Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: MultiWii vs Arducopter

  1. #1

    Standard MultiWii vs Arducopter

    Kikat på ElectronicaRC:s hexa
    http://www.electronicarc.com/catalog...7b4f2cf34faeb0

    Går att välja mellan MultiWii eller Arducopter..
    Jag vet inte mycket om Arducopter-kortet men någon därute vet säkert massor??

    Funkar verkligen missionplanner och autopilot???? Hittar tvetydig info när jag googlar

    Mvh,
    /Z

  2. #2

    Standard

    Arducopter fungerar hjälpligt med autopilot. Dock inte utan handpåläggning och en del eget jobb. Du får helt enkelt vara beredd på att spendera lite tid framför datorn. (Jag har själv inte någon sådan). Sedan har jag förutom utvecklarna inte hört någon som varit helt nöjd med den heller men det finns ju filmer som visar hyfsat resultat.

    Ska du ha dessa saker plug n play finns idag igentligen bara ett alternativ och det är mikrokopter. Då stiger dock prislappen betydligt.

    När det gäller multiwii för det priset så skulle jag föreslå ett mycket bättre alternativ, OpenPilot CopterControl. Ingen möjlighet att utöka detta kort till autopilot m.m heller men är allmänt i en annan klass med bättre hårdvara/mjukvarufilter och stödjande programvara. Den är dock utsåld överallt och kommer in först i slutet av Juni.
    http://www.aerodynes.fr, kostnad strax under 100 euro (kommer ej ihåg)

    OpenPilot har också en Pro/INS lösning på gång som kommer kunna göra allt men det kan ta allt från en månad till ett år innan den släpps. (CopterControl använder sig av samma pc-programvara och likar Pro-lösningen men saknar tillräckligt med minne för att enkelt kunna utökas och ska ses som en fristående "funfly"-lösning)

  3. #3

    Standard

    Tackar för svaret Malx!!
    Jag har anat att det är lite si och så med funktionerna. Har läst lite om OpenPilot med.

    Igentligen har jag inget större behov av autopilot etc men om det finns tillgängligt för priser under multikopternivån är det helt klart intressant.

    /Z

  4. #4

    Standard

    Jag kan förtydliga lite snabbt att multiwii är en billig lösning om du väljer att löda själv. Men väljer du att köpa färdigt kort så är OP CC överlägset i just den klassen.

    Nu är jag färgad eftersom jag hjälper till i OP projektet så lite får du ta det i beaktning. Men då inget vinstintresse finns där så betalar du för exakt vad du får, ett kort som är industrilött med bästa lödklassen (kan inte riktigt de olika lödklasserna) och en snabbare processor än alternativen. Min åsikt är att projektmedlemmarna tar ut för liten marginal (finns risk för stora förluster även om arbetet är ideellt vilket kan stjälpa ett projekt i längden)

    Men det finns oändligt många varianter och projekt ute där. Ardukopter är igentligen inte något jättedumt projekt, jag tycker bara att det finns så många olika varianter och kodbaser så det blir lite oöverskådligt. Sätter man in sig i det så kan det nog vara jättebra. (Blanda för övrigt inte ihop MultiPilot/-kopter och Mikrokopter, olika projekt )

  5. #5

    Standard

    Jag har läst trådarna på rcg om OP CC och tycker den verkar himla pris värd. Kommer slå till på ett kort direkt när de kommer "in stock" igen. Du som är insatt Malx.. ska de komma ett mer avancerat kort som stödjer gps oxå eller är det de kortet som finns nu som man kommer att kunna uppgradera med gps? mvh Fredde

  6. #6

    Standard

    Som med alla open source projekt så kommer det givetvis att komma saker som inte först var tänkta till korten men planerna ser just nu ut så här:

    OP CopterControl: Funfly kort för att stabilisera flygplan, helikoptrar (även flybarless) och multicopters. En tanke var att komplementera med GPS för flygplan, dock ej multikoptrar då kompass saknas. Detta har en kille redan gjort men problemet är att minnet i CopterControl är så litet så han fick skippa annat, därför är det inte säkert det kommer att komma med i "mainline". Räkna INTE med att det går att uppgradera, men inte omöjligt att den kan få fler möjligheter.

    OP Pro tillsammans med OP INS(+GPS): Två kort, ett för styrning och ett med sensorer (accelerometrar, gyron och kompass). Bättre processorer med mycket mer minne(och givetvis två), bättre sensorer och tänkt som en avancerad autopilot som ska kunna ersätta mångdubbelt dyrare kommersiella lösningar. Denna lösning skapades faktiskt före CopterControl men finns fortfarande bara på prototypstadiet. Släpps när den är "färdig", räkna med allt från en månad till ett år. Kommer kosta MINST det dubbla mot CC.

    OP PipXstream: Telelänk data mellan UAV och dator på marken. Igentligen inte annorlunda än de modem som finns att köpa idag men ska vara medveten om protokollet som alla OP-produkter pratar och ska kunna prioritera. Kommer nog att bli nästa produkt på marknaden då hårdvaran i princip är spikad. Kör dock på 430 Mhz som kräver radioamatörlicens i Sverige.

    OP ESC: Precis som det låter, kommer att vara motorkontroller med stöd för högre uppdateringshastighet samt feedback data. Kommer att vara dyrare än HK-lösningar men troligtvis billigare än Mikrokopter. En förhoppning är att kunna köra dessa på CANbus som är stabilare än samtliga andra lösningar på marknaden idag. Kommer nog komma sist av de nämda projekten.

  7. #7

    Standard

    Ett alternativ om man vill köra MultiWii utan att löda och få en mycket kompakt lösning är Pipo ISU: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1392884 Verkar mycket läcker och har även egen mjukvara (icke-multiwii) under utveckling..

    Det fina med CopterControl är ju att de tagit steget över till ARM istället för det något klena Atmel CPU:erna.. Men som sagt slut överallt.

    /A

  8. #8

    Standard

    Anledningen (förutom efterfrågan) att de tog slut så snabbt är att en stor del av första försändelsen har försvunnit med posten. Tyvärr innebär det att ett behov byggts upp och att nästa tillgång också kommer att gå åt mycket snabbt. Jag vet att det finns en del försäljare av färdiga helhetslösningar som kommer lägga in större beställningar när den kommer in. Jag får/kan/vill inte säga några exakta datum men just nu pekar det på slutet av Juni om allt går som det ska. (Med ett lågbudgetprojekt så väljer man oftast billigare fraktsätt utan garantier på frakttid)

    Pipo ISU ser fint ut. Se bara till att få vettiga sensorer till Multiwii korten. Accelerometrarna och gyrona i wiikloner är av skiftande kvalité. Man kan få bra och man kan få dåliga (det finns alltså kloner även av själva sensorerna med rätt namn och allt). Vissa färdiga multiwii-kort har sett till att få rätt. Mitt nuvarande CC-kort (som använder sig av motsvarande sensorer) kom från en developmentbatch innan produktion där den dåvarande monteringsfabriken fuskade/gjorde fel med kloner och det märks att accelerometrarna driver litegrann samt är känsligare för vibrationer. Produktionskorten lider ej av det problemet.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hej!

    Är helt ny på det här med multikoptrar, och på det här forumet! Har suttit och slitit mitt hår över alla varianter på styrsystem, verkar bara som att en lista på vad det kommer klara av finns.
    Jag vill spendera max 3000kr på styrsystemet.

    Jag funderar på att införskaffa Ardupilot Mega, men det är verkligen svårt att få reda på vad det klarar av. Jag skulle behövt ett system som klarar av minst hexacopter helst octo, har någon form av failsafe som helst kan få den att landa själv vid tappad kontakt med sändaren - iallafall inte bara störta rätt ner, inte heter mikrokopter pg.a priset. Ett system som man inte behöver vara programmerare för att klara av vore ju också bra!

    Gps funktioner är väl kul, men behöver i så fall bara gps hold, ej waypoint till en början.


    Finns det någon här som har köpt ardupilot mega ?

    Open Pilot Pro är ju intressant, men jag kan inte vänta för länge!

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 00:12
  2. Arducopter HEXA
    Av Vision i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 14:59
  3. arducopter 2.9 fick spel
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 15:06
  4. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:38
  5. Arducopter tuning
    Av simonarvestrand i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •