Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ritning till ett långsamtflygande plan?

  1. #1

    Standard Ritning till ett långsamtflygande plan?

    Jag undrar om någon har en ritning på ett långsamtflygande flygplan? Jag tänkte flyga med det hemma i trädgården med ett barnbarn.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med lätt setup kan du välja i stort sett vilken 3D-kärra som helst i 3 mm depron.
    Här kommer en länk till en gammal goding som inte brukar göra folk besvikna - http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=88
    Sen en 20 g motor med KV runt 1500--1800, 5 g servon, 8--10 A fartreglage, lätt mottagare 3--10 g samt en 2S360 LiPo om det är vindstilla. Sätt sen en GWS-SF 8*4,3 på motorn så borde det flyga hyfsat.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Östlings Mustang Sally äger!
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Jag tror inte att ett sånt plan passar, varför inte ett plan du kan flyga lugna kvällar och kanske till och med låta barnbarnet testa?
    http://www.explorestore.se/product.html/vapor-rtf
    har flugit det massa gånger till och med i mitt vardagsrum

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan David ha rätt - allt beror på hur stor trädgården är. Men kan man flyga en Sally inne i en liten gympasal så borde det gå att flyga i en rimligt stor "trädgård". Dock kan problemet bli att låta barnbarnen fluga - då skall man nog ha rätt rejäla ytor oavsett maskin om barnen inte flugit tidigare.
    En Vapor å andra sidan är så lätt att den nog är lämpligare inomhus än utomhus - i alla fall som vädret varit hittills denna vår. Har man inte flugit inomhus 3D-kärror tidigare så måste man lära sig det också - vändbarheten bygger på att man använder alla 3 roderytor och trotteln väldigt intensivt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jag tycker nog att valet beror lite på om barnbarnet självt ska flyga (jag gissar på det) och om han/hon har flugit tidigare.
    Både vaporn och en inomhusdepronare går att flyga på små ytor. Vaporn är mer lättflugen för någon som inte spakat tidigare, men det måste definitivt vara väldigt lite vind. Depronaren går att manövrera på ett helt annat sätt så man lär inte tröttna lika fort, men man måste flyga den mer aktivt och är kanske inte lika bra för någon som inte flugit tidigare. Den tål lite mer vind, men är fortfarande rätt känlig så i det närmaste vindstilla är att rekommendera. Ett dylikt depronplan är ömtåligare än vaporn och kommer att behöva lagas i större utsträckning efter eventuella krascher.
    Själv har jag kollat lite på att bygga en Tiny (http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=10). Bygger man den med modern teknik, dvs bortlös motor och lipo-batterier istället för borstad motor och NiCd så kan man nog bygga den väldigt lätt. Man kan ju, om man vill, öka vingarean en aning åxå, genom att öka spännvidden en smula om man vill ha den till att flyga långsammare. En borstlös motor på 15g 1500kv, 2s 360mAh acke, så har du sparat in en 20-25g på drivlinan, tex, men får troligen rätt mycket mer kraft, när man vill ha tillgång till det. Den kommer troligen inte att flyga lika långsamt som vaporn eller en depronare, dock.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har en Tiny-X - en senare version av den dumbo länkade till vill jag minnas. Det är en Stevens Aero-byggsats. Utrustad med borstlöst och LiPo var den allt annat än lämplig för "trädgårdsflyga" - och definitivt inte för nybörjare. Dock kan man nog minska både motorstorlek och ack lite så något lättare/långsammare kan den nog göras men jag tvivlar ändå på att den är lämplig för trädgård/nybörjare för i grunden är det en rätt snabb kärra. Då tror jag mera på Vapor i så fall även om den kräver helt vindstilla - något som jag tyvärr inte varit med om hittills denna vår. Trädgård går nog om man är erfaren flygare men trädgård och nybörjare är nog tyvärr lite svårare. Men allt beror ju på storleken på trädgården.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Hej allihop!
    Tack för era tips! Nu ska jag pröva att bygga en Mustang Sally. Har ni fler tips får ni gärna lämna dem!

    mvh
    Tor

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ju lättare du bygger (och utrustar) desto långsammare kan den flyga. Min Sally väger 130-140 gram flygklar beroende på batteri. Jag kan till och med sätta på en keyring onboard kamera även om filmerna är för skakiga för att vara njutbara.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Fredrik, här kommer några frågor till dig. Hoppas du kan hjälpa mig att svara på dem!

    - För att få ett så lätt plan måste du använda en väldigt lätt motor. Vad är det för motor?
    - Vad väger dina servon, styck?
    - Vilken storlek på batteri har du?
    - Vilken typ och storlek på propeller?
    - Har du förstärkt framkanten på vingen? I så fall, hur?
    - Det framgångar inte av ritningen på Mustang Sally vad v-formen på vingen ska vara. Vet du det?

    Som sagt, det var många frågor. Men hoppas du har tid och möjlighet att svara på dem.

    mvh
    Tor

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag har en 19-grams motor Turnigy 2204-14T
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6547
    J
    ag har 5-grams servon Hextronik HXT-500
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=663
    B
    atteri Nanotech 460
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11896
    e
    ller nanotech 370
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11894

    F
    ramkanten av vingen har en 1x3 mm kolfiberstav längs hela kanten
    Ingen v-form alls.
    Jag har fått förstärka baksidan av rodren med en 0.5x3 mm kolfiberstav för att hela rodret ska röra sig.
    Runt motorn 1x3 mm kolfiberstav.
    en 5-krona stor platta av 0,8 mm plywood på bägge sidor där landstället går igenom kroppens undersida
    Samt en 50-örings storlek vid landställets fäste i vingen.
    Bakom motorn 1,6 mm plywood för att fästa motorn i kroppen, bara så stor som behövs.
    mvh & lycka till
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Tack för infon, nu ska jag sätta mig och läsa igenom

    Tor

Liknande ämnen

  1. ritning till flygplan
    Av ronas 22 i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 21:06
  2. Ritning till warbird
    Av Casimir_rc i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:31
  3. ritning till skala plan
    Av Daniel L i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •