Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tri, Quad, Hexa eller Octo?

  1. #1

    Standard Tri, Quad, Hexa eller Octo?

    Finns det något man ska tänka på när man väljer vilken man ska använda och till vad?

    Är det följande som gäller (i regel)?
    - Ju fler rotorer, desto dyrare
    - Ju fler rotorer, desto stabilare
    - Ju fler rotorer, desto mer lyftkraft

    Nåt annat?
    Flygegenskaper förutom hovring?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Oj vad vill du göra? Vi har en av varje för de är så olika individer och har olika flygstilar.

    Snabbt sagt
    Tri - busig lågflygare som även tar de mysiga GoPro filmerna på huset, åkern eller polarna som flyger plankor på fältet. En maskin som är lätt att underhålla och får plats i bilen, dvs en arbetshäst och den man flyger mest av alla.

    Quad - bus på rikigt, Henry har snart svart bälte i 3D med sin. Beroende på utr så är den allt från busig till stabil för översiktbilder och mjuka panoreringar. Bästa valet för en allround filmning om det nu är det man vill göra.

    Hexa - dyrt bus som lätt hänger på de flesta kärrorna på fältet. Min flyger lätt ifrån Henrys vinge vilket inte är populärt... Mycket stabil för foto men drar för mycket ack. På en 3s 5000 flyger tricoptern lätt 15min å 6-7 i hexan på samma ack.

    Octo - dyrt på riktigt om man vill ha nått som också flyger bra. Vi pratar en Mikrokopter minst, satsar man dessa stålarna så får det gärna kosta lite mera för att få det där extra. Finns ingen egentlig anledning att snåla för då är en Quad med lite större bomlängd betydlig bättre val.

    Tri quad och hexa finns i hobbyrummet Octo har behovet inte infunnit sig för ännu för bus flyga är fortfarande alldeless för roligt
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Så för att till exempel ha en av dessa för att filma bilracing, ta tex på is eller backrace/drifting. Vilken är bäst lämpad? I detta fall kanske man har dubbla uppsättningar FPV, en för den som flyger och en som styr kameran. Men man ska ju hinna med och ha nånting som inte svajar som en barngunga när man märker att man kör för fort och vill sakta av. Skulle räcka gott med en GoPro eller kanske senare en Canon 550D i gyrostabiliserat hängstativ under. Den första är väl aningens lättare då med sina 97 gram medans en 550D väger lite mer...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    En trikopter har tre propellrar men fyra elmotorer...

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    En trikopter har tre propellrar men fyra elmotorer...
    Hur menar du nu?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så för att till exempel ha en av dessa för att filma bilracing, ta tex på is eller backrace/drifting. Vilken är bäst lämpad? I detta fall kanske man har dubbla uppsättningar FPV, en för den som flyger och en som styr kameran. Men man ska ju hinna med och ha nånting som inte svajar som en barngunga när man märker att man kör för fort och vill sakta av. Skulle räcka gott med en GoPro eller kanske senare en Canon 550D i gyrostabiliserat hängstativ under. Den första är väl aningens lättare då med sina 97 gram medans en 550D väger lite mer...
    Jag skulle definitivt börja med en Tri och en GoPro, inga problem att agera kamera man och pilot samtidigt

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Hur menar du nu?
    Han menar väl motorn i servot...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Hinner en tricopter med en bil (pratar riktiga bilar)?
    Och hur blir man av med såna där jelly-effekter?

    Typ...
    - isbusfilm: http://www.youtube.com/watch?v=0a6a_Msd8HQ (kallt o snösprut)
    - grusbackrace: http://www.youtube.com/watch?v=zYQzD1YQTnA (mycket skog, men man kan vara högre upp)
    - rallysprint: http://www.youtube.com/watch?v=7xxhbu5XTkI (snabbt med skog)
    - drifting: http://www.youtube.com/watch?v=wibgGuoYYtA (rök)
    - asfaltrace: http://www.youtube.com/watch?v=dpJ_8...eature=related (bil i diket)
    - båtrace: http://www.youtube.com/watch?v=4_iTEc3Ar80 (Miss Turbine lär man ju inte hinna med dock)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jag kan försöka svara på några av frågorna.
    Stabiliteten på en kopter beror på många faktorer, inte minst själva kontrollerkortet, men bland annat gäller att maximera ytan som propellrar sveper på samt avstånd mellan motorerna. (Samtidigt riskerar den ju att bli mer osmidig både i transport och i luften). Så att t.ex skapa en Y6(tri med coaxial) ger ingen större stabilitetsökning jämfört med en lika stor Y3(tri).

    För att öka stabiliteten och ta bort jello-effekter vid filmning så gäller det att balansera propellrar och motorer samt vibrationsdämpa kontrollerkort och kamera. Jag får bra film från en Gopro "fast" monterad på en quad med en tunn vibrationsdämpande film men då har jag verkligen balancerat allt mer eller mindre till perfektion.

    När det gäller att filma föremål på marken så kräver en fast kamera en mycket skicklig pilot. Problemet är att om du flyger för fort och kommer för nära måste du bromsa/backa och då kommer kameran peka ännu mera uppåt. Flyger du för sakta blir det tvärtom. Därför ser du väldigt få bra kontinuerliga filmer från flygningar, oftast är det bara klipp. Så den största utmaningen med att filma en bil är inte att försöka hänga på den hastighetsmässigt (även om det kommer att bli ett problem om det går för fort), det är att lyckas filma den samtidigt då lutningen på koptern kommer att variera kraftigt.

    Jag hade nog problem med att försöka filma ett antal forspaddlare härom veckan. (Nu är jag en högst medelmåttig pilot och saknar FPV-möjligheter). Visst lyckades jag få med hela sekvenser med paddlaren i rutan men det hade mer att göra med att GoPro:s "fisköge"-lins än att filmningen var bra.

  10. #10

    Standard

    Malx, just därför skulle kameran behöva vara dämparupphängd under med gyro o servon så den kan styras av en annan person som siktar på det som ska filmas medans den andra flyger efter vägen, så att säga. Kommunikation är A och O förstås. 2x FPV alltså. Tusan va roligt projekt!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    mm, det är ungefär samma lösning som jag räknar med att köra på min nya Y6. Jag hoppas att flyga den autonomt och ägna mig åt filmningen själv. (Helst med glasögon och headtracking). Med autonom flygning lär det dock inte gå att följa några snabba bilar. Ett senare steg är att integrera automatisk målföljning så kameran följer föremålet själv.

    Det stora problemet är att komma åt tillräckligt med frekvenser.
    Jag kör radion på 2.4 Ghz men där kanske jag måste gå tillbaka till 35 Mhz.
    FPV går ju att köra på 5.8, men då blir räckvidden begränsad. Alt. är 1.3 som radioamatör.
    Tvåvägskommunikation med flygdata ska också köras någonstans, jag räknar med 430 Mhz nånting (krävs radioamatörlicens men jag läser in den nu)

    Min Y6 kommer inte att vara något under av stabilitet, men den kommer att vara en fin kompromiss. (Och jag räknar med att den blir ruggigt snabb ). Jag vill också ha möjligheten att köra av någon propeller utan att hela ekipaget går i backen, Forsfilmningen var med quaden som insats...(Jag hade foam på den så kamera mm skulle kunnat bärgas vid missöde men mycket av elektroniken hade nog dött om olyckan varit framme)

    Ditt projekt låter helt klart roligt, du får uppdatera hur det går.

  12. #12

    Standard

    Jag har ju inte börjat bygga nåt, men det är ett mål, att bygga ihop nån multirotorcopter för detta ändamål. =) Som det är nu så är det bara en GoPro i nosen på ett FPV-flyg med gyrostabilisering på flyg samt OSD, logger, GPS, o sånt. Men måste ju prova 50-heli med framhängt stativ, som nån här på forumet hade till salu...

    Frekvenserna...
    Pilot-spakstyrning = 35MHz för bäst kontakt genom skog (helin får ju inte störas ner i backen)
    Pilot-videosignal = 430MHz eller 1.3GHz (ju lägre desto bättre genom skog, behöver ju se var man flyger utan störningar)
    Kamera-spakstyrning = 2.4GHz för att styra kameran
    Kamera-videosignal = 1.3Ghz (om 430MHz på pilot-video) eller 2.4GHz, är ju bra om den kommer fram, störningar är okej (därför kan det ju gå med 2.4Ghz på bägge för kameran?)
    Kameran spelar in filmen ombord, skickas inte till marken för inspelning.

    Vad är en Y6?

    Grejen är ju den att den som flyger ska kunna vingla på då denne försöker följa vägen, medans det gyrostabilierade (inte rate utan AVCS/HH) underhängande dämparupphängda stativet skall hålla sig rakt och fint.

    Måste köpa lite mer tid först bara... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Y6 är en tri men med dubbla motorer på varje arm (coaxial). Kräver inte servo och lutningsbar bakarm. Med bra kontrollerkort och fina inställningar så klarar den ett motorbortfall.

    Videosändare har en förmåga att störa frekvenserna runt så det blir räckvidden för mottagningen av kamerastyrsignalerna som blir problemet. (Dock ej kritiskt). Det går ju dock att lägga t.ex båda sändarna på 35 men med olika kanaler.

    Och 1.3 + 430 kräver som sagt radioamtörlicens. Jag börjar bli orolig att alla olovliga FPV:are snart kommer att orsaka ett totalförbud.

    (Hade ett längre svar tidigare men det försvann under en webläsarkrash så jag orkade inte skriva så långt igen )

  14. #14
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ja det finns 3-4-5-6 så klart
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Och 1.3 + 430 kräver som sagt radioamtörlicens. Jag börjar bli orolig att alla olovliga FPV:are snart kommer att orsaka ett totalförbud.
    434MHz / 444MHz dvs longerange radion ligger på det fria ISM bandet liksom alla olika komradiona man kan köpa på Teknikmagasinet mfl, billarm, många bilar idag har låsstyrningen från nyckeln på detta band. Max effekt är 5w om jag inte minns fel, beror ifs på teknik också så LRS systemen idag har 500mw och håller sig därav inom lag gränsen.

    Vad gäller 900 och 1020-1320 som många kör på är det värre med, fordrar som sagt licens samt att 1280MHz är den enda tillåtna för ATV (amatör TV). 900 är å andra sidan helt förbjudet.

    Visst jag kan hålla med att man borde sätta ihop en bra informationskampanj om detta och hur man skall gå till väga för att säkert kunna flyga FPV inom lagens gränser.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Skaffade en Tricopter i förrgår och i flög lite tidigare ikväll. =) Så det blev en tricopter till att börja med. Men har en del frågor jag inte vet var jag ska börja med. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Skaffade en Tricopter i förrgår och i flög lite tidigare ikväll. =) Så det blev en tricopter till att börja med. Men har en del frågor jag inte vet var jag ska börja med. :-D
    Så med det sagt så vill du att vi andra både ska komma fram till frågorna och svaren?

  18. #18

    Standard

    Jag har ägnat nån timme nu på att läsa en massa om tricopters på detta forum och rcheli.se.
    Men nog är det bra få svar på sina egna problem i en egen tråd. ;-) Startar en så jag inte lusar ner denna med offtopic's.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 21:46
  2. Hexa eller Oktokopter med gyro
    Av PO123 i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 01:12
  3. Quad + eller X?
    Av Tricket i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 07:49
  4. Lite busflygning med Quad å Hexa
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 20:48
  5. MK Quad,Hexa,Okto
    Av Impulze i forum Quad
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •