Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Varning för skenande elkärror

  1. #21

    Standard

    Lägger också en röst på throttlecut, finns ju färdig i vissa sändare medan andra behöver mix - minskar risken för fysiska skador även om det inte är så kul att tappa radion tex.

  2. #22

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Bra idé om man ser till att gummibandet är tillräckligt spänt och byter ut det innan det blivit gammalt och sprött. Jag skall lägga till den säkringen i min sändarpult när jag börjar flyga igen. Tumme och pekfinger är oskadda så jag är snart i luften
    /Göran
    Hoppas att dina fingertoppar läker som dom ska....

    Tänkte föreslå samma med gummisnodden runt trottelspaken som jag använder efter ett tillbud då jag la ner sändaren i lådan innan jag kopplade ur min "lilla" E-starter för några år sedan....

    MEN.......
    Det viktigaste för oss alla är att lära sig att en propp ALLTID ska betraktas som farlig oavsett om det är el/bränsle eller står still/snurrar!!!!!!
    Det har hänt två ggr att jag insett att jag satt på glöden INNAN jag ska till att dra fram soppa till motorn....(full trottel) Fan vet vad som hänt om motorn tänt i det läget......
    Och framför allt våga säga till utan att fördöma om man ser sina flygkamrater så att säga "vara ute och cykla!"
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    MEN.......
    Det viktigaste för oss alla är att lära sig att en propp ALLTID ska betraktas som farlig oavsett om det är el/bränsle eller står still/snurrar!!!!!!
    Exakt!

    I mina ögon är det väl smartare att ställa motorn på tomgång för att markera att acken är inkopplad och motorn är armerad. Att förlita sig på throttle cut eller div gummiband gör nog att man snabbt glömmer faran istället och då har det motsatt verkan.

    hängslen och livrem är kanske inte rätt när byxorna är för små.

  4. #24
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard ärrrrrr!

    Hoppas att det går bra med dina fingertoppar!
    Gjorde typ samma sak för 2 år sen med en gammal Cessna laddat med ett 3s acc.
    Det var en sån där "skulle bara" grej, som slutade med 3 hyfsat djupa sår i underarmen.
    Ärren syns fortfarande. Vi RC flygare är ett tufft gäng om än lite dumma, ibland alltså.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ärr.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	4,0 KB 
Id:	21589  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    För er som har sändare som låter er välja vilken spak/ knapp ni vill använda till vad så är också throttle cut/hold en typisk funktion som man vill ha lagom svåråtkomlig. Gärna på en knapp eller en kort switch. Det minskar risken att man kommer åt den av misstag.

    Har ni möjlighet så trimma dessutom sändaren så att throttle cut/hold alltid är aktivt när ni slår på sändaren!

    Tio stygn i vänster underarm av en APC 11*6 (tror jag det var) lärde mig vikten av att döda motorn!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #26

    Standard

    Finns en väldigt smidig funktion på Auroran som jag använder varje gång jag bär ut eller bär in mitt plan från fältet till depån med ackarna i: "Throttle Lock".

    Mycket smidigt, bara att hålla inne flygplanssymbolen i 2 sek så låser den trotteln.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aurora9_6.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	21667

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Kollegor
    Tack för ert medlidande, det värmer.
    Jag kan meddela att stygnen har tagits bort och jag läker fint. Känseln är där (det känns i alla fall när jag stöter emot med fingertopparna..). Jag har flugit min fläktkärra med god kontroll. Varför tror ni att jag valde fläktkärran? Ja just precis, den har ju inbyggd propp!
    Ha en fantastisk flygsommar
    önskar
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Liknande ämnen

  1. Varning - TBS ESC glappkontakt
    Av Johan_vv i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 19:19
  2. Se upp! Skenande flyg!
    Av gimbo i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 18:24
  3. En varning för vinterflyg
    Av Krille i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 08:29
  4. Varning!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •