Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 100

Ämne: Saito 200R3

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard Saito 200R3

    Har en Saito 200R3 som går allt annat än bra. Mest troligt pga handhavande fel så jag söker lite hjälp av er proffs.

    Motorn är ny sedan i höst då den inköptes på Söders, har nyss gått ca 4liter metanol med 10nitro 10olja. Org avgaspipor används och stiften är OS F. Har tidigare kört Saitos org som följde med motorn samt en kort tur med Enya3. Microsens glow5LP sitter monterat.

    Problemet är att så länge ombord glöden jobbar upp till halv gas så går allt väl, motorn trottlar hyggligt och har en go tomgång men vid full gas så dör ena cylindern bort mest troligt pga släckt stift. Går man ner mot 60% trottel så kommer cylindern igång igen.

    Troligen står ju nålarna ganska fett men det känns lite som om det kvittar hur jag justerar dom så blir det inte bättre. Finns där nån basic inställning av nålarna som funkar på alla R3´or?

    Förslag?

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det här har hänt mig pågra gånger vill jag minnas,i mitt fall så har det varit önsketänkande ang propp storleken(för stor) och tryckmatningen som blir en smula crappy om man inte har en avgasring,det där röret med utstickande sugrör var sisådär..
    Min första gissning hade dock varit trasigt glödstift men det har du laborerat med så det kan nog uteslutas..
    Ligger i stjärmotorns natur dessvärre och släcka stift på nedre burkarna,åtminstonde de jag har..
    beter den sig lika på marken som i luften?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Propp APC 16x8. Tryckmatningen går ju via sugröret på ena flexpipan, kan det vara denne som jävlas? Hur i så fall? Får den för mycket/lite soppa pga den eller?

    I luften beter den sig likadant, fullt järn dör ena cylindern bort, 60-65% trottel så tänder det till igen.

  4. #4

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Detta är svårt att säga något om utan att höra hur den går.

    Precis som Bokis nämner så är det på en skala från svårt till omöjligt att ställan en fyrtaktare med för stor snurra, och tryckmatningen är också ganska usel på Saito radialmotorer.

    Men, om jag skall gissa och med erfarenhet från Satito 325-R5 låter det som den snarare som att den får för lite på fullgas. Jag har inte varit med om att R5:an slocknat pga riktligt inställd på fullgas. Men snålt så gör den det och då precis som du nämner så tänder den upp igen runt halvgas.

    Att den är okänslig på huvudnålen beror oftast på att tomgångsskruven är för långt inskruvad, snålt alltså, då räcker inte huvudnålen till för att få den att gå rikt.

    Nålarna påverkar varandra, skruvar man in den ena så måste den andra justeras, oftast åt motsatt håll.

    Jag skulle testa att skruva ut tomgångskruven så att den med säkerhet går rikt på tomgång (den kommer att givetvis att stanna av detta på lågt varv efter ett tag). Därefter varvar du upp till fullgas och justerar in så att den går bra men något rikt. Ner på tomgång igen och justera in tomgången med glöd på först, stäng av glöden och finjustera.

    Slutjustering skall göras utan glöd, med glöd går den på låga varv även om den är felställd.

    Varmkör motorn innan du justerar, det är mycket massa att värma upp så det tar någon minut.

    R5:an går utan glöd på tomgång när den är varm.

    Jag kör 20x10 prop, 78 Metanol, 10 Nitro, 12 Klotz olja. Microsense 5Lp samt Saito originalstift. Varvar 1350-6900RPM

    Gammalt bränsle kan ge liknande effekter, metanol tar med tiden upp vatten från omgivande luft om det står i en otät dunk.
    Senast redigerat av Kenny den 2011-06-12 klockan 21:25.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK
    fredrik

  6. #6

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Tryckmatningen går ju via sugröret på ena flexpipan
    ????

    Menar du insugröret, det man skall snapsa i, om det finns ett sånt på r3.
    Två på R5 på det två övre cylindrarna.
    Senast redigerat av Kenny den 2011-06-12 klockan 21:18.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Sugrör var mitt skämtnamn på tryckmatningen på en av de lösa rören!
    Kalle Anka är ett annat bra namn,litar inte på det där riktigt..Jonny,proppa upp den om något,mina 170: or går bäst med 17X8,,jag kanske skulle testa 18x8,med den proppen du har så varvar den nog lite väl häftigt eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Aha!

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Sugrör var mitt skämtnamn på tryckmatningen på en av de lösa rören!
    Kalle Anka är ett annat bra namn,litar inte på det där riktigt..Jonny,proppa upp den om något,mina 170: or går bäst med 17X8,,jag kanske skulle testa 18x8,med den proppen du har så varvar den nog lite väl häftigt eller?
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Manualen samt http://saito-engines.info/throttle_setup.html är genomskummad ett par gånger.
    Bränslet är nyblandat med mycket liten risk för vatteninblandning i soppan. Har kört motorn med 16x8-10 2bl med samma resultat på båda. Saito rekomenderar ju 16x8 APC propp så den borde ju funka kan man tycka.
    Får ut ca 1550-8000varv på max med denna propp innan motorn går ner sig på ena cylindern. Tendensen är att motorn trottlar bra, nästan riktigt bra från tomgång till halvgas och från halvgas till max (med glöd på, utan är ej testat än) men efter 1-3sek på fullt spett så segar ena cylinder ner sig.

    Ska testa mer imorrn och då att feta på lite till enligt Kennys tips, får ev låna hem en större propp med att testa med.


    Tack alla.

  10. #10

    Standard

    Hej,
    Kolla gärna att ventilspelen är rätt och att inte en av stötstängerna hoppat ur sitt läge.
    Det är renare med lite olja i bränslet men 10% låter riskabelt på en såpass dyr och ny motor så jag skulle
    gå upp till 15% olja tills man fått nålarna rätt inställda och man blir säker på motorn, tankinstallationen mm. Det är viktigt att bägge nålarna står lite rikt hela tiden.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,
    Kolla gärna att ventilspelen är rätt och att inte en av stötstängerna hoppat ur sitt läge.
    Det är renare med lite olja i bränslet men 10% låter riskabelt på en såpass dyr och ny motor så jag skulle
    gå upp till 15% olja tills man fått nålarna rätt inställda och man blir säker på motorn, tankinstallationen mm. Det är viktigt att bägge nålarna står lite rikt hela tiden.

    Körde först med som saito rekomendar 20%. Provade 15% oxå och nu senast 10% då jag först trodde det vart oljan som spelade roll. Kommer troligen köra runt 12-15% olja på den...

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Provade att ställa in motorn enligt Kennys tips och nu går motorn perfekt. Även med bortkopplad ombordglöd så är där kanon tomgång och den trottlar helt underbart. Även fullgas körning funkar både med och utan glöd.

    En sak som förbryllar mig och troligen har med det som Bokis sa är att vid halv tank och där under så går motorn katastrofalt dåligt.. Kan det ha att göra med tryckmatningen???

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fasen vet..om tanken sitter lågt så iofs...sitter den i linje med motorn? Uppenbarligen så ändras soppatillgången så kan det vara nåt annat?Går den lika illa på alla varvtal?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har kollat upp tanken nu och den sitter möjligen lite lågt men på bestämd plats av ESM´s monteringsanvisning. Gången på motorn blir likt den som va sen innan. Verkar inte vilja varva samt faller ur på en cylinder på fullt fart.

    Allt över halv tank och där är en perfekt gång i Saiton..

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    klurigt..OM den hade varit min så hade jag testat o begränsa avgasutsläppet på den cylle som tryckmatningen sitter på..
    Borde räcka med att sätta en siliconslang på röret o förlänga det så borde trycket bli högre..Vill minnas att trycknippeln sitter ganska nära utblåset,därav min idé.. Som jag skrev så har jag avgasring på mina o inga problem men Hanke har det inte o den går som en klocka,tror han har siliconslangangar dock i sin GP stearman och där sitter tanken högre..
    Sitter tanken för lågt så kan detta hända,men det är svårt att veta med absolut säkerhet..
    Kom på en sak: sätt den i en ställning som gör att kärran kan köras med nosen nedåt och kolla om problemet kvarstår,annars kan det ju vara klunkslangen oxå..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Bokis... hur tänker du med klunkslangen?


    Metanol är inte min grej.....

  17. #17
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Men jisses sälj skiten och skaffa en hamster Johnny....

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Bokis... hur tänker du med klunkslangen?


    Metanol är inte min grej.....
    Har hänt att slangen i tanken blivit skadad av röret som kan vara vasst,de där slangarna behöver inte mycket för o få skärsår..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Men jisses sälj skiten och skaffa en hamster Johnny....
    Har redan hunnit börja med frimärkssamling och gått med i lokala bridge klubben. Sen e jag lite för tuff för och ha hamster..

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Har hänt att slangen i tanken blivit skadad av röret som kan vara vasst,de där slangarna behöver inte mycket för o få skärsår..

    Jag slår ett öga på detta ikväll, tack så länge

Liknande ämnen

  1. Saito FA 80T
    Av fortuna i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 21:55
  2. Saito 150
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:57
  3. Saito 100
    Av lassebetong i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 17:58
  4. Saito .82
    Av T5 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 19:46
  5. Går det på en Saito 1.20 att......
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •