Motorn hade passerat en dryg liter, men efter en tanks körning efter ditt recept, så spinner den som en katt och blir inte överhettat.

    mvh Emil

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Se där! Kul o kunna ha hjälpt till lite,intenätet är bra ibland till sånt här o det jag skrev påstår jag gäller de flesta av våra modellmotorer minus ABC sorten men den är ovanlig numera..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Jag testade samma procedur på en annan ny motor (TT F-130S) som varit lite tjurig. Efter 2 tankar enligt Bokis recept spann den som en katt också, nu vägrar den tom att stanna i luften. Återigen stort tack Bokis! Du har sparat en del hår på mitt huvud.

Liknande ämnen

  1. 2 timmar med Thunder Tiger 130S
    Av RC Maffian i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 19:32
  2. thunder tiger lazy p51
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 13:34
  3. Thunder Tiger Super Decathlon .40
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 14:30
  4. Thunder Tiger MiniTitan, bra?
    Av Olof i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •