Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nybörjare behöver lite hjälp.

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard Nybörjare behöver lite hjälp.

    Hej!

    Jag är sugen på ett testa FPV, men det verkar vara ganska dyrt. Eftersom jag ska flytta till hösten och inte kommer ha någon möjlighet att fortsätta flyga (på ett tag i alla fall) så vill jag inte lägga allt för mycket pengar. Vad behöver man och hur kommer man så billigt undan som möjligt? Jag kan även tänka mig att skippa brillorna och kanske köra det direkt in i laptopen, går det och blir det mycket billigare?

    Jag har läst runt lite och det man behöver verkar vara: en kamera, en sändare, en mottagare, eventuellt glasögon samt batterier?

    flygplanet: Verkar som att Easystar är ett av de bättre alternativen. Har ett wingdragon som jag tycker om att flyga med men eftersom det inte är så stort kanske det blir ganska ryckigt? Hobbyking har ju en hel del FPV flygplan som verkar vara bra.

    Jag har redan en sändare, Hitech Eclipse 35mhz. Är inte speciellt sugen på att köpa en ny men det finns ju vissa flygplanspaket med sändare som kan vara intressanta.

    Jag har flugit ganska mycket innan så jag är ingen direkt nybörjare inom modellflyg.

    Skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge sina tips på vad jag ska köpa!

    Vad kommer det kosta komplett med ett bra flyg och FPV utrustning beställt från Sverige/USA, skriv gärna vad frakten kostar samt hur lång tid det tar från USA. Tänk på att jag vill ha det så billigt som möjligt men inget skräp.

    Vill helst ha ett komplett FPV paket, med allt man behöver (inte planet då) eftersom jag har en tendens att ha otur, så känns det säkrare om det är komplett med allt man behöver. Annars blir det bara att t.ex. kameran inte passar med det ena och det andra.

    Mvh

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Min setup förutom sändare har kostat mig 4000kr.
    Kan återkomma strax med en lista på vad jag kör med samt länkar.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Detta köpte jag:

    5.8Ghz 500mW videolänk $128 (200mW räcker om du inte tänkt flyga 1000m bort och då sparar du $58)
    Sony kamera 1/3" $87
    Batteri till videolänken $6 (ger 30min flygtid)

    Sen behöver du en skärm med AV-in eller en adapter till datorn för att kunna se bilderna och något som strömförsörjer videomottagaren med 12V.
    En skärm hittar du för 600-2000kr beroende på vilken storlek du vill ha.
    Jag kör på en 5,6" och det är i minsta laget. Inget mindre än 12" rekommenderas.

    Om du ska köpa en adapter till datorn så tänk på att det ska vara Analog video, jag gjorde tabben att köpa en för Digital video och det fungerar inte.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Standard

    Hej

    Jag kör med en EasyStar som jag bytt motor i. Totalt kostade det en bit över tusenlappen.

    Sen har jag en Hitec Eclipse 7 som jag konverterat till 2.4 GHz, den duger bra (även utan konverteringen).

    Video-sändare(vTx), patch-antenn och mottagare(vRx) har jag köpt från www.rangevideo.com, dom var snabba på leveransen (ungefär en vecka). Då valde jag den dyrare frakten på 28 Dollars.

    Kamera köpte jag från aeronautikhobby för 780kr + frakt (minns inte hur mycket, men under 100 kr). Det går att hitta billigare kameror av motsvarande kvalitet från utlandet.

    Jag har ett par fatsharkbrillor som jag köpte begagnat för 1400:-, vilket var ganska billigt. Det går bra att köra med en skärm, det finns mindre skärmar som tar emot videosignalen från mottagaren direkt (då behövs inte dator). En del föredrar att köra med skärm.

    Lite överslagsräkning: flygplan (1200) + vTx+vRx (1000) + brillor (2000) = 4200

    Patch-antenn är inget jag rekommenderar till en början. Då är det bättre att bygga så kallade clover leaf antenner.

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Wingdragon blir nog lite för tungt lastad med fpv prylarna plus att det är trångt i den.
    Har själv en sån och den är ju trevlig att flyga som vanligt

    FPV kör jag med en easystar med borstlös motor, funkar kanon.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-05-31 klockan 13:34.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    okej, tack för alla svar Vekar inte vara jättedyrt att komma igång. Fundera lite på att köpa kameran nu och bara köra flygfilmer (alltså inte sända/ta emot filmer) sen fortsätta att köpa till grejer när jag verkligen får tid över att syssla med hobbyn.
    Tror detta kan vara ett ganska bra sätt att träna lite, om man tittar på flygfilmerna så borde man ju få en uppfattning över hur planet ligger i luften osv. (lite svårt att förklara).

    Vad finns det för bra kamera till detta? Som man kan spela in på och sedan eventuellt "uppgradera" till FPV. Den ska vara lätt för jag hade tänkt börja lite smått med mitt wingdragon.

    Mvh

  7. #7

    Thumbs up

    Jag är helnöjd med min Bloggie
    http://www.rajalacamera.se/Published...age&pageID=20&
    Full HD
    Skaplig Vidvinkel.
    Ca: 130gr.
    690:-
    A/V out. (För FPV)
    Utfällbar USB kontakt.

    Lägg till ett FishEye så ser du runt hörnet.
    http://www.mrgizmo.se/products/fish-...iltelefon.html
    Inte helt nödvändigt.

    Inte lättast.
    Troligen inte bäst.
    Ingen GoPro men....
    Bra bild.
    Priset..

    Även nogrant kraschtestad men fortfarande hel.
    Plasten på display är lättrepad.(Skyddsplast rekomenderas)

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Hej!

    Tack för svaret

    Tror att den kameran blir lite väl tung. Har kollat runt lite på små spycams, finns som nyckelring, tändare osv. Någon som vet vilken man ska ha? Finns ju en massa på Tradera.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Här är en sökning på ebay:
    http://global.ebay.com/search/?Query...iew=0&SortBy=1

    Jag köpte en med rubriken "Camera Video Spy Keychain Microphone Record" tror jag. Se till att få med micro SD och 720x480 upplösning eller bättre.




    - edit video och min kamera

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av administrator den 2011-06-05 klockan 14:01.
    fredrik

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Tack för hjälpen alla! Ska nog beställa en nyckelringskamera inom kort, itsajten verkar ju vara en bra och seriös sida

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk på att chippet i kameran bara har 720x480. De kameror som visar med är bara omsamplade och inte bättre.
    Förklaring finns på http://chucklohr.com/808/

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Nyckelrings kamera #11 är riktig hd och mpeg4 ! Kostar runt $40 inkl frakt (250 kr) på ebay och är riktigt bra för det priset/den storleken!

    Jag har den på min fpv swift 2 är jättenöjd.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeterL Visa inlägg
    Nyckelrings kamera #11 är riktig hd och mpeg4 ! Kostar runt $40 inkl frakt (250 kr) på ebay och är riktigt bra för det priset/den storleken!

    Jag har den på min fpv swift 2 är jättenöjd.
    Har du någon film att lägga upp för att visa kvaliteten på den?
    Jag tror förresten jag har #3 eller #10 kameran i klippet ovan.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-17 klockan 15:39.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6
    Har du någon film att lägga upp för att visa kvaliteten på den?
    m.v.h. //Fredrik
    http://www.youtube.com/watch?v=RL85Ukjis00

    Har lite hd från maiden flighten..

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hmm, undrar om min fru uppskattar en tredje onboardkamera? Har en Contour HD och en 808 #3 eller #10. Din film är definitivt krispigare och skarpare än min film ovan.
    //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Nybörjare på Quad som behöver lite hjälp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:07
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 19:34
  3. Nybörjare behöver hjälp att välja grejor
    Av Kaptenklänning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 21:21
  4. Nybörjare behöver hjälp med el-setup
    Av JohanV i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •