Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lipo-world. Lite funderingar

  1. #1

    Standard Lipo-world. Lite funderingar

    Hej!

    Jag har lite funderingar på att skaffa en ny laddare och har sonderat lite bland utbud och användningsområden. Just nu behöver jag något att ladda en 6v ack till tändningen på motorn med. Men i framtiden tänker jag att det blir någon el-kärra av mindre modell att flyga hemma på gården med (en uppklippt hage som jag även flyger 1/4 cub på)

    Ni som är inne i el och lipovärlden; är risken stor att det hamnar lipo lite varstans som t. ex i sändare och mottagare o.s.v? I en elkärra är det väl kanske själklart att man driver mottagaren från Lipobatteriet men är det en fördel med lipo till t. ex radion eller är det besvärligt när det skall laddas och kanske måste plockas ut?

    /Mats

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min högst personliga uppfattning är att radioapparater som är byggda för t ex 8 st NiMh-celler skall man fortsätta med detta i - det finns ju lågurladdande NiMh som fungerar bra i dagsläget. Då slipper du laddproblem, att varningen för låg spänning inte fungerar (om den inte är omställbar) och risken att det händer mindre trevliga saker den dagen du av misstag glömmer sändaren på i verkstan när hustrun ropar att maten är klar...
    Jag har testat LiPo i sändaren under en säsong och fann inga direkta fördelar. Man bör ju t ex plocka ur acken vid varje laddning - det kanske många anser att man ändå skall göra men jag har under alla år (drygt 40 år) långsamladdat min sändarack sittandes i sändaren utan några som helst problem.
    Jag vet att andra tycker motsatt men detta är min åsikt. Får man inga uppenbara fördelar utan tvärtom några nackdelar/risker så ser jag ingen orsak att ändra för ändringens egen skull - speciellt nu när det finns NiMh-ackar med låg självurladdning . För drivackar är det en helt annan sak - men nu var det inte det som efterfrågades.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Aha! Då blir det nog inga förändringar där och det fungerar ju så bra som helst redan nu. Jag använder bara långsamladdare och det har jag aldrig upplevt som något problem. Men en hyffsad modern laddare är väl även en bra NiMh laddare också antar jag.

    /Mats

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har en billig "multiladdare" till allting. Jag hade en Swallow i början och den kunde det mesta men nu har jag en som är aningen smartare med balansering och möljighet till LiFe som nog kommer så smått till tändackar med mera. Fördelen med den nya laddaren är att den även talar om i fall att jag skulle polvända av misstag vilket kan hända om man har både Futaba-Hitec och JR. Men inget är slarvsäkert fick jag erfara i dag.......
    Jag klarar mig bra med en laddare på 50 watt. Jag har inte några jättebatterier med hög spänning och ar tid att ladda någon timme på varje batteri. exempel : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11668 Med lite klurighet fungerar även dessa som "långsamladdare" utan att slå av vid peakning. Det finns förstås för 230 VAC för lite mera pengar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Jag funderar nog på att köpa en skaplig laddare när jag väl köper en. Inte för att jag planerar för någon större elkärra men en laddare med erkänd kvalitet och många möligheter. Jag har kikat på Imax men det verka vara lite blandade omdömen om den så nu kollar jag lite på iCharger som verkar få genomgående possitiva omdömen. Lite dyrare men det får det vara värt. Som ja nämnt ovan fungerar det bra att ladda radion med enkel långtidsladdare men det behövs bara att man har en 6v. ack så fungerar det inte så bra.

    /Mats

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    iCharger har jag själv haft under ca: 3 år och är väldigt nöjd med den - inte minst att den har uppgraderingsbar programvara och förefaller ha bra exakthet vid balanseringsladdningen. Dessutom är den förhållandevis liten och smidig för att ha såpass hög laddeffekt.
    Köpte en billig balanseringsladdare från Hobbyking för ett drygt år sedan för att alltid ha liggandes i bilen om man plötsligt behövde ladda på fältet men den har väldigt dålig noggrannhet vid balanseringsladdning. Den duger väl till nöds men skillnaden jämfört med iCharger är stor.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har en Swallow Advanced på 50W, en Turingy Accucel 6-50W och en iCharger 208B på 350W. Jag använder nästan bara iCharger,
    1) Den balanserar bättre.
    2) Den har mera effekt. Idag laddade jag 2 st 3S 2200mAh i parallell med ett extra "parallell charging board".
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16564
    D
    å kunde jag kräma på med 10A och blev färdigladdad på 12 minuter. Orsaken till att jag använder iCharger är alltså inte bara antal celler utan även laddeffekten.

    Det är kanon att kunna sticka ut och flyga efter så kort tid.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 94
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 23:08
  2. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 08:06
  3. Lite komplicerade funderingar...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 18:41
  4. Fun World Ep
    Av Stuff i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 09:27
  5. Lite funderingar på en .40 modell
    Av bink i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •