Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Servon till Flaps, storlek?

  1. #1

    Standard Servon till Flaps, storlek?

    Hej!

    Jag har en P-51 Mustang på 1.580mm vingspann med en 40 motor i. Kontrollen är av märket Spectrum, DX6. Allt fungerar jätte bra, tills man ska landa. Det blir lite väl snabba landningar som kräver en hel del utrymme då jag inte får ner farten snabbt nog.

    Så jag vill nu kunna aktivera mina flaps som jag har inbyggt i planet, men jag saknar servon. Vilken storlek sk jag använda mig av och var hittar jag dem?

    Med Vänliga Hälsningar,
    Jonas Bergman
    Göteborg

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Är kärran (märke?) avsedd för ett eller två flapsservon?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Två stycken verkar det som då jag har en lucka i varje vinge. Det är av märket HANGAR 9.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vet inte hur just din P51:a är men rent allmänt så brukar Warbirds av den typen kräva lite högre fart vid landningen och går inte att jämföra med t ex rena 3D-kärror. Så nån radikal sänkning av landningshastigheten tror jag inte du skall räkna med om du aktiverar flapsen. Men det kan säkert Bokis eller nån annan Warbirds-specialist berätta mera om...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av calimaa Visa inlägg
    Två stycken verkar det som då jag har en lucka i varje vinge. Det är av märket HANGAR 9.
    Vad säger manualen, om du har nå´n? Är det denna ? Hittar ingen P51 med 1580mm i spännvidd på deras sida...
    http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN4425
    Skulle tro att de rekommenderar 2 "standardservon", dvs runt 40-50g.
    T.ex: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=179
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Nej det stämmer, jag som skrev fel på en niffra. Det ska vara 1480mm, och det är den du hittade på deras sida.
    Jag har för mig att manualen rekommenderar deras egna servon, som givetvis inte går att hitta i sverige på ett enkelt sätt. Men jag antar att det går lika bra med standard servon som du säger.

    Klockrent pris på denna med, har hittat andra men de ligger på runt 350kr st, blir dyrt om man ska ha två.

    Tack så mycket Jocke!

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Som Roger skriver,det kommer inte bli nån större fartsänkning,på den storleken på kärra så är det mer en broms..
    Vilket jag tycker är till hjälp men det fodras lite invänjning,jag gillar att ha mer än 45 grader klaff men räkna med att den kommer att försöka stiga en del..
    Mixa in dyk tillsammans med klaff ute är något jag brukar göra..
    Vad gäller servo så är det väl standardstorlek? Då funkar det med Futaba 3003 eller något annat billigare servo..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Oj det var mer en vad jag trodde. Jag tyckte det skulle ligga på runt 30% flaps, men är absolut villig att testa ditt förslag.
    Ska tilläggas att jag är väldigt ny när det kommer till RC flygning så är jätte tacksamm för alla slags förslag och råd.

    Har inte gått med någon klubb en men kommer väl dit inom denna sommaren. Blir ju lite lättare att ha folk som vet lite mer runt om kring sig givetvis.

    Jag vet att det inte var något nybörjar plan direkt men det är ju drägglande snyggt så man kan ju fan inte låta bli. Har nu vart uppe 6 gånger i luften med flygningar runt 4-8 minuter i stöten och alla landningar har gått bra, men som sagt tycker det går lite väl fort. Blir ju jobbigare när händerna skakar lite . Var ju inte direkt samma sak som att sitta framför datorn i en månad och köra realflight...

    Mvh,
    Jonas

  9. #9
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    För mig så blev det så i början att jag tog kanske 30 grader klaff vilket är helt OK men jag gillade inte resultatet..
    Flera kärror steg som ballonger(det är individuellt från kärra till kärra) och jag miste det jag ville åt,få ner farten och gasa lite istället för o kunna hålla den i luften.
    Smaken är som baken..
    Det där med klaff är fortfarande "trial and error" för mig,jag letar mig fram på resp. kärra det som passar min sorts flygning..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Jo men det låter ju vettigt, är en väldig ballansgång de där med landningen, sammtidigt som det är det roligaste momentet just nu av hela flygningen.

    Tycker det är lite jobbigt dock att kontrollen är så super känslig. Man kan knappt peta på gasen så sticker den. Har försökt att ställa in servon att vara mindre känslig men det är svårt. Man vill ju inte förstöra den setupen man har i kontrollen och kopierings funktionen verkar inte fungera som den skall. Det blir att den tappar synken med planet istället och då måste man väl köra hela synknings processen igen antar jag.

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tycker Bokis att det fortfarande är lite "trial and error" så är nog mitt råd att du i egenskap av nybörjare skall ligga lite lågt med dessa experiment och istället satsa på att lära dig landa kärran med de förutsättningar som finns just nu. För Bokis om nån har flugit måååånga warbirds....
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av calimaa Visa inlägg
    Tycker det är lite jobbigt dock att kontrollen är så super känslig.
    Har du inte lagt in någon Expo? = Exponentiell verkan, dvs du kan ställa in i radion så att utslagen kring neutralläget blir mindre och inte lika känsligt.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Standard

    Kanon!

    Precis denna inställning jag letat efter. Har vart inne där förut men inte vart säker på om man verkligen ändrar rätt. Tack så mycket!

    Ska vidarebefodra denna infon till min flintstone vänn som enbart har två lägen, 0% eller 110%

    /
    Jonas

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    I samma meny finns dual rate. Den gör att du kan få större utslag när du flyger men mindre när du ska landa. Det är nånting jag alltid ställer in när min grabb ska flyga, för att han är nybörjare. Detta slår du av och på med en switch. Det går att välja en switch per roder, eller en gemensam switch.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Motor storlek till P-51?
    Av mappup i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 10:42
  2. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:09
  3. ESM modeller med flaps samt antal servon
    Av Phonta i forum Bensinmodeller
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 21:03
  4. Flaps till Calmato sport .40?
    Av staflaraf i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:42
  5. Storlek skalahjul till spitfire 1/8
    Av kempff i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •