Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: GoPro

  1. #1

    Standard GoPro

    Har idag en GoPro hero hd som jag ska använda till mitt första fpv projekt. Min fråga är om jag bör köra med separat kamera för fpv och bara filma med gopro´n ?

    Elr fungerar det lika bra att köra allt via gopro´n ?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    du kan filma o köra live via gopro- kameran. funkar bra! sen kan du dessutom se batteristatus på gopro'n på din skärm

  3. #3

    Standard

    Tackar.

    Tips på bra billiga goggles?

  4. #4

    Standard

    GoPro lider lite av rolling shutter. Jag tror det är anledningen att en del kör med två kameror.

    Billiga goggles har jag inte hittat några, men fatshark är poppis.

  5. #5

    Standard

    Rolling shutter. .. vad är det?

  6. #6

    Standard

    Jag kör hellre med en FPV kamera separat då GoPro har en mörkare bild som kommer ut.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag Kör gopro i solljus för det är väl typ enda gången den funkar riktigt bra. däremot kör jag CCDkamera ifall vikten är viktig samt allt från skymmning till mitt i natten. Med ccd är det ju möjligt att flyga i kolmörker å endå se nått
    Vill man köra pan/tilt så är det ju enklare med en vanlig ccd att bygga lätta fästen.

    du har ju dom här brillorna på HK. inga monsterbrillor men då är dom rätt billiga också http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16072

    MVH // Matte

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Rolling shutter. .. vad är det?
    Kolla här:



    Det är bara ett problem om du har vibrationer.
    Senast redigerat av administrator den 2011-06-05 klockan 10:31.

  9. #9

    Standard

    Jag kör med gopron som fpv kamera funkar bra, dock så är det ca 0,2 sek fördröjning i video ut från den.

    Inget som man märker eller bry sig om oftast. Men ska man ligga inverted 10cm över marken i 200km/h med en funjet så är det kanske inget man vill ha ;-)

  10. #10

    Standard

    Ska försöka förklara vad rolling shutter är och varför det blir vågor i bilden...

    En vanlig kamera med ccd sensor (charged coupled device), där kan man säga att när en bild
    tas så fryses hela bilden direkt, sen så läses pixel för pixel ner från sensorn till kameran...

    På en cmos sensor så fryses aldrig bilden, utan kameran läser pixel för pixel hela tiden, utan att frysa bilden. Och har då en vibration gjort att kameran har flyttat sig lite när den läst in en halv bildruta, så kommer det ju att se ut som en våg i bilden eftersom kameran har rört sig..


    3ccd betyder att det sitter 3 st ccd sensorer i kameran en för varje färg, röd, grön, blå.. Annars brukar man ha olika färger på varannan pixel på sensorn (då är det dubbelt så många gröna som röd och blå)..

    Anledningen att man inte kör med ccd överallt är att det är dyrare då det kräver med kringelektronik (själva sensor är analog), de drar även mer ström och kräver större utrymme. Cmos sensorer är billigare då de inte kräver så mycket kringelektronik, allt är inbyggt i chipet som spottar ut data direkt, storleken är mindre och de drar inte mycket ström.

    Så för att få minsta möjliga rolling shutter med gopron så filma i 60fps, då läses varje ruta snabbare :-)
    Fast man ska ju försöka få bort vibrationerna genom att balansera propellrarna osv..

  11. #11

    Standard

    Har provat GoPron på toppen av min Quad och fick inga tecken på rolling shutter

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    För de som är sugna på GoPron så kan jag nämna att Rangevideo nu är återförsäljare till GoPron. Har för mig att han tar 299$ för den vilket är ett bra pris. Det är Helmet paketet han säljer.

    MVH / Kajaken
    Senast redigerat av kajakmannen den 2011-06-20 klockan 21:06.

  13. #13

    Standard

    180$ är ett grymt pris, tyvärr tar han 299$ och endast till amerikaner.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Opps såg att det var fel pris. SOrry för dom falska förhoppningarna. :/ och precis som du säger så säljer han bara inom USA

    :S

    MVH / Kajaken

  15. #15

    Standard

    Har filmat en del i 720p50 just för att bilden ska bli lite stabilare i 25fps. Nu är ju frågan hur jag enklast gör om en film och med vilket program ?

  16. #16

    Standard

    Jag jobbar en hel del med VirtaulDub och Avidemux som båda är gratis
    Man kan även behöva "packa upp"filerna från MP4 till okomprimerad AVi som tar otroligt mycket plats på disk.
    Detta gör jag med FFMPEG och HUFFYUV codecs

    http://www.undcon.com/video-editing/...-plugin-guide/

    http://www.undcon.com/2011/05/25/test-rendering/

    Slutlig finish gör jag med Sony Vegas
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Gopro 1
    Av uffe40 i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 14:04
  2. Gopro 3
    Av PatrikE i forum FPV Kameror
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 15:03
  3. Gopro 3 White eller Gopro 2 HD????
    Av metric i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 09:34
  4. FPV med GoPro
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 20:13
  5. GoPro FPV
    Av HenrikGG i forum FPV Kameror
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •