Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Köpa ny laddare?

  1. #1

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard Köpa ny laddare?

    Halloj!
    Har behov av att ladda lite li-po celler, allt ifrån små 2 cells 300mah upp till 4 cells 4500mah.
    Vill gärna ha en som funkar på både 12 och 220 volts drivning.

    Några tips?

    Mvh,
    Niklas

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Var är du nånstans? I joddlarland eller i ett ljummet Sverige?
    Lindinger har ju ett visst utbud men är du i sverige så kanske det finns nära dig.. Imax laddaren med inbyggda balanserkontakter gillar jag och odyr dessutom..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	imax.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	19,1 KB 
Id:	21481
    Senast redigerat av bokis den 2011-06-11 klockan 22:28. Anledning: En stilig bild åsså!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag gillar iCharger som man kan köpa dyrt i europa eller billigt på hobbyking. Min laddare är iCharger 208B för max 8S och 350W. Effekten i en laddare är viktigt. Ska du ladda 4000 mAh 4S som är 5C laddning på så behöver du 14,4*20=296W. Jag föreslår att du köper en laddare med många watt.

    http://<a href="http://www.hobbyking...oduct=9005</a>
    endast 128$ + moms + frakt.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Hej jag har absolut ingen erfarenhet alls att komma med men däremot går jag i laddarfunderingar själv. Kollade IMAX på HC men efter lite googlande och läsande på diverse forum verkar det som att Imax får ganska blandad kritik. Började istället kolla på iCharger och där verkar omdömena genomgående positiva. Däremot vet jag inte om den finns för 220 v. Men som sagt detta är bara utifrån ressensioner på olika forum och ingen egen erfarenhet. Nu verkar väl iCharger var en betydligt dyrare laddare än Imax så det är väl i sin ordning att den får bättre kritik.

    /Mats

  5. #5

    Standard

    Oops... Höll på så länge att skriva så Fredrik hann före men med den skillnaden att han hade egen erfarenhet och det är ju alltid bättre.

    /Mats

  6. #6

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Wow! Snabba gänget är vakna, det gillar vi!

    Bokis, sitter på ett genom ljummet Gotland, men Lindinger är inte längre bort än brevlådan
    Skall titta på givna förslag, lite närmare nu.

    Tackar o Bugar!!
    Niklas

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har själv haft iCharger i 3 år och är väldigt nöjd. iMax har väl inte haft det bästa ryktet men alla kan ju bättra sig så jag skall inte döma ut den eftersom jag inte har egen erfarenhet.
    Men skall du ha en laddare med hög laddeffekt så brukar du få välja en laddare som inte har inbyggd 230 V-drivning utan bara likströmsdrivning - i många fall upp till 18V men bl a nyare modeller av iCharger klarar drygt 30 V in vill jag minnas. Det finns säkert flera "större" laddare som klarar högre inspänningar.
    iCharger 208B kostar 145 $ inkl frakt från Hobbyking. Rakt översatt ca: 920 kr. Om man får "momsa" så blir det totalt strax över 1200 kr inkl potens admin-avgift. Jämförelsevis så tar Autopartner i Torshälla 1395 kr vilket definitivt är ca: 200 kr mera men denna prisskillnad kanske inte riktigt gör skäl för "billigt på Hobbyking eller dyrt i Europa". Personligen tycker jag att den skillnaden är rätt OK - om man uppskattar närhet till sitt inköpsställe. Vill man köpa den på annat håll i Europa till lite lägre pris så kan man göra det hos t ex Giant Cod i U.K. Då kommer den att kosta ca: 1250 kr inkl frakt.
    Nåja - nu var ju inte detta nån prisdiskussionstråd men numera behöver det inte vara så mycket dyrare att handla inom landet eller inom Europa jämfört med t ex Hobbyking.
    Hursom - jag tycker du skall kolla in iCharger - att du sen får ha ett separat nätaggregat hemmavid tror jag inte behöver vara nån störe nackdel. Laddaren blir å andra sidan lättare att ha med ut på fältet. Dessutom är dessa laddare uppgraderingsbara - jag la t ex på senaste versionen av programvaran på min gamla laddare för ett tag sedan och det fungerade utmärkt.
    Läs gärna denna tråd - där finns all info du kan behöva om dessa laddare - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839657
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Hej,

    Jag har kört på Hyperions dou laddare i flera år och är nöjd med dem. Deras senaste 720i Super dou 3 är riktigt häftigt , har dubbla utgångar, och laddar med 500watt per utgång utan att bli varm. Den vill dock ha en nätaggregat på minst 40A ca 24volt om man skall köra full effekt, men det går oxå att begränsa det i inställningsmenyn. Sen på varje utgång om man vill kan man paralell ladda 2-4st, 4s ackar (med original balanskortet) bara man ställer in totalkapaciteten som blir. Jag får 4st 6s ackar laddade under halvtimmen.
    Inte illa och få 8st 4s ackar laddade i ett svep

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,

    Jag har kört på Hyperions dou laddare i flera år och är nöjd med dem. Deras senaste 720i Super dou 3 är riktigt häftigt , har dubbla utgångar, och laddar med 500watt per utgång utan att bli varm. Den vill dock ha en nätaggregat på minst 40A ca 24volt om man skall köra full effekt, men det går oxå att begränsa det i inställningsmenyn. Sen på varje utgång om man vill kan man paralell ladda 2-4st, 4s ackar (med original balanskortet) bara man ställer in totalkapaciteten som blir. Jag får 4st 6s ackar laddade under halvtimmen.
    Inte illa och få 8st 4s ackar laddade i ett svep
    På fältet får du väl ha extra bilbatteri som strömförsörjning. 40A/24V i 30 minuter blir 20Ah. Ska du dra det ur ett 12V bilbatteri blir det mer. Med förluster är bilbatteriet nästan tömt efter en sån megaladdning.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Hitec har en ny laddare som verkar nice. 2x200watt. Man får köpa nät agg till. Ca 1500kr med laddare o nätaggregat.

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Återigen tack för en massa goda erfarenheter och insikt.
    Roger- Det blir nog en Icharger ifrån någon Svensk handlare, de verkar billiga hos de flesta tycker jag som betalade 3000 kr sist jag köpte laddare av kvalisort (Schultze och säkert 10 år sedan)

    Mvh,
    Niklas

  12. #12

    Standard

    Om man nu ska ladda så våldsamt att man behöver ett nätaggregat på 24 v och 40 A var hittar man ett sådant och vad krävs för kvalitet på strömmen från aggregatet?

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    På fältet får du väl ha extra bilbatteri som strömförsörjning. 40A/24V i 30 minuter blir 20Ah. Ska du dra det ur ett 12V bilbatteri blir det mer. Med förluster är bilbatteriet nästan tömt efter en sån megaladdning.
    Jag laddar inte på fältet för jag har flera uppsättningar med batteri och laddar de hemma innan jag åker till fältet.
    Nätaggregatet och Hyperionladdaren jag köpte finns på
    http://www.fun2fly.se/
    http://www.hab.se

Liknande ämnen

  1. Li-Po Laddare
    Av Muggen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 16:04
  2. Bra laddare?
    Av slaffe i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 00:39
  3. Val a laddare
    Av Silverfisk i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 09:59
  4. laddare
    Av L-G i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 19:35
  5. Laddare
    Av matsen64 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •